خالی بازار!

گشت و گذار در بازار لوازم خانگی تهران که این روزها دیگر شلوغی سابق را ندارد

خالی بازار!

بازار لوازم خانگی چند سالی با ركود مواجه بود، ولی با افزایش قیمت بنزین ركود بیشتری بر این بازار حكمفرما شده، به طوری كه گرانی بنزین سبب شد قدرت خرید مردم كمتر از قبل شود و از طرف دیگر به دلیل افزایش كرایه حمل‌ونقل، قیمت لوازم خانگی هم بالاتر رفته است.

خریداران نایاب
امین‌حضور به شلوغی معروف است. وقتی كسی قصد خرید از این خیابان را دارد باید بداند حداقل یك تا دو ساعت در ترافیك این خیابان می‌ماند. با همین استدلال به این خیابان برای تهیه گزارش رفتیم، اما خیابان طوری خلوت بود كه گویی بازار تعطیل است. جلوتر رفتیم و مشاهده كردیم مغازه‌ها باز هستند، اما خبری از امین‌حضور شلوغ نبود و به زحمت تعداد بازدیدكنندگان به صد نفر در بازار می‌رسید. اغلب فروشندگان مقابل در مغازه خود ایستاده بودند و سكوت و انتظار در چهره‌شان نمایان بود.
یكی از مقاصد عزیمت ما به این خیابان گفت‌وگو با خریداران بود، اما خریدار نایاب شده بود. با چند نفری كه برای خرید به این خیابان آمده بودند هم‌كلام شدیم. تازه‌عروس‌ها با هزار امید و آرزو برای خرید جهیزیه آمده بودند، اما گرانی قیمت‌ها باعث شده بود تا چند قلم كالا را بیشتر نتوانند بخرند. دو خانم از یك فروشگاه بیرون آمدند، زمانی كه با خبرنگار ما روبه‌رو شدند، گفتند: برای خرید جهیزیه به این خیابان آمده بودیم، اما آن‌قدر قیمت كالاها گران شده كه دو قلم بیشتر نتوانستیم بخریم.
یكی از خانم‌ها گفت: دو سال قبل برای دختر بزرگ‌ترم جهیزیه خریدم، اما توان خرید داشتیم. هر چند آن موقع هم گران بود ولی بالاخره می‌توانستیم بخریم. اكنون كرایه حمل بار از مغازه تا منزل 200 تا 300 هزار تومان شده در‌حالی كه در  گذشته رایگان بود.
در بازار مشغول گشت‌وگذار بودیم كه با خریدار دیگری برخورد كردیم. موضوع را برایش شرح دادیم كه برای تهیه گزارش آمدیم. ابتدا تعجب كرد و گفت: اگر رسانه هستید، چرا از درد مردم نمی‌گویید. می‌گویند با گرانی بنزین كالاها گران نمی‌شود، اما یخچال خانه‌مان سوخته و باید برای تهیه یك قلم كالا وام بگیرم. این را كجای دلم بگذارم و چگونه به خانه برگردم.
پیاده‌روی در این بازار قبلا نوید حس و حال زندگی را می‌داد، اما اكنون این حس از رونق افتاده و مثل حال اقتصاد كشور است. مشغول پیاده‌روی در  این بازار كساد بودیم كه خریدار دیگری به خبرنگار ما گفت: از صبح تا الان به دنبال تلویزیونی هستم كه با میزان قدرت خرید یك بازنشسته سازگار باشد، اما باید دست خالی به خانه بروم.


رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون
به پاساژ دیگری رفتیم، فضای پاساژ قبلی نیز بر اینجا حاكم بود، به پای درد و دل فروشنده دیگری نشستیم كه وی در خصوص وضعیت بازار گفت: رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، از سال 93 تا به حال بازار لوازم خانگی دیگر آن رونق سابق را ندارد.
آقای اكبری افزود: وضعیت بازار روز به روز در حال خرابی است، البته شاید شب عید رونق بگیرد كه علت این امر را باید گرانی كالاها به تبع گرانی نرخ ارز دانست؛ به طوری كه حتی برخی از اقلام اولیه كالاهای ساخت داخل وارداتی است به همین دلیل قیمت آنها نیز افزایش یافته است و چون قدرت خرید مردم سال به سال كاسته شده است، انتظار هم نداریم كه بازار ما رونق گیرد.
این فروشنده لوازم خانگی اذعان کرد: كرایه بار لوازم خانگی نیز بعد از گرانی بنزین افزایش یافته است، بنابراین اگر بنده 500 هزار تومان بیشتر پول كرایه به راننده بار می‌دهم، طبیعی است كه باید این 500 هزار تومان را با افزایش قیمت لوازم خانگی تأمین كنم.
وی گفت: تا سال پیش مردم از ترس گران شدن دوباره كالاها به بازار مراجعه كرده و خرید انجام می‌دانند، ولی امسال واقعا توانایی خرید نداشتند به همین دلیل بازار تمامی فروشندگان به‌طور كلی راكد شده است، چون به تبع گرانی‌ها، حقوق كارمندان و كارگران افزایش نیافته است.
وی افزود: تمامی لوازم خانگی با برند بوش تا 20 درصد پس از گرانی بنزین افزایش قیمت به خود دیده‌اند؛ این در حالی است كه در سایر كالاها گرانی هنوز تاثیر زیادی نداشته كه كم‌كم باید منتظر گرانی این كالاها هم باشیم به همین دلیل در دو روز گذشته سه نفر هم برای خرید كالا به بنده مراجعه نكرده‌اند، اما برخی از اوقات روز نیز كركره مغازه را پایین
می‌كشیم.


تقاضای خرید نسبت به 2 سال قبل
به یك‌دهم رسیده است!
آقای احمدی، یكی از فروشندگان بازار امین‌حضور در خصوص وضعیت بازار در هفته‌های اخیر گفت: احتیاجی به گفته من نیست، خودتان وضعیت را می‌بینید، بازار خلوت خلوت است، این در حالی است كه تا دو سال پیش بازار از رونق خوبی برخوردار بود. واردات كالاهای خارجی را كه ممنوع كرده‌اند دیگر باری در بازار نیست كه به دست ما برسد و حتی كارخانه‌های داخلی نیز جنس ندارند، چون لوازم اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌كردند.
وی افزود: هم‌اكنون لباسشویی هفت كیلویی آبسال چهار میلیون و 500 هزار تومان است، در حالی كه جنس ال.جی قاچاق بدون ضمانت در بازار چهار میلیون و 300هزار تومان به فروش می‌رسد، خوب طبیعی است كه مصرف‌كننده تمایل دارد مارك ال.جی را خریداری كند.
احمدی تصریح كرد: افزایش قیمت بنزین سبب شده است برای حمل‌ونقل لوازم خانگی، رانندگان قیمت‌های خود را تا سه برابر افزایش دهند؛ این در حالی است كه تقاضا برای خرید لوازم خانگی نسبت به وضع سابق ده برابر كاهش پیدا كرده كه نشان‌دهنده قدرت خرید پایین مردم است.
این فروشنده لوازم خانگی افزود: بسیاری از كالاهای داخلی، دیگر در بازار عرضه نمی‌شود مثلا آبگرمكن ایران شرق یا پنكه پارس خزر به دلیل نبودن آرمیچر آن، كه وارداتی از كشور چین بود، موجود نیست و كارخانه‌ها دیگر تولید نمی‌كنند و نایاب شده است.
وی در خصوص گرانی لوازم خانگی به دنبال افزایش قیمت بنزین نیز گفت: قیمت ظرف‌شویی و لباسشویی طی همین دو هفته بین یک میلیون و 200هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان، لباسشویی پاكشوما و كولر 7000‌آبسال نیز 500 هزار تومان افزایش قیمت داشتند. جالب‌تر این‌كه قیمت بخاری نیك كالا هم از 360 هزار تومان به 660 هزار تومان افزایش یافته، این در حالی است كه بنزین در بخاری نمی‌ریزند كه گران شده است.
احمدی اظهار كرد: قیمت كولر در حالی افزایش یافته كه وارد فصل سرما شده‌ایم كه این امر نشان‌دهنده این است كه قیمت این كالا با شروع فصل گرما طبیعتا با افزایش دوباره‌ای مواجه خواهد شد.



