شرط جمع شدن كالای قاچاق از بازار لوازم خانگی

شرط جمع شدن كالای قاچاق از بازار لوازم خانگی


عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی درباره الزام تولیدكنندگان به اخذ شناسه برای كالاهای خود، مؤثر بودن این طرح برای جمع شدن كالای قاچاق از بازار را منوط به اجرای درست آن دانست.
به گزارش ایسنا، سعید رضوانی درباره اجرای آیین‌نامه شناسه و رهگیری كالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز در بخش لوازم خانگی كه طبق آن تمامی تولیدكنندگان و تشكل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا ۱۵ دی‌ فرصت دارند كه برای هشت گروه كالایی خود فرآیند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند؛ این طرح را طرحی شایسته توصیف كرد، ولی مؤثر بودن آن در جمع‌آوری كالای قاچاق را منوط به اجرای درست آن دانست.
وی با بیان این‌كه تولیدكنندگان از وزارت صنعت خواسته بودند كه برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از كف بازار، فروشگاه‌ها و انبارها شروع كنند،‌ اظهار كرد: اگر این طرح به درستی اجرا شود و بازرسان بتوانند بر بازار نظارت كنند، طرح یاد شده می‌تواند به تولیدكنندگان و مبارزه با قاچاق كمك كند.
رضوانی در پاسخ به این‌كه آیا مصرف‌كنندگان می‌توانند با استفاده از این شناسه تشخیص دهند كالا قاچاق است یا خیر، گفت كه این موضوع هنوز مشخص نیست و ممكن است این طرح در اجرا دارای نواقصی باشد.