آرایـش خطــرنــاک!

با راهكارهای رعایت بهداشت و سلامت لوازم آرایشی و لوازم جانبی آنها آشنا شویم

آرایـش خطــرنــاک!

با دقت به قلم‌مویی كه برای آرایش از آن استفاده می‌كنید،‌ نگاه كنید. چه رنگی است؟‌ باقیمانده چند رنگ رژگونه یا سایه روی آن مانده است؟‌ وضعیت پد پنكیك شما به چه شكلی است؟‌ آن هم رنگارنگ است؟‌ قیچی،‌ موچین و آیینه چطور؟‌ معمولا برای همه ما كیفیت لوازم آرایشی بسیار مهم است؛‌ كه البته نكته بسیار مهمی است، اما معمولا به كیفیت و بهداشت لوازم جانبی آرایشی،‌ مثل قلم‌موها، ‌پدها، موچین و... توجه نمی‌كنیم. علاوه بر انتخاب درست،‌ سلامت لوازم جانبی و خود لوازم آرایشی، بستگی مستقیمی به نحوه استفاده و نگهداری ما از این وسایل دارد و این‌كه چند ماه یكبار قلم‌موی سایه یا پد پنكیك یا كرم پودر را شسته یا آن را تعویض می‌كنیم. ببینیم براساس آخرین اخبار،‌ آلودگی این لوازم چه مشكلاتی را ایجاد كرده و برای حفظ سلامتی و بهداشت آنها باید چه كار كرد.