كرایه بار صددرصد افزایش یافته است
 فروشنده‌ای دیگر در این‌باره می‌گوید: به‌طور خلاصه می‌توانم بگویم حال بازار لوازم خانگی خوب نیست، تورم موجود در جامعه بالاست و مردم نمی‌توانند لوازم خانگی بعضا گران را خریداری كنند. گرانی بنزین نیز تیر خلاصی بر پیكر بی‌جان فروشندگان امین‌حضور بود كه باعث شد پرنده هم دیگر در این بازار پر نزند چه برسد به خریدار. آقای قربانیان افزود: واقعا متاسفم، چرا مملكتی كه مردمش فشار زیادی را تحمل می‌كنند باید قیمت هر لیتر بنزینش سه برابر شود. وقتی من پیراهن ندارم كه بپوشم، نباید پدرم بیاید و پیراهن وصله‌دار من را هم از تنم دربیاورد. این فروشنده گفت: كرایه بار صددرصد افزایش یافته است و جنس‌ها هم با گرانی شدیدی مواجه شده‌ به همین دلیل اعصاب تمام هم‌صنفی‌های بنده خُرد است.



قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است
فروشنده دیگر در انتهای بازار امین‌حضور نیز هم‌صحبت ما شد و گفت: بازار لوازم خانگی بسیار خراب است و مشتری در بازار وجود ندارد، از طرف دیگر قیمت دلار بالا رفته، جنس گران شده، قدرت خرید مردم هم پایین آمده، پس طبیعی است كه بازار ما با ركود مواجه شده باشد. آقای خسروی افزود: پس از گرانی بنزین نیز كرایه‌های حمل بار توسط رانندگان تا 15 درصد افزایش یافته، این در حالی است كه با جولان فروشگاه‌های اینترنتی و تعاونی‌های دولتی برای فروش لوازم خانگی به مشتریان خود، امین‌حضور دیگر رونق سابق را ندارد.



روزی 2 قلم جنس هم نمی‌فروشیم
به پای درددل فروشنده‌ای دیگر نشستیم، او در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: بازار خیلی خراب و كساد است چون اگر بازار رونق داشت، طبیعتا بنده نباید الان به‌دلیل كمبود وقت با شما صحبت می‌كردم. وضع بازار از سال گذشته تا به حال روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.
وی افزود: قیمت حمل بار توسط راننده‌ها بعد از گرانی بنزین یكباره دو برابر شده است؛ البته به این وضع بنده اعتراضی ندارم چون رانندگان نیز بحق آن را گران كرده‌اند.
این فروشنده در ادامه یادآور شد: متاسفانه تقاضا برای خرید در بازار لوازم خانگی وجود ندارد. از دو سال پیش تاكنون وضعیت بدتر شده است به طوری كه در گذشته روزی 15 قلم جنس می‌فروختم، اما در وضعیت فعلی شاید روزی دو قلم، آن هم به همكاران خودمان نه مردم عادی.
وی گفت: هر سال پس از محرم و صفر با رونق بازار لوازم خانگی مواجه بودیم، ولی امسال گرانی بنزین بازارمان را با ركود بیشتری مواجه كرده است و فقط باید چشممان به بازار شب عید باشد.
این فروشنده اظهار كرد: قیمت لوازم خانگی با افزایش زیادی مواجه شده است؛ به طوری كه مثلا قیمت جاروشارژی كه 500 هزار تومان بود یكباره به یک میلیون و 750 هزار تومان رسیده است، این در حالی است كه در بهترین حالت حقوق كارگران دو میلیون تومان است.
وی با انتقاد از وضعیت اخذ مالیات توسط دولت افزود: متاسفانه دولت برحسب متر مالیات می‌گیرد نه برحسب میزان فروش و درآمد صاحب مغازه، به همین جهت این مالیات، قانونی نیست، چون همه خریداران از ما فاكتور می‌گیرند، ولی همین فاكتورها را هم سازمان مالیاتی از ما قبول نمی‌كند به همین دلیل می‌توان گفت مالیات غیرقانونی، فروشندگان لوازم خانگی بازار را فلج كرده است.
این فروشنده لوازم خانگی گفت: در دو سال اخیر به دلیل كسادی، بسیاری از همكاران مغازه‌های خود را اجاره داده‌اند چون سود اجاره بیشتر از سود فروش لوازم خانگی است و متاسفانه تا به حال روسای صنف لوازم خانگی نتوانسته‌اند از حقوق فروشندگان این صنف دفاع كنند و به‌حق می‌توان گفت صنف صدای فروشندگان نیست.



