شهرداری تهران، اسپانسر جشنواره فیلم فجر

صحبت از اختصاص بودجه حمایتی 8 میلیارد تومانی برای برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور است

شهرداری تهران، اسپانسر جشنواره فیلم فجر

مسؤولان شهرداری تهران و مدیران برگزاركننده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این روزها در حال برگزاری جلساتی مشترك برای حمایت مالی مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور هستند. با این روند و بنا به اعلام مشاور شهردار و رئیس مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به جام‌جم، به نظر می‌رسد به احتمال فراوان، شهرداری تهران، حامی اصلی مالی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر باشد.

هر سال حوالی روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌هایی برای حامی مالی این مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور انجام می‌شود. معمولا هم روال این است كه دبیران و برگزاركنندگان جشنواره به صراحت و با شفافیت در این زمینه اعلام موضع نمی‌كنند و نامی از حامی مالی به زبان نمی‌آورند. این خودداری كه معمولا تا زمان برگزاری نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره ادامه دارد، باعث شكل گیری حرف و حدیث ها، شائبه‌ها و شایعاتی در فضای رسانه‌ای می‌شود. گاهی حتی به نظر می‌رسد اعلام رسمی دبیر و برگزاركنندگان نیز خط پایانی بر گمانه‌زنی‌ها و حقایق احتمالی پشت پرده نباشد، به عنوان مثال مسؤولان جشنواره سال گذشته، از همراه اول به عنوان حامی مالی اصلی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یاد كردند، اما بعدها سیدرضا میركریمی، دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگویی با روزنامه «صبح‌نو» در اردیبهشت 98 منتشر شد، از سجاد علیجانی به عنوان حامی مالی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر (در بخش ملی) نام برد! درواقع این نمونه نشان داد كه گاهی ممكن است حتی پشت اعلام رسمی نیز واقعیت‌های دیگری پنهان باشد.
 به امید شفاف سازی
با این كه شعار شفاف سازی همواره و در دوره مدیریت حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی مطرح است، انتظار می‌رود
این بار به شكل واضح، شفاف و صادقانه درباره حمایت مالی این دوره جشنواره فیلم فجر اطلاع‌رسانی شود و شاهد هیچ حامی و سرمایه‌گذار در سایه‌ای نباشیم. شاید این سوال مطرح شود كه چه اصراری بر لزوم شفافیت در این زمینه است و اعلام نام حامی مالی چه دردی را دوا می‌كند. نكته اینجاست كه چون معمولا حامیان مالی جشنواره از برندها و بازوهای پرقدرت اقتصادی كشور هستند، احتمال مشاركت و سرمایه‌گذاری آنها به شكل معمول و مرسوم در تولیدات سالانه سینمایی وجود دارد، از جمله آثاری كه به جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا می‌كنند. بنابراین در چنین شرایطی، فضا مستعد جهت‌گیری احتمالی در انتخاب‌ها و داوری‌ها نیز خواهد بود. برای همین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه شائبه، به شكل شفاف و صریح درباره حامیان مالی جشنواره و البته سرمایه‌گذاران فیلم‌های حاضر در این رویداد صحبت شود. ضمن این كه صداقت در زمینه اعلام حامی مالی، باعث اعتنا و اطمینان كامل به صحت و سقم دیگر موارد و جزئیات مهم ترین رویداد سینمایی كشور هم خواهد شد.
 قطعیت  90 درصدی!
پس از شنیدن زمزمه‌هایی درباره جدی تر شدن حمایت مالی شهرداری تهران از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با مشاور شهردار و رئیس مركز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تماس گرفتیم. غلامحسین محمدی صحبت درباره جزئیات حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره سی و هشتم فیلم فجر را به یكی دو روز آینده موكول كرد، اما ضمن تایید ضمنی این همكاری و همراهی، در سخنان كوتاهی به جام‌جم گفت: هنوز تفاهم شهرداری تهران با جشنواره فیلم فجر قطعی نشده و هنوز یك سری از بخش‌ها باقی مانده كه در حال نهایی كردن آن هستیم. اما در حال گفت‌وگو با دوستان در جشنواره فیلم فجر هستیم و بخش عمده‌ای و حدود 80 تا 90 درصد كار جلو رفته است. بخش كوتاهی از آن باقی مانده كه آن هم بعد از نهایی شدن در ادامه جلسات، اطلاع رسانی خواهد شد.  مشاور شهردار و رئیس مركز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در جواب سوال خبرنگار ما درباره بودجه مطرح‌شده هشت میلیارد تومانی شهرداری تهران در زمینه حمایت مالی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز  بدون تکذیب این رقم تنها به گفتن این جمله بسنده كرد: بعدا راجع به همه اینها بصورت شفاف صحبت می‌كنیم.
هرچند غلامحسین محمدی به جزئیات این توافق اشاره نکرد و آن را در شرف نهایی شدن اعلام کرد ولی شنیده‌های جام‌جم حاکی از قطعی‌شدن و امضای قرارداد بین طرفین است.
 سوابق سینمایی شهرداری
خب، مجموعه شهرداری تهران نه تنها بی ربط با فضای سینمایی نیست بلكه بخش مهمی از بار سینمایی پایتخت بر دوش آنهاست. این پیشینه سینمایی هم به پردیس‌های سینمایی چون آزادی، باغ كتاب، ملت، تماشا، رازی، راگا و ... مربوط می‌شود كه سینماهای شهرداری تهران هستند و هم به برگزاری جشنواره فیلم شهر كه موسسه تصویر شهر - سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران- آن را برگزار می‌كند كه به مباحث و موضوعاتی چون مدیریت شهری در جهت ترسیم و ترویج الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی امروز و ... می‌پردازد. به جز اینها بخش‌هایی از فضاهای شهری نیز در اختیار بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم‌ها قرار می‌گیرد. همچنین مجموعه شهرداری، در طول سال همكاری‌ها و تعامل‌های دیگری هم با تولیدكنندگان آثار سینمایی و دیگر بخش‌های مرتبط با سینما دارد. بنابراین حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر فی نفسه اقدامی مثبت و قابل انتظار است و می‌توان به عنوان تعاملی فرهنگی از آن یاد كرد.
ضمن این كه شهرداری تهران در سال‌های قبل و در همه دوره‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر، به نوعی با این رویداد همكاری و همراهی كرده است و حتی حمایت مالی شهرداری از جشنواره فیلم فجر هم مسبوق به سابقه است و تنها محدود به دوره پیش رو نیست.
با این حال نقدها و نظراتی هم درباره برخی موازی‌كاری‌ها مطرح است و به عنوان مهم‌ترین مثال از برگزاری جشنواره فیلم شهر یاد می‌كنند كه آن طور كه باید بعد از هفت دوره برگزاری نتوانسته اتفاق مهم و جریان سازی را در حوزه سینما رقم بزند و بودجه‌های تخصیص یافته به این رویداد می‌توانست و می‌تواند در برگزاری بهتر و شایسته‌تر جشنواره فیلم فجر به كار آید و حتی آن اهداف و موضوعات جشنواره فیلم شهر نیز در قالب برخی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر لحاظ شود.
 تهیه‌كنندگی آقای شهردار
پیروز حناچی، شهردار تهران كه در اوایل دهه70 برای دو سال قائم‌مقام رئیس دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود (او تحصیلكرده همین دانشكده هم است)،
به جز حضور همیشگی در رویدادهای سینمایی همچون جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم شهر (كه البته طبیعی است) و ...، مدتی قبل به جرگه تهیه‌كنندگان هم پیوست و مستندی به نام «زمستان است» (به كارگردانی مهرداد زاهدیان) را هم تهیه كرد؛ فیلمی با موضوع تاریخچه خیابان لاله زار كه در بیست و یكمین جشن سینمای ایران، برنده تندیس بهترین فیلم مستند بلند هم شد.
نكته جالب اینجاست كه فیلم یكی از ده فیلم انتخاب شده برای حضور در بخش مستند جشنواره فیلم فجر امسال هم است كه فارغ از شایستگی‌های كیفی اثر برای راه یافتن به جشنواره، درصورت حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر، قطعا سوالاتی را ایجاد خواهد كرد.