مسافران لحظه آخری بهارستان

گزارش جام‌جم از روز شلوغ ثبت‌نام نامزد‌های مجلس یازدهم و چهره‌هایی که در دقیقه 90 نام‌نویسی کردند

مسافران لحظه آخری بهارستان

  درهای ستاد انتخابات کشور و مراکز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران و شهرستان‌ها ساعت 18 دیروز بسته شد و فرصت یک‌هفته‌ای کاندیداتوری پایان یافت.
در پایان مهلت ثبت‌نام کاندیداها سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد ثبت‌نام شدگان در انتخابات مجلس یازدهم را در کل کشور ۱۳۸۹۶ نفر اعلام کرد. این آمار به معنای افزایش 15 درصدی داوطلبان به نسبت دوره گذشته است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ۱۶۰۵ نفر زن و ۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر مرد با نسبت ۱۲ درصد خانم‌ها و
۸۸ درصد آقایان ثبت‌نام کرده‌اند.
وی تصریح کرد: ۶۰۱ نفر معادل چهار درصد دارای تحصیلات حوزوی هستند، ۱۴ درصد تحصیلات دکتری، ۷۷ درصد تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه لیسانس و پایین‌تر هستند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: ۳۷ درصد
از داوطلبان زیر ۴۰ سال سن دارند، ۲۶ درصد داوطلبان، ایثارگر، چهار درصد دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۲۳ درصد هم در گذشته حداقل یکبار داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.
موسوی اظهار داشت: استان‌های تهران با ۳۱۳۸ نفر، اصفهان با ۱۰۹۹ نفر، خراسان‌رضوی با ۹۸۰ نفر، خوزستان با ۸۰۰ نفر و فارس با ۷۳۹ نفر به ترتیب بیشترین داوطلب را در سراسر کشور داشته‌اند.
وی در خصوص ثبت‌نام مجلس خبرگان گفت: دومین روز از ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و مجموعاً ۵۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از استان‌های تهران ۳۱ نفر، قم ۱۷ نفر، فارس ۲ نفر، خراسان‌رضوی ۲ نفر و خراسان‌شمالی ۲ نفر برای حضور در مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان تأکید کرد: ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده اما ثبت‌نام برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تا ۲۱ آذر ماه ادامه خواهد داشت. فرمانداری‌های پنج استان میزبان داوطلبان مجلس خبرگان خواهند بود.
موسوی همچنین گفت: ۵ نفر از خارج کشور برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند.
 ثبت نام قالیباف در آخرین ساعات
مطرح‌ترین چهره‌ای که در روز پایانی ثبت‌نام کاندیداها در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و نام‌نویسی کرد محمدباقر قالیباف بود که پس از چند دور حضور در انتخابات ریاست جمهوری، این بار قصد دارد شانس خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیازماید.
علاوه بر قالیباف، چهره‌های دیگری هم دیروز ثبت‌نام کردند که از جمله آنها برخی نمایندگان فعلی مجلس بودند. الیاس حضرتی، محمدعلی پورمختار، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه و محمدجواد ابطحی از جمله این چهره‌ها بودند. احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور، نمایندگان فعلی قم هم به همراه علیرضا زاکانی، سه کاندیدایی بودند که دیروز در قم کاندیداتوری خود را اعلام کردند.
برخی دیگر از نمایندگان ادوار هم دیروز ثبت نام کردند که از جمله آنها الیاس نادران بود. حسن بیادی، محمد مقیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، حسین مظفر و شهیندخت مولاوردی از دیگر افرادی بودند که دیروز ثبت‌نام کردند.  با بسته شدن فرصت ثبت‌نام کاندیداها نام برخی از چهره‌ها نیز به عنوان غایبان این دوره از انتخابات ثبت شد. از جمله این افراد علی لاریجانی و محمدرضا عارف بودند.
آغاز بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی
صلاحیت داوطلبان در هیات اجرایی بر اساس استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات از امروز آغاز می‌شود و این بررسی به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت.
در تاریخ ۲۷ آذر به استناد ماده ۵۱ قانون انتخابات، مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ می‌شود. داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند از ۲۸ آذر به مدت سه روز به هیات نظارت استان شکایت کنند. رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات نظارت استان هم از ۲ دی شروع می‌شود و به مدت ۲۰ روز یعنی تا ۲۱ دی این بررسی زمان می‌برد.
از ۲۲ دی تا ۱۱ بهمن یعنی ۲۰ روز ابلاغ وضعیت صلاحیت، دریافت شکایت و اظهار نظر نهایی شورای نگهبان را به استناد ماده ۵۲ قانون انتخابات خواهیم داشت و ۱۲ بهمن هم شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به استناد ماده واحده مجمع به مدت سه روز دریافت می‌شود.