قیمت لوازم خانگی 3 برابر شده است
آقای فتاح، یكی از فروشندگان پاساژ امین‌حضور نیز در این باره گفت: بازار لوازم خانگی به معنای واقعی كلمه افتضاح است به طوری كه یخچال ساید بای ساید مدل 247 از 13 میلیون تومان به 18 میلیون تومان افزایش یافته است و با این قیمت‌ها هرکسی دیگر توان خرید ندارد.
وی افزود: قیمت سایر كالاها از جمله ساید بای ساید نكست 5 ال.جی كه قبل از گرانی بنزین 20 میلیون تومان بود به 25 میلیون تومان رسیده است، به طوری كه قیمت‌ها دیگر از دست كاسبان و اتحادیه نیز درآمده و نظمی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد.
این فروشنده پاساژ امین‌حضور در ادامه یادآور شد: هزینه‌های فروشندگان در دو سال گذشته و حتی بعد از گرانی بنزین تا سه برابر افزایش یافته و حتی كرایه بار نیز بیشتر شده و طبیعی است كه افزایش هزینه‌های خود را با گران كردن كالاها
جبران می‌كنیم.


ركود عجیبی بر بازار حكمفرماست
یكی دیگر از فروشندگان بازار امین‌حضور نیز در این خصوص گفت: تا چند سال پیش همیشه بازار یك روندی داشت به این صورت كه چك‌هایمان را همیشه چهارشنبه‌ها می‌كشیدیم، چون می‌دانستیم كه هر مقدار چك كشیدیم با فروش پنجشنبه و جمعه جبران می‌شود. آقای شاكری افزود: معمولا دو روز آخر هفته به اندازه نصف هفته فروش داشتیم اما الان چند صباحی است كه هیچ فروشنده‌ای به بازار اعتماد ندارد و روند بازار هیچ شاخصه خاصی را نشان نمی‌دهد. این فروشنده لوازم خانگی یادآور شد: پس از گرانی نرخ ارز در سال گذشته، بازار لوازم خانگی با ركود عجیبی مواجه شد به طوری كه ما كه در دل بازار لوازم خانگی ایران هستیم در روز فروشی نداشتیم. بعد از ركود طبیعی بازار در محرم و صفر بازار لوازم خانگی در حال جان‌گرفتن بود، ولی گرانی بنزین امیدمان را به ناامیدی تبدیل كرد، چون دقیقا قیمت كالاها به‌مثابه زمانی كه سال گذشته دلار با نوسانات زیادی مواجه شده بود، افزایش یافته و مدا‌م این روند در حال تكرار است.
وی اظهار کرد: مثلا اتوی تفال كه 950 هزار تومان می‌خریدم و آن را یک‌میلیون و 150هزار تومان می‌فروختم، امروز قیمتش به یک میلیون و 250هزار تومان رسیده است. غذاساز كنوود را یک میلیون و 550 هزار تومان می‌خریدم و آن را یک میلیون و 750 هزار تومان می‌فروختم، ولی الان به یک میلیون و 850 هزار تومان رسیده است، این نوسانات برای همین دو‌سه روز اخیر است. قبل از گرانی بنزین قیمت كالاها در حال كاهش بود و داشت باثبات می‌شد ولی بعد از گرانی بنزین، باز كالاها گران شده است.