پرسپولیس  قهرمان نیم‌فصل شد

همه چیز درباره نیم‌فصل لیگ فوتبال ایران

پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد

با برگزاری دو بازی دیروز، پرونده رقابت‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر بسته شد تا همه تیم‌‌ها به تعطیلات بروند و تیم امید هم با فراغ، در مسابقات مقدماتی المپیک حاضر شود. دیروز تراکتور در ورزشگاه شهر قدس یک بازی دیدنی را به سود خود تمام کرد. مسابقه‌ای‌ که 5 گل داشت و سهم تراکتور 3 گل بود. ساسان انصاری (53) و مسعود شجاعی (62 و 87 - پنالتی) برای تراکتور مهمان و جلال‌الدین علی‌محمدی (52) و شهریار مغانلو (78) برای پیکان میزبان گلزنی کردند. در دقیقه 81 اشکان دژاگه یک پنالتی را از دست داد. آخرین بازی نیم‌فصل، یکی از زیباترین بازی‌های نیم‌فصل هم بود. صنعت نفت که با دراگان اسکوچیچ نمایش‌های فوق‌العاده‌ای ارائه کرده، در برابر سپاهان بسیار قدرتمند عمل کرد. مهاجمان این تیم در برابر خط دفاعی سپاهان که تا پیش از این بازی بهترین خط دفاعی لیگ بود، همه کار کردند و 4 بار موفق به گلزنی شدند و بارها هم تا مرز ثبت گل رفتند. سپاهان که تا پیش از این خط تیره مقابل خانه شکست خود را حفظ کرده بود، در این بازی بدجوری تسلیم شده بود. اگرچه تیم زردپوش اصفهانی در بازی با استقلال در اصفهان هم کاملا تسلیم شده بود و اشتباهات داوری در آن بازی اجازه نداد خط تیره شکست پاک شود. عیسی آل‌کثیر (7)، محمد قریشی (52)، محمد اهل شاخه (70) و طالب ریکانی (82) برای صنعت نفت گل زدند و سجاد شهباززاده(28) و محمدرضا حسینی (41) روی دو اشتباه از سوی دروازه‌بان صنعت نفت به گل رسیدند. سپاهان اولین شکست فصل را تجربه کرد تا با این شکست، عنوان بهترین خط دفاعی لیگ و همین طور قهرمانی نیم‌فصل را تقدیم پرسپولیس کند و به تلخ‌ترین شکل ممکن راهی تعطیلات شود.

ركوردهای ویژه
 بوژیدار رادوشوویچ كه طی سال‌های اخیر به گلر پرسپولیس در برخی بازی‌های حذفی تبدیل شده بود، این فصل با عملكرد فوق‌العاده خود موجب شده علیرضا بیرانوند را نیمكت نشین كند. او در این فصل شش بازی درون دروازه سرخ‌ها ایستاد
و موفق شد در همه ‌آنها كلین‌شیت كند و به ركورد 540دقیقه برسد.
شیخ دیابانه و مهدی قائدی نقش پررنگی در گلزنی‌های این فصل استقلال داشته‌اند. این دو بازیكن هر كدام‌شان هشت گل برای آبی‌ها به ثمر رسانده‌اند. نكته جالب اینجاست كه مجموع گل‌های این دو بازیكن از تعداد كل گل‌های دو تیم آخر جدول بیشتر است. گل گهر سیرجان و شاهین بوشهر در 16 بازی نیم‌فصل اول خود در مجموع 14 گل به ثمر رسانده‌اند.
پیام نیازمند در نیم‌فصل اول مسابقات فصل جاری لیگ برتر توانست به یك ركورد عالی برسد. تا پیش از مسابقات امسال، ركورد كلین شیت در اختیار سید حسین حسینی بود كه دروازه‌اش را 873 دقیقه بسته نگه داشته بود. گلر سپاهان تا دقیقه 35 بازی مقابل پارس جنوبی جم در هفته نهم دروازه‌اش را بسته نگه داشت و به ركورد 935 دقیقه رسید. ‌



بازگشت رویایی نیم فصل
ذوب آهن2     -    سایپا 3

گل:  كریسانتوس (41) و بوحمدان (49) برای ذوب آهن و سلیمانی (60 و 73) و عباسیان (66) برای سایپا
 تنها تیمی كه بازی دو بر صفر باخته را با برد عوض كرد سایپا بود. تیم منصوریان تا دقیقه 60 دو بر صفر پیش بود اما شاگردان ابراهیم صادقی، در 13 دقیقه (از 60 تا 73) سه بار دروازه ذوب آهن را گشود.



