معمار شعر معاصر گیلكی

معمار شعر معاصر گیلكی


به مناسبت فرارسیدن هفتاد و سومین زادروز شاعر نامدار معاصر شیون فومنی عصر روز پنجشنبه، پنجم دی ماه، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران مراسم بزرگداشتی برای آن شاعر محبوب و مردمی برگزار شد. پژوهشكده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد شیون فومنی، خانه هنرمندان ایران و انجمن شاعران ایران از جمله نهادهایی بودند كه در برگزاری این بزرگداشت نقش داشتند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی، دكتر علیرضا قلی نژاد پیربازاری از مسؤولان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری كشور در این مراسم گفت: شیون فومنی، معمار شعر معاصر گیلكی است. در دوران افول زبان گیلكی، اشعار او بود كه خون تازه‌ای به پیكر فرهنگ و ادب گیلان تزریق كرد.
حامد فومنی، فرزند شیون فومنی و رئیس بنیاد شیون فومنی نیز گفت: شیون فومنی، به واقع شیون شعر و شاعر مردم است؛ او نه به واسطه صدای دلنشین دكلمه اش در اجرای شعرهای مردم مدار نوارهای كاست صوتی گیله اوخان (پژواك گیلان) بلكه با آمیختگی هنرمندانه از عناصر بومی، باورها، افسانه ها، ضرب المثل‌ها و كاربرد و گزینش مناسب واژگان و اصطلاحات در تار و پود برخاسته از جوهره و اصول ادبی و هنری زیبایی شناسانه به درك هستی و به انسان و جهان پرداخت.
دكترسید احمد محیط طباطبایی، كارشناس و پژوهشگر فرهنگی هم تاكید كرد: شیون فومنی، برآیند فرهنگ گیلكی و ایرانی است؛ آثار او الگویی برای آیندگان است و از این جهت ویژگی موزه‌ای دارد و باید در شكل فرهنگ موزه‌ای سامان یابد.
محمدرضا اصلانی، فیلمساز و منتقد سرشناس سینمای مستند ایران نیز طی سخنانی گفت: اگر شیون فومنی، زنده است به زبان زنده است و اگر زبان گیلكی زنده است با شیون زنده است؛ شعر شیون، ژن آزادگی دارد.
سهیل محمودی، شاعرمعاصر و عضو هیات مدیره خانه شاعران ایران، هم گفت: شیون فومنی، گیلان را به بسیاری از مردم شناساند؛ او با مردم زیست و یكی از صداهای رسا و ماندگار فرهنگ و ادبیات گیلان در روزگار ماست.
دكتر سیدضیاءالدین شفیعی شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی هم به تبیین جایگاه و منزلت ممتاز شیون در شعر گیلكی پرداخت.
دكتر فرهاد طهماسبی، پژوهشگر، منتقد ادبی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های تهران هم گفت: عشق، مركز شعر شیون است؛ غزل‌های فارسی او كه سرشار از حسن تعبیر و تصویربرداری خلاقانه است؛ كمتر مورد توجه قرار گرفته است كه باید بیش از گذشته روی آن كار كرد.
پس از سخنرانی‌ها، تصویر زنده‌یاد شیون فومنی كه به دست تیم رباتیك دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به وسیله ربات تصویرگر ترسیم شده بود پس از رونمایی به رفعت اقبال شعار، همسر شاعر تقدیم شد. در پایان گروه هم آوایان مهرورزان به سرپرستی و رهبری شاهرخ شیردوست، هنرمند گیلانی به اجرای قطعاتی از ترانه‌های شیون فومنی پرداخت.