سرمایه‌گذار مورد نظر  در دسترس نمی‌باشد!

پیگیری‌های ما حاكی از ابهام سرمایه‌گذاری در پروژه سینمایی مست عشق است

سرمایه‌گذار مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!

همین كه خبر برسد حسن فتحی با آن سریال‌های ماندگار در تلویزیون و بعد از پروژه سلسله‌وار «شهرزاد» این مرتبه سراغ ساخت یك پروژه سینمایی رفته است به اندازه كافی جذاب هست. حال این موضوع را بگذارید كنار موضوع ملتهبی مانند زندگی مولانا و شمس و واكنش‌هایی كه نسبت به ساخت آن صورت گرفت تا كمی اوضاع مشخص شود كه وقتی فیلم این هنرمند كه هنوز در مرحله ساخته شدن است با چنین بازخوردهایی مواجه شده در مرحله اكران و نمایش چه موج‌هایی خواهد آفرید. «مست عشق» در تركیب بازیگران هم حداقل در میان ایرانی‌ها سراغ چهره‌های مهمی رفته؛ از شهاب حسینی گرفته تا پارسا پیروزفر و تعدادی از بازیگران ترك. همه اینها را گفتیم كه بگوییم حالا یك حاشیه مهم دیگر هم به اینها اضافه شده. راستش را بخواهید ما خواستیم بدانیم سرمایه این فیلم از كجا و چگونه تامین شده. حاصلش شد گزارشی كه خودمان هم فكرش را نمی‌كردیم. گویا مست عشق هم از آفت ابهام و نبود شفافیت در سرمایه‌گذاری به دور نیست. باقی گزارش را بخوانید تا متوجه شوید چرا بحث سرمایه‌گذاری می‌تواند پاشنه آشیل مست عشق شود.

بعد از این همه حواشی كه در سال‌های اخیر درباره منشأ سرمایه‌گذاری‌ فیلم‌ها انجام شده با این حال انگار باز هم گزاره «سرمایه‌گذار مورد نظر در دسترس نمی‌باشد» به سبك لحن آن خانم ناشناس در یكی از شبكه‌های تلفن همراه، عبارت آشنایی است. تازه‌ترین مورد هم بر می‌گردد به پروژه پر سر و صدای این روزها كه در سكوت خبری در تركیه در حال تصویربرداری است. درست حدس زدید. داریم درباره پروژه سینمایی «مست عشق» صحبت می‌كنیم كه هر هفته با اطلاعاتی قطره‌چكانی و برنامه‌ریزی شده، آهسته و پیوسته در حال
طی كردن خط رسانه‌ای خودش است و صد البته كه خب درست هم برنامه‌ریزی كرده‌اند.
آخرین خبر هم مربوط به چهار روز قبل است كه از تصویر یك بازیگر ترك در نقش سلطان ولد پسر مولانا رونمایی شد. همین هم باعث شد كه دوباره خط راهبردی شفافیت‌ را زنده كرده و برویم دنبال این موضوع كه منشا سرمایه این پروژه سنگین سینمایی به چه شخصی یا اشخاص و مراكزی بازمی‌گردد. اجمالا همین اول بگوییم تصور نمی‌كردیم در پروژه‌ای در این حد و مقیاس هم با عبارت آشنای «سرمایه‌گذار مورد نظر در دسترس نمی‌باشد» روبه‌رو شویم. منشا سرمایه پروژه مست عشق هم تا اینجای قضیه كه ما دنبال كرده‌ایم مبهم و نامشخص است.
 مولانا فارس بود یا ترك؟!
در آخرین خبری كه به تاریخ چهار روز قبل منتشر شده،‌ سرمایه‌گذاران این پروژه دو شركت ترك به نام‌های سیماریا(simarya film production) و شركت ای. ان. جی
(ENG yepim medya)  معرفی شده‌اند. شاید برای خیلی‌ها این سوال مطرح باشد كه چرا هنرمندان ایرانی باید تن به ساخت فیلمی با سرمایه كشوری بدهند كه مدعی غیرایرانی بودن مولانای رومی است. اجمالا ما با این سوال كاری نداریم هرچند پرسش مهمی است. اولین نكته‌ای كه به ذهن‌مان رسید، جست‌وجوی فارسی و انگلیسی نام این دو شركت است.
 فقط هیچ!
كاری كه ما هم آن را انجام دادیم. نتیجه جست‌وجو جالب بود. تقریبا هیچ نام و نشانی از این دو شركت ترك نیست. عمده نتایج به اخباری باز می‌گردد كه در رسانه‌های ایرانی منتشر شده‌اند. اخباری كه البته توسط روابط عمومی فیلم در اختیار رسانه‌های داخلی قرار گرفته است. برای محكم‌كاری، نام این دو شركت را به زبان تركی استانبولی هم جست‌وجو كردیم كه خب آش همان آش بود و كاسه هم همان كاسه! همان نتایجی عایدمان شد كه از جست‌وجوی فارسی و انگلیسی شده بود. در صفحه IMDB این فیلم هم نام این دو شركت ذكر شده. با این حال گویا مست عشق تنها اثر سینمایی این دو شركت است؛ چرا كه ما رد پا و نشانه‌ دیگری از این دو شركت پیدا نكردیم.
بنا را بر آن گذاشتیم كه شاید فرآیند جست‌وجوی ما مشكل داشته. این مرتبه سراغ مهران برومند تهیه‌كننده اثر رفتیم. كسی كه طبعا طرف حساب اصلی پروژه و سرمایه‌گذاران است. آقای تهیه‌كننده هم در دسترس نیست. اتفاقی كه حدسش را می‌زدیم چرا كه این پروژه در حال حاضر در تركیه مراحل تصویربرداری را طی می‌كند. با این حال لابه‌لای جست‌وجوها به یك نكته جالب دیگر هم برخورد كردیم. تنها آدرس اینترنتی مربوط به شركت «سیماریا» نشانی است كه در بیوی صفحه اینستاگرام آقای تهیه‌كننده به چشم می‌خورد.
 شركتی بی‌نام و نشان با سرمایه‌گذاری میلیاردی
كلیك كردن روی نشانی اینترنتی موجود در صفحه آقای تهیه‌كننده هم به جایی ختم نمی‌شود. نشانی اینترنتی شركتی كه احتمالا سرمایه سنگینی برای چنین پروژه‌ای به میان آورده صرفا یك صفحه تجاری مربوط به یك شركت دامین و هاست بود كه آدرس اینترنتی مربوطه را احتمالا به درخواست فرد یا افرادی ذخیره نگاه داشته است. همین! التفات دارید؟! شركتی كه سرمایه‌گذاری سنگین برای به صحنه آوردن بازیگران مطرح ایرانی و ترك كرده و دست روی چنین سوژه ملتهبی گذاشته، هیچ نام و نشانی ندارد.
رفتیم توی نخ بعضی از جست‌و‌‌جوهای فنی تا بفهمیم نشانی مورد نظر به نام چه فرد یا افرادی در تركیه ثبت شده است. اجمالا تیرمان در این فقره به سنگ خورد و همین قدر فهمیدیم كه نشانی اینترنتی فوق در استانبول ثبت شده. تلاش ما برای تماس با شماره تلفنی كه توسط آن‌ نشانی مزبور ثبت شده بود هم به جایی نرسید. طی تماس‌های متعدد از داخل تركیه، كسی پاسخگوی شماره تلفن مورد نظر نبود. دوباره آن خانم ناشناس یكی از اپراتورهای تلفن همراه توی ذهن‌مان زنگ می‌خورد: «سرمایه‌گذار مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!»