تفاوت اصلی استقلال و پرسپولیس
بعد از دقیقه 80

تیمی كه استراماچونی ساخت و در سه هفته پایانی، در غیاب این مربی ارنج شد، در كنار تمام توانمندی‌ها و نقاط مثبتش، یك نقطه ضعف بزرگ داشت و آن آسیب پذیر بودن در ده دقیقه پایانی بود. استقلال در ازای یك امتیازی كه بعد از دقیقه 80 به دست آورد، شش امتیاز سرنوشت ساز خود را در همین دقایق از دست داد تا با برآیند منفی پنج امتیاز، در میان 16 تیم لیگ برتر، بیشترین امتیازات را در ده دقیقه پایانی از دست داده باشد. پاشنه آشیل آبی‌ها، دقیقا نقطه قوت قرمزهاست. تیم گابریل كالدرون هشت امتیاز خود را مدیون ده دقیقه پایانی است. البته قرمزها دو امتیاز را هم در همین دقایق از دست دادند، اما با برآیند مثبت شش امتیاز، بعد از نفت مسجد سلیمان كه هفت امتیاز خود را، بعد از دقیقه 80 به دست آورده، در رتبه دوم قرار بگیرد.
شاید جالب‌ترین نقطه اشتراك آمارهای استقلال و پرسپولیس را بتوان در شهرآورد پایتخت جست‌وجو كرد؛ جایی كه پرسپولیس با گل دقیقه 81، استقلال را شكست داد تا از همان ابتدای لیگ مشخص شود، قرمزها به لحاظ بدنی، وضعیتی بهتر از آبی‌ها دارند.


آقای گل
9  گـل
عیسی آل‌كثیر  (صنعت نفت)
899  دقیقه

8 گل
شیخ دیاباته (استقلال)
799 دقیقه

8 گل
مهدی قائدی (استقلال)
1083 دقیقه

8 گل
شهریار مغانلو (پیکان)
1120 دقیقه




آقای پاس گل
5 پاس
میلاد جهانی(صنعت نفت)
738  دقیقه

5 پاس
محمدرضا حسینی(سپاهان)
774 دقیقه

5 پاس
معین عباسیان (سایپا)
822 دقیقه

5 پاس
مهدی قائدی (استقلال)
1083 دقیقه



آقای كلین شیت

11  کلین‌شیت
پیام نیازمند (سپاهان)
1440 دقیقه

10  کلین‌شیت
رشید مظاهری (تراكتور)
1440 دقیقه

9   کلین‌شیت
شهاب گردان (فولاد)
1216 دقیقه




آقای كارت زرد
6  کارت
مسلم مجدمی (صنعت نفت) /  994 دقیقه




آقای كارت  قرمز
2   کارت
محسن طرهانی  (گل گهر) / 440 دقیقه




پرگل‌تر‌ین بازی
پیكان 6  - ماشین‌سازی 2

گل: موسوی (4)، مقانلو (35)، حق وردی (48)، امامعلی (73 و 78) و واسعی (82) برای پیكان و دوس سانتس (15) و نریمان جهان (50) برای ماشین سازی




