امام‌رضایی‌ها بسم‌ا...

گفت‌وگو با حاج حسین یکتا، مسؤول جمعیت امام‌رضایی‌ها درباره کمک‌رسانی به سیل‌زده‌های سیستان و بلوچستان

امام‌رضایی‌ها بسم‌ا...

سه روز قبل زمانی که مردم هنوز مبهوت شوکی بودند که سقوط هواپیما به آنها وارد کرده بود، خبر آمد که باران‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان سیلاب به راه انداخته است. برخی خبرنگاران فعال در توییتر که تخصص‌شان محیط زیست و مناطق مختلف ایران است، توییت کردند که حواس‌ها را به سمت این استان جلب کنند. برخی از فعالان توییتر که اصلیت سیستان و بلوچستانی دارند با انتشار عکس و فیلم خبررسانی کردند که سیلاب دارد به سیل تبدیل می‌شود و مردم این استان محروم هیچ پناهگاهی ندارند...راستش سه روز قبل خبر‌های سقوط هواپیما آنقدر داغ بود که کمتر کسی این هشدارها را جدی گرفت.اما روز بعد باز هم عکس و فیلم‌هایی رسید که نشان می‌داد، عمق فاجعه بیشتر از تصورماست و مردم محروم سیستان و بلوچستان همان اندک دارایی‌ را  هم که داشتند از دست داده‌اند و حالا بی‌خانمان و بی‌پناه برای حفظ جان خود به روی درختان پناه برده‌اند؛ درختانی که هر لحظه امکان دارد، سقوط کنند. دیروز که سیل از سر گذشت اما همه سیستان و بلوچستان را جدی گرفتند و باورشان شد بزرگ ترین و در عین‌حال محروم‌ترین استان کشورمان درگیر مصیبتی بزرگ است. البته در همه این‌ روزهایی که ما مبهوت خبر سقوط هواپیما بودیم، خیرین و گروه‌های مردم نهادی که هدفشان کمک‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان حوادث مختلف است، حواسشان به سیستان و بلوچستان بود و می‌دانستند فارغ از اندوه جمعی برای درگذشتگان حادثه هواپیما باید به داد مردم سیل زده‌ هم برسند. از میان این خیریه‌ها می‌توان به جمعیت امام‌رضایی‌ها و خیریه علی‌بن ابیطالب اشاره کرد.
امدادرسانی تخصصی
حاج حسین یکتا، ‌مسوول جمعیت امام رضایی‌ها، این جمعیت مردم‌نهاد و خیر را سه سال قبل و در زمان زلزله کرمانشاه و سرپل‌ذهاب راه‌اندازی و این ماموریت را برایش تعریف کرد که در زمان بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند. حاج‌حسین یکتا برای جمعیت امام رضایی‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد و توانست با کمک دوستانش از سراسر کشور داوطلبانی را به این جمعیت دعوت کند. به گفته خودش در بانک داوطلبان این جمعیت همه طیف آدم حضور دارد از زن و مرد گرفته تا دانشجو و متخصص و خانه‌دار و کارگر و جوان و میانسال و ... این داوطلبان دسته‌بندی شده و در زمان بحران و حادثه بنا به تخصصی که دارند از آنها استفاده می‌شود.
یکتا درباره کمک‌رسانی جمعیت امام‌رضایی‌ها به مردم آسیب ‌دیده سیل سیستان و بلوچستان می‌گوید: پراکندگی مناطق آسیب‌دیده و این که راه‌های ارتباطی قطع شده‌است، امدادرسانی را سخت‌ کرده است. الان در شرایط اورژانسی هستیم و باید کمک‌های اولیه شامل پوشاک، غذا  و وسایل گرمایشی  را هر جور شده به مردم برسانیم و برایشان اسکان موقت دایر کنیم. وقتی شرایط بحرانی آرام‌تر شد، باید هر منطقه را بر اساس آسیبی که دیده دسته‌بندی کنیم و نیروهای داوطلب را بