صدای آذر ۹۸

حضور رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران فضای 16 آذر 98 را عدالتخواهانه‌تر کرد

صدای آذر ۹۸

دانشگاه‌های کشور در روز دانشجوی امسال هم همچون همیشه فضای گرم و پرشوری را تجربه کردند و چهره‌های مختلف سیاسی و مقامات کشور با حضور در دانشگاه‌ها به سخنرانی و پاسخگویی به سوالات دانشجویان پرداختند. اما بر خلاف رسم هر ساله روز دانشجو که رئیس‌جمهور در یکی از دانشگاه‌های کشور حضور می‌یافت و سخنرانی می‌ کرد امسال حسن روحانی در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور سخنرانی نداشت؛ سال گذشته هم روحانی با حضور در یکی از دانشگاه‌‌های استان سیستان و بلوچستان به سخنرانی پرداخت اما پیش از رفتن روحانی به دانشگاه‌های شهرستان‌ها برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو، همواره رسم بر این بود که رئیس جمهور، روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه نوین ایران به سخنرانی و شنیدن سخنان دانشجویان بپردازد. تداوم غیبت روحانی در مراسم روز دانشجو بازتاب‌های فراوانی داشت بویژه اینکه پس از گرانی بنزین، هنوز افکار عمومی منتظر شنیدن توضیحات رئیس‌جمهور است و این انتظار بود که روحانی در مراسم روز دانشجو، توضیحات شفاف‌تری درباره بنزین و سایر مسائل اقتصادی ارائه کند که البته این اتفاق نیفتاد. با وجود غیبت روحانی در مراسم دانشجو اما با اینحال باز هم دیروز دانشگاه تهران، پرشورترین مراسم گرامیداشت روز دانشجو در میان سایر دانشگاه‌ها را داشت و شاهد حضور رئیس قوه‌قضاییه بود که در غیاب دو رئیس قوه دیگر، روز دانشجو را در میان دانشگاهیان سپری کرد. این برای نخستین بار در سال‌های اخیر بود که رئیس قوه‌قضائیه در جمع دانشجویان حاضر می‌شد. مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران که با حضور رئیس قوه‌قضاییه برگزار شد با یک خبر خوب برای دانشجویان همراه بود. در ابتدای مراسم، دکتر نیلی، رئیس دانشگاه تهران از اقدام قوه قضاییه در بخشش دانشجویانی که احکام امنیتی داشتند خبر داد و گفت: این اقدام خیلی اثربخش خواهد بود. شروع فعالیت شما و حضور شما امیدی را می‌دهد که فضای دانشگاه‌ها باید در این جهت حرکت کند.