قاتل‌های وقت اضافه
تا هفته شانزدهم از 263  گلی كه از خط دروازه‌ها عبور كرد، 20 گل بعد از وقت‌های اضافی زده شد كه از این تعداد 13 گل در نتیجه بازی تاثیرگذار بود.
اگر ملاك را همین 13 گل تاثیرگذار ثانیه‌های پایانی قرار دهیم، استقلال با خوردن چهار گل در وقت‌های تلف شده، بدشانس ترین تیم لیگ نوزدهم است. گل دقیقه 95 اتابك زارعی در بازی با ماشین سازی، گل دقیقه 95 امیرحسین باقرپور در بازی با فولاد، گل دقیقه 95 امید نورافكن در بازی با سپاهان و بالاخره گل دقیقه 94 حسین پورامینی در بازی با پیكان، چهار گلی است كه سید حسین حسینی و استقلال، بعد از دقیقه90 دریافت كردند. در نقطه مقابل استقلال، فولاد خوزستان است. آنها نه تنها در وقت‌های اضافی گلی دریافت نكردند كه سه بار در ثانیه‌های پایانی با گل‌های تاثیرگذار خود، حلقه شادی تشكیل دادند. دو گلی كه آنها به استقلال و صنعت نفت زدند، برای فرار از شكست بود. گل ثانیه‌های پایانی این تیم به شهرخودرو هم، یك برد سه امتیازی شیرین برای شاگردان جواد نكونام به همراه داشت.
در این بین تنها مهاجمی كه دو بار بعد از دقیقه 90 موفق به باز كردن دروازه حریفان شده، لوسیانو پریراست. مهاجم برزیلی فولاد در بازی با شهرخودرو و صنعت نفت، در وقت‌های اضافی موفق به گلزنی شد تا زهردارترین مهاجم، بعد از دقیقه90 باشد. اتابك زارعی و احمد رضا زنده روح (ماشین سازی)، امیرحسین باقرپور (فولاد)، محمدرضا سلیمانی (سایپا)، محمد عباس زاده (نساجی)، محمد قادری (ماشین سازی)، صادق صادقی بابااحمدی و عماد میرجوان (نفت مسجد سلیمان)، فرشاد فرجی و محمدحسین مرادمند (شهر خودرو)، علی قربانی و امید نورافكن (سپاهان)، امیر ارسلان مطهری (ذوب آهن)، حسن بیت سعید (فولاد)، شهریار مغانلو و حسین پورامینی (پیكان)، میلاد جهانی (صنعت نفت) و مهدی ترابی (پرسپولیس) دیگر بازیكنانی هستند تا هفته شانزدهم بعد از دقیقه 90 موفق به گلزنی شدند.



