4 كشته و خسارت به 20 هزار واحد مسكونی

گزارشی از آخرین پیامدهای سیل سیستان و بلوچستان

4 كشته و خسارت به 20 هزار واحد مسكونی

سیل ویرانگر در استان سیستان و بلوچستان، پس از سه روز همچنان تعدادی از روستاها را محاصره كرده و تنها راه ارتباطی با اهالی این روستاها از طریق بالگرد است. بر اساس برآوردهای اولیه به بیش از 20 هزار واحد مسكونی در 230 روستا خسارت وارد شده و چهار نفر جان خود را از‌دست‌داده‌اند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان وبلوچستان آسیب شدیدی به خانه و مزارع در شهرستان‌های كنارك، چابهار و دلگان وارد شده است.
رسول راشكی در گفت‌و‌گو با جام‌جم تاكید كرد: ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شده كه تاكنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسكان داده شده‌اند. تعدادی روستا هم در محاصره سیلاب قرار گرفته و رسیدن به آنجا از طریق هوا امكان‌‌پذیر است.
وی افزود: با كمك چهار فروند بالگرد هلال‌احمر، ارتش و سپاه در حال ارسال اقلام ضروری به روستاها هستیم.
راشكی خاطرنشان كرد: از روز شروع سامانه بارشی تا دوشنبه حداقل به 2۱۵۵ نفر امداد‌رسانی و ۲۱۰ تخته موكت، ۴۲۳ تخته پتو و 1۸۲۷ كیلوگرم نایلون در بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.
در حالی كه خبرگزاری ایرنا، تعداد جانباختگان سیل در استان سیستان و بلوچستان را چهار نفر اعلام كرده، مدیر عامل هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: بر اساس آمار ما، فقط یك نفر در رودخانه‌ای در شهرستان سرباز بر اثر سیل جان خود را از دست داده است.
وی تاكید كرد: بیشترین آسیب آبگرفتگی خانه‌ها و زمین‌های كشاورزی است و روز دوشنبه از شدت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان كاسته شد.
به گفته مدیركل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسكونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰درصد شدند.
اهالی دشتیاری چابهار به خبرنگار ایسنا گفته‌اند، بیشترین خسارت سیل به صدروستای این منطقه وارد شده و نتیجه آن شده كه مردم این مناطق به راه و آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند.
آنها گفته‌اند هنوز پس از سه روز از وقوع سیل هیچ كمكی به آنان نشده و فقط یك بالگرد برای انتقال یك بیمار دیالیزی به این منطقه آمده است.
شغل مردم این منطقه صیادی است و وقوع این حادثه سبب شده قایق هایشان را از دریا برای جابه‌جایی مردم از میان سیلاب به این منطقه منتقل كنند. اقلام غذایی، بهداشتی و آب آشامیدنی از مهم‌ترین نیازهای مردم این مناطق است، چرا كه مجبورند آب گل‌آلود بیاشامند و اگر آب آشامیدنی به آنها نرسد، مریض خواهند شد.
رحیم رهبر، شهروند سیل‌زده گفته است وضعیت شهر بنت و به‌خصوص دستگرد به‌شدت بحرانی بوده، چرا كه این منطقه نسبت به دشتیاری و زرآباد هم هوایش سردتر است.
وی اظهار كرد: بسیاری از روستاهای این منطقه به كلی از بین رفته و هم اینك با گذشت سه روز از وقوع سیلاب مردم دستگرد نیازمند مساعدت مردم و توجه ویژه مسؤولان هستند. عملا به لحاظ قطع كامل ارتباط زمینی و تلفنی، هیچ اطلاعی از ‌میزان تلفات منطقه دستگرد بنت شهرستان نیكشهر نیست.
مرگ دختر بچه 5 ساله زیر آوار
مدیر مركز حوادث و فوریت‌های پزشكی زاهدان گفت: بر اثر ریزش آوار در كهك سراوان یك دختربچه پنج ساله جان باخت.
فریبرز راشدی با اشاره به این‌كه در سه روستای سراوان حادثه ریزش آوار گزارش شده است، افزود: همچنین دو حادثه دیگر ریزش آوار در دزك و روستای محمدی سراوان رخ داد كه دو نفر مصدوم شدند و توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی سراوان انتقال یافتند.
مدیركل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفته، در حال حاضر اسكان و تهیه مایحتاج اولیه زندگی از مهم‌ترین نیازهای مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان است.
عباسعلی ارجمندی افزود: كمك‌های امدادی از استان‌های تهران، كرمان، زنجان و خراسان شمالی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
پیگیری  رؤسای قوای مجریه و
قضاییه
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در جریان مسائل و مشكلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر كرد.
حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه هم طی دستوری ویژه به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که با بیشترین خسارات ناشی از بارندگی‌های سیل آسای اخیر مواجه‌اند، تعامل و هماهنگی همه جانبه مراجع قضایی با دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه هلال‌احمر و نیروی انتظامی جهت رسیدگی فوری به مشکلات مردم و تامین امنیت و آرامش خانواده‌های درگیر این حوادث را خواهان شد.


خسارات میلیاردی سیلاب به كرمان
خرابی‌های سیل، روستاهای كرمان را نیز تحت تاثیر قرار داد و به زیرساخت‌های این شهر خسارت وارد كرد.
رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان كرمان گفت: 60روستای سیل‌زده در همان شب اول امدادرسانی شدند و صبح دوشنبه امداد هوایی به سیل‌زدگان سیستان  و بلوچستان و هرمزگان هم داشتیم.
روز گذشته مدیر شبكه بهداشت و درمان قلعه گنج از نجات جان یك مادر باردار كه در سیل گرفتار شده بود خبر داد.
فرماندار روبار جنوب هم در مورد وضعیت مسكن روستاییان گفت: منازل خشتی و گلی روستاییان و خانه‌های كپری آنها از بین رفته است. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیرجان هم ساخت سیل بندها را در مهار آب‌های سطحی این منطقه موثر دانست و گفت: ساخت سیل‌بندها در جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب منطقه نقش داشته است.
در ریگان هم فردی در سیلاب مفقود شده بود كه فرماندار ریگان از پیدا شدن این فرد خبر داد.
معاون اداره كل راهداری حمل و نقل و پایانه‌های استان كرمان خسارت‌های وارد شده به زیر‌ساخت‌های این استان را 370 میلیارد ریال اعلام كرد.
پلیس راه كرمان - بم اعلام كرد خودروی حامل مدیر‌عامل جمعیت هلال احمر استان كرمان همراه معاونان و دیگر همراهان شب‌گذشته در اثر سیلاب واژگون شد.