هر وسیله‌ای، ‌اعم از خوراكی، پوشاكی،‌ بهداشتی و آرایشی،‌ تاریخ انقضا دارد؛ حتی اگر به اشتباه یا به دلیل تقلبی‌بودن آن، تاریخی روی بسته موردنظر نوشته نشده باشد. بنابراین براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ لوازم آرایشی جانبی تاریخ گذشته یا آنهایی كه به درستی بهداشت استفاده از آنها رعایت نشود؛‌‌ می‌توانند مركز تجمع عوامل بیماری‌زایی مانند باكتری اشرشیاكلی (‌E.coli) و استافیلوكوكوس‌ها باشند. از سوی دیگر در حال حاضر روی بسیاری از لوازم آرایشی و لوازم جانبی تهیه شده توسط اتحادیه اروپا،‌ تاریخی با عنوان بهترین زمان استفاده پس از باز شدن نوشته می‌شود. این نشان می‌دهد با باز شدن در هر نوع لوازم آرایشی یا لوازم جانبی آن و مجاورت آن با هوا و استفاده شدن از آن، مدت ماندگاری جدیدی برای محصول موردنظر تعریف می‌شود كه باید به آن دقت كرد. این درحالی است كه در بسیاری از لوازم آرایشی مانند رژگونه، سایه،‌ پنكیك و... لوازم جانبی‌ای كه داخل جعبه هستند، می‌توانند محل تجمع آلودگی باشند.
كانون آلودگی ما هستیم
 تحقیق انجام شده روی 467 نوع وسیله آرایشی در كشور انگلیس، ‌شامل 96 نوع رژلب،‌92 نوع خط چشم، 93 نوع ریمل،‌107 نوع برق لب و 79 پد آرایشی مختلف نشان داده كه 70 تا 90 درصد از این برندهای آرایشی و لوازم جانبی آنها آلوده به باكتری هستند. در این آمار، سهم لوازم جانبی آرایش،‌ از خود لوازم آرایشی بالاتر است. این باكتری‌ها بیشتر از خانواده استافیلوك‌ها شامل استافیلوکوكوس اورئوس،‌ اشرشیاكلی یا E.coli و سیتروباكتر فروندی هستند. این عوامل می‌توانند زمینه‌ساز مشكلات پوستی تا مسمومیت باشند. در این بررسی 96/56 درصد از پدها و اسفنج‌های آرایشی مستعد رشد قارچ‌ها بودند. دلیل این امر نیز رطوبت اسفنج‌ها و پدهای آرایشی در حین استفاده است. با باقی ماندن رطوبت داخل پدها و اسفنج‌ها و تماس آنها با پوست و سپس لوازم آرایشی زمینه رشد قارچ‌ها به‌خوبی فراهم می‌شود. در صورتی كه مكان نگهداری لوازم آرایشی و لوازم جنبی آنها در نقاط مرطوب و سرد یا گرم مانند حمام یا داخل كمد باشد،‌ خطر رشد قارچ‌ها چند برابر  می‌شود.
به جنگ تاریكی برویم
1ـ خط چشم مایع یا مویی:‌ بعد از
هر باز استفاده از قلم خط چشم، آن را با كمك گاز استریل آغشته به الكل تمیز كنید. برای این كار قلم‌مو را روی گاز بكشید. چند لحظه قلم‌مو را نگه داشته و سپس آن را داخل ظرف بگذارید. بسیاری از خط چشم‌ها برای استفاده در داخل چشم نیستند. بنابراین روی بسته را به خوبی بخوانید.
2ـ ریمل: قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی سر به فلك گذاشته است! این درست. اما باید مراقب سلامتی‌تان باشید. بنابراین سعی كنید ریمل را حداكثر چهار ماه یك‌بار عوض كنید. فضای تاریك داخل لوله و مجاورت آن با هوا،‌ در هر بار استفاده، می‌تواند زمینه‌ساز آلوده كردن ریمل و آسیب به چشم‌ها شود. در هر بار استفاده سعی كنید فقط یك بار قلم ریمل را داخل ظرف ببرید. اگر این كار را دائما تكرار كنید مقدار زیادی هوا و عوامل آلاینده وارد ریمل می‌شود. قبل از درآوردن قلم از داخل تیوب ریمل، قلم را چند بار داخل ریمل چرخانده و سپس آن را بیرون آورید.
3ـ كرم پودر:‌ اگر تیوبی باشد، بهتر است. به این دلیل كه تماس دست با آن حداقل است. بعد از هر بار استفاده از كرم‌ پودر، سر آن را با دستمال تمیز كرده و بعد در آن را ببندید. اگر كرم پودر شما كاسه‌ای است، باقیمانده كرم پودر را به داخل كاسه برنگردانید. درپوش روی كرم را دور نیندازید و همیشه آن را تمیز نگه دارید.
4ـ سایه: چشم عضو بسیار حساسی است،‌ بنابراین باید نسبت به هر آنچه برای چشم استفاده می‌شود، چندبرابر حساس بود. اگر سایه قلم‌مو دارد، بعد از هر بار استفاده آن را بشویید و بگذارید خشك شود. سپس آن را داخل جعبه سایه برگردانید. پیش از بستن در سایه، با دستمال یك لایه نازك از آن را بردارید و بعد در سایه را ببندید. اگر سایه قلم‌مو ندارد، حتما یك قلم‌موی مشخص را برای آن انتخاب كنید. بعد از هر بار استفاده بشویید. بهتر است از قلم‌موهایی استفاده كنید كه درپوش دارند. اگر هر بار شست‌وشو برای شما سخت است، حتما هفته‌ای یك بار این كار را انجام دهید. درباره رژگونه هم دقیقا باید مثل سایه عمل كنید.
5ـ مداد چشم و لب: نكته اول این‌كه حتما باید نوك مدادها كاملا تراشیده باشد، اما سر آنها را با دستمال گرد كنید تا تیزی مداد به چشم و لب آسیب نرساند. بعد از هر بار استفاده باید به آرامی دستمال روی آنها بكشید و بعد در مدادها را بگذارید. هر هفته، در مدادها را بشویید و بعد با
گوش پاك‌كن داخل آن را خشك كنید.
6ـ رژ‌لب: اگر رژ لب شما جامد است، حتما باید بعد از هر بار استفاده، با كمك دستمال كاغذی، یك لایه نازك از آن را بردارید و بعد در رژ را ببندید. هفته‌ای یك‌بار در رژ را بشویید و داخل آن را با دستمال كاغذی خشك كنید.
7ـ قلم‌موها: مگر‌ می‌شود بعد از استفاده از مسواك، آن را نشست؟‌ قلم‌موی آرایشی هم همین حكم را دارد. بعد از هر بار استفاده،‌ موهای قلم‌مو را با كمك صابون مایع و آب گرم،‌ بشویید. قلم‌مو را سر و ته كنید تا خشك شود. اگر درپوش دارد، درپوش آن را بگذارید؛ در غیر این صورت آنها را داخل لیوانی گذاشته و داخل كمد بگذارید تا
گرد و خاك محیط روی آنها ننشیند. اگر دسته قلم‌موی آرایشی شما چوبی است، ‌حتما بعد از استفاده و شستن قلم‌مو،‌ دسته آن را خشك كنید. خیس بودن دسته چوبی قلم‌مو‌ می‌تواند زمینه قارچ زدن دسته قلم‌مو باشد.
8 ـ اسفنج‌ها: هر هفته همه اسفنج‌های آرایشی را با كمك آب گرم و صابون مایع بشویید؛سپس آن را روی شوفاژ یا زیر نور آفتاب بگذارید تا خشك شود. سپس آنها را داخل نایلون یا جعبه بگذارید.
9ـ قیچی و موچین: پیش از هر بار استفاده آنها را با كمك الكل سفید یا دكونكس ضدعفونی كنید. بعد از استفاده هم آنها را با آب گرم و صابون شسته و خشك كنید.


حتی برای یك بار!
به‌هیچ وجه نباید حتی برای یك بار از لوازم آرایشی یا لوازم جانبی آن به شكل مشترك استفاده كرد. حجم انتقال آلودگی یا فلورهای طبیعی میكروبی دهانی یا پوستی از این طریق بسیار بالاست و به‌راحتی می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.