ترابی: پرسپولیس هر روز بهتر شد
مشكلات مالی نگرانی اصلی همه پرسپولیسی‌هاست


 مهدی ترابی در دیدار مقابل نساجی مازندران به‌خوبی آنالیز شده بود و از این رو نتوانست درخشش دیدارهای گذشته را در تركیب تیمش داشته باشد. با این حال او همچنان مهم‌ترین مهره تیمش به حساب می‌آید؛ بازیكنی كه در دیدار با نساجی توانست دو سه یار حریف را مشغول خود كند و سایر بازیكنان آزادانه در زمین بازی كردند و به پیاده‌سازی تاكتیك‌های گابریل ‌كالدرون پرداختند. پس از آخرین دیدار پرسپولیس قبل از پایان نیم‌فصل نخست، صحبت با ستاره ملی‌پوش سرخ‌ها می‌تواند جالب توجه باشد. این بازیكن در خصوص بازی با نساجی به خبرنگار جام‌جم گفت: «این حرف‌ها دیگر كلیشه‌ای شده كه می‌گویند هیچ حریف آسانی در لیگ وجود ندارد، اما دیدید كه نساجی چقدر تیم خوب و خطرناكی بود. آنها چند بار تا نزدیك دروازه ما آمدند، اما مقاومت بسیار خوبی داشتیم و حتی با وجود این‌كه یك بازیكن‌مان اخراج شده بود و یك بازیكن دیگرمان دقایق پایانی این دیدار را از دست داد، اما توانستیم به یك برد دیگر برسیم.» ترابی اضافه كرد: این هفتمین پیروزی پیاپی ما بود و دیدید كه بعد از هر دیدار كیفیتمان بهتر شد. همان اول فصل هم می‌گفتیم این تیم نیاز به زمان دارد تا هر بازی بیشتر خود را نشان بدهد. حالا هم بازی‌های‌مان را می‌بریم و هم خوب فوتبال بازی می‌كنیم. یعنی نشانه‌های پیشرفت را داریم. این موضوع فقط با اتحاد، همدلی و حس رقابت و رفاقت كه بین بازیكنان وجود داشت و در كنار حمایت قاطعانه هواداران پیش آمد. امیدوارم در بازگشت به لیگ بتوانیم باز هم از این حمایت‌ها برخوردار باشیم و پرسپولیس را به بالاترین جایگاه برسانیم.
هافبك و مهاجم شماره ۹ قرمزپوشان در مورد وضعیت خودش اضافه كرد: خدا را شكر روزهای بسیار خوبی را سپری می‌كنم. در این فصل توانستم انتظارات كادرفنی و هواداران را برآورده كنم، اما راه من هنوز تمام نشده و كارهای زیادی باقیمانده كه انجام بدهم. امیدوارم بتوانم در آینده نیز پس از بازگشت به لیگ برتر یكی از مهره‌های تاثیر گذار تیم باشم. این موضوع برای من از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌خواهم هم در پرسپولیس و هم در تیم ملی مهره تعیین‌كننده‌ای باشم. البته كالدرون هم تاثیر بزرگی روی مدل فوتبال من داشت و با تاكتیك‌هایش كمك كرد تا در این نیم فصل گل‌های خوبی برای پرسپولیس به ثمر برسانم. البته همه بازیكنان در سطح بالایی بازی می‌كنند. ما باید این روند را در ادامه فصل طی كنیم زیرا تیم‌مان شكل واقعی خود را گرفته و از این به بعد هم كارمان ادامه خواهد داشت.
ترابی با اشاره به شانس قهرمانی پرسپولیس گفت: سه‌فصل پشت سر هم این تیم قهرمان شده و هواداران با تمام وجودشان پرسپولیس را حمایت می‌كنند. باز هم می‌توانیم این عنوان را كسب كنیم. از نظر من با این كه فصل بسیار سختی است و حریفان قدرتمندی داریم، اما همچنان پرسپولیس شانس اول قهرمانی نه تنها در لیگ برتر، بلكه در همه تورنمنت‌هاست. ما همه جام‌ها را می‌خواهیم و باید در آسیا هم عملكرد خوبی داشته باشیم. البته می‌دانم در نیم فصل دوم بازی‌های ما فشرده‌تر است، زیرا رقابت‌های آسیایی به همراه جام حذفی به تقویم ما اضافه می‌شود و البته در فروردین‌ هم بازی‌های تیم ملی را داریم كه كارمان را سخت می‌كند، اما چاره‌ای جز جنگیدن نداریم و باید هر طور شده هواداران را شاد كنیم. ما در هر هفته كه در لیگ برتر بازی داشتیم، فقط به برد فكر كردیم و این نتیجه را داخل زمین گرفتیم. حرفم این است كه باید این روند ادامه داشته باشد تا پرسپولیس به شایستگی‌هایی كه دارد، برسد.
 ترابی در نهایت به مسائل مالی اشاره كرد و افزود: متاسفانه یكسری مشكلات در باشگاه‌ ما وجود دارد كه مدیریت قول داده همه آنها را حل كند. همه ما منتظر حل مسائل و مشكلات مالی هستیم. من نمی‌توانم تمام این مشكلات را در مصاحبه بگویم چون این موضوع به داخل تیم بستگی دارد و این طور نیست كه بتوانیم به راحتی راجع به آن حرف بزنیم. فقط امیدوارم هر مشكلی كه وجود دارد با كمك مدیران این باشگاه و تدبیر مدیریتی‌شان هرچه زودتر حل شود چون تیم ما نیاز به تقویت و بالا رفتن روحیه برای نیم‌فصل دوم دارد.