تاکید رئیسی بر مبارزه با فساد
در مراسم دیروز پیش از سخنرانی رئیس‌قوه قضائیه جمعی از دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌ا... رئیسی در مراسم دیروز پس از سخنان دانشجویان با تاکید بر اینکه عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب و رایج در همه سطوح نظام در بیاید گفت: باید معلوم شود مهمترین هدف دولت اسلامی در جامعه اجرای عدالت است. برای تفاهم در اجرای عدالت باید روی اجرای قانون توافق کنیم و بگوییم به هر میزان به قانون عمل شود به عدالت نیز عمل خواهد شد و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نیز نقض می‌شود و اجرای قانون را همگان محور قرار دهند.
رئیسی تصریح کرد: هیچگونه بی‌قانونی، هیچ دور زدن قانون و تخلف از قانون را هیچ کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه ندهد و احساس شود که امروز بی‌قانونی یک امر ناپسند و ضدارزش است لذا امروز اجرای عدالت یکی از نکات محوری است و در این رابطه گفتمان غالب در دانشگاه‌ها باید اجرای عدالت باشد.
وی ادامه داد: اگر ببینید در کرسی‌های آزاداندیشی و اعلام نظرات و دیدگاه‌ها و نظرات با قانون فاصله داریم باید نسبت به آن پیگیری و گوشزد شود.
بعضی از خصوصی‌سازی‌ها
بر فنا دادن اموال مردم است
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسأله شفافیت امر بسیار مهمی است گفت: از مردم بودن و محرمانگی امر مهمی است،‌ در مورد یکسری مسائل امنیتی این موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نیست اما نسبت به مسائلی که مردم باید مطلع باشند این موارد می‌تواند زمینه اجرای عدالت را فراهم نماید.
وی گفت: فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت‌گستری نظام سازگار نیست. فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است، جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است.
رئیسی تاکید کرد: نمی‌توان از فساد و دست‌اندازی به حقوق بیت‌المال، دزدی، ارتشا، پورسانت و رانت‌خواری گذشت. تا امروز باید همه دستگاه‌ها در کشور با فساد مبارزه کنند بعضی می‌گویند دستگاه قضایی فقط بگیروببند می‌کند بله وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد. این بخش از سخنان آیت‌ا...‌رئیسی با تشویق حضار و دانشجویان همراه شد. رئیسی اضافه کرد: ساختارهای فسادزا باید از بین برود بعضی از خصوصی‌سازی‌ها به صورت جدی بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است.
 جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است
رئیسی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: حتماً جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است. من این موضوع را پیش‌تر هم اعلام کرده بودم و نه اینکه در این جلسه اعلام کنم، چون اینجا دانشگاه است. بنده از اولین روزی که آمدم این موضوع را اعلام کردم که باید بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل شد. البته در قانون هم این مقوله همین‌طور است.
وی با اشاره به جریانات کارگری و دانشجویی در کشور و تحت تأثیر قرار گرفتن آن با جرم سیاسی و امنیتی گفت: ما بین این مسائل فرق می‌گذاریم. البته مقام معظم رهبری چند سال قبل هم فرمودند من از دانشگاه گله دارم. رهبری عنوان داشتند: چرا برخی می‌خواهند دانشجو و دانشگاه سیاسی نباشد؟ دانشجو باید سیاسی باشد. - سیاسی یعنی عضو فلان گروه و فلان دسته سیاسی باشد، خیر- سیاسی بودن دانشجو بدین منظور است که جامعه را بشناسد و نیاز جامعه را بداند و متناسب با نیاز جامعه حرف بزند و رفع نیاز کند.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: به اعتقاد بنده مهمترین سیاسیون ما شهدای عالی‌قدر دانشجویی ما هستند، شهدای دانشجویی ما نیاز جامعه را خوب شناختند و حاضر شدند خطر کنند و جان‌شان را در این امور بگذارند بنابراین این دانشجوی سیاسی است. دانشجوی سیاسی این نیست که با حرف‌های روشنفکرانه جامعه را به فرهنگ، اخلاق و راه غربی گرایش دهد.
رئیسی بیان داشت: دانشجوی سیاسی دانشجویی است که جامعه را بشناسد و بتواند بر اساس نیاز و خواست جامعه حرکت کند.
 ناگفته‌های جلسات سران قوا
رئیسی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی قوا بیان داشت: در این زمینه باید گفت که در سال ۹۶ مشکلاتی درباره ارز و مسائل اقتصادی در کشور پیش آمد و زمزمه‌هایی بود گفته می‌شد جمعی تشکیل شود که از این طریق به دولت کمک شود؛ در این بین برخی موضوع دولت در سایه را مطرح کردند و با این حال موارد مختلفی عنوان شد، اما مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دولت بماند به وعده‌های خود به مردم عمل کند. رهبری عنوان کردند که دولت اختیارات لازم را دارد که اگر در جایی مشکلی داشت می‌تواند از شورای هماهنگی اقتصادی قوا همکاری بگیرد تا در انجام وظایفش مشکلی وجود نداشته باشد؛ بنابراین شورای هماهنگی قوا به نحوی اتمام حجتی است برای اینکه کسی نگوید من اختیار نداشتم و یا مشکلی وجود داشت. وی با اشاره به تصمیم‌گیری افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی قوا بیان داشت: این طرح را دولت به شورا آورد. این طرح پیشنهاد دولت بود و در واقع این موضوع ارتباطی به شورای هماهنگی نداشت چراکه قانون دولت را موظف به این امر کرده بود با این حال آقایان فرمودند که این طرح را برای هماهنگی سه قوه به این شورا آوردند.
با این حال برای اجرای این طرح لازم بود اقناع عمومی مدنظر قرار گیرد. البته بنده به صورت غیررسمی مطلع شدم که این طرح قرار است انجام شود. بنده وقتی چند روز قبل از اجرای این طرح مطلع شدم یک نامه رسمی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال کردم که در آن نامه عنوان داشتم: «شنیدم این طرح (افزایش قیمت سوخت) قرار است اجرا شود، اما نه افکار عمومی آماده است و نه اقدامات مقدماتی مهیا شده است»؛ بنابراین بنده این هشدار را در یک یادداشت رسمی به دولت منعکس کردم و گفتم ممکن است این مسأله عواقبی را در پی داشته باشد. البته بعدها شنیدم که برخی وزرا در دولت، دستگاه‌های امنیتی و اجرایی هم نظراتی در این زمینه داشتند با این حال این طرح اجرا شد و اعتراضات مردم برانگیخته شد.
آیت‌ا... رئیسی با بیان این که طرح  گرانی سوخت برای نخبگان و مردم تبیین نشده بود تاکید کرد: این نکته نکته قابل توجهی است که بنده معتقدم که باید اعتراض مردم در این زمینه کاملاً شنیده شود البته در این بین دشمنان هم فکر کردند که می‌توانند این مسأله را بهانه قرار داده و بر موج اعتراض مردم سوار شوند.
وی با بیان اینکه دشمنان کشور ناامنی‌هایی را در طی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در کشور ایجاد کردند گفت: دشمنان به مال و اموال عمومی صدمه زدند. آنچه که بنده باید در این زمینه مطرح کنم این است که اعتراض مردم همواره جای خود را دارد.
رئیس دستگاه قضایی با اشاره به فرمان رأفت اسلامی مقام معظم رهبری در این موضوع بیان داشت: با فرمان رأفت اسلامی که مقام معظم رهبری فرمودند، مسأله حل است. ما هم در همان اوایل نسبت به جمعیتی که بازداشت شده بودند به سرعت اقدام کردیم و کسانی که تقصیر نداشتند آزاد شدند، اما طبیعتاً کسانی که به اموال عمومی صدمه زدند باید در جای خودش مورد رسیدگی قرار گیرد. رئیسی گفت: وقتی که من می‌گویم ساختارها باید اصلاح شود یعنی دیگر ما هر روز شاهد یک پرونده روی میزمان نباشیم. فضاسازی می‌کنند و می‌گویند مگر با بگیروببند درست می‌شود؟ عرض کردم که حتماً اگر جایی فساد باشد، فریاد و اعلام و حساسیت دانشجویان و اقدام ما به عنوان دستگاه قضایی کاخ مفسدان را ویران و خانه مستضعفان را آباد خواهد کرد.