شایع‌ترین علل درد در ناحیه آرنج

شایع‌ترین علل درد در ناحیه آرنج


 درد آرنج معمولا مشكلی جدی محسوب نمی‌شود؛ اما به این دلیل كه آرنج در انجام بسیاری از فعالیت‌ها تاثیرگذار است، مطمئنا
درد آرنج می‌تواند بر زندگی شما تاثیر بگذارد. آرنج یك مفصل پیچیده است كه به شما امكان می‌دهد ساعد را باز و خم كنید و دست خود را بچرخانید. بیشتر حركات مفصل آرنج تركیبی از این حركت‌هاست و به همین دلیل گاهی اوقات یافتن دلیل اصلی ایجاد درد آرنج دشوار و سخت است.
اپی كندیلیت پهلویی (آرنج تنیس‌باز): اپی‌كندیل یك بخش خارجی استخوان آرنج است كه در این ناحیه تاندون‌های بزرگ عضلات ساعد و بازو به یكدیگر متصل می‌شوند. به هر حال، این تاندون‌ها ممكن است به‌خاطر انجام حركت‌های مكرر در ناحیه ساعد دچار آسیب‌دیدگی شوند. آرنج تنیس‌بازان در ادامه می‌تواند باعث التهاب تاندون‌ها شده، علل درد مفصل آرنج بوده و درد در ناحیه خارجی بازو را به همراه احساس گرم‌شدن و ورم به همراه داشته باشد. در این حالت با توجه به این كه مفصل داخلی آرنج دچار آسیب نمی‌شود، آرنج می‌تواند دامنه حركتی خود را به‌طور كامل حفظ كند. درد ناشی از این آسیب‌دیدگی معمولا در پایان روز احساس می‌شود. این درد با انجام حركت‌های چرخشی یا انجام فعالیت‌هایی كه باعث كشیدگی تاندون می‌شود، اغلب افزایش می‌یابد. این حركت‌ها شامل بلندكردن وزنه و پرتاب اجسام است.
اپی كندیلیت داخلی (آرنج گلف‌باز): اپی‌كندیلیت داخلی یك التهاب در نقطه‌ای است كه تاندون‌های ساعد به زائده استخوانی داخل بازو متصل می‌شود. برای مثال، این تاندون می‌تواند هنگام چرخش گلف‌باز دچار كشیدگی شود، اما بسیاری از حركت‌های تكراری دیگر نیز می‌تواند باعث واردشدن آسیب به این تاندون شود. آرنج گلف‌باز با ایجاد درد و ناراحتی موضعی در ناحیه داخل بازو احساس می‌شود. در این حالت دامنه حركتی آرنج دچار محدودیت نمی‌شود؛ زیرا مفصل داخلی آرنج دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شود.
به هر حال انجام فعالیت‌هایی كه نیازمند چرخش یا كشیدن تاندون ساعد هستند، می‌تواند باعث ایجاد درد آرنج و تشدید علائم مشكل شود. درمان معمولا با روش‌های ساده و تجویز داروها و استفاده از آتل‌هایی برای كم‌كردن تحرك مفصل شروع می‌شود و در ادامه درمان می‌توان از فیزیوتراپی و لیزرهای با توان بالا استفاده كرد. تزریق استروئید یا ازن در منطقه التهاب راهكار درمانی دیگری است كه تاثیر زیادی در درمان دارد. تزریق پی‌.آر.پی در موارد مقاوم به درمان روشی است كه در كلینیك‌های درد انجام می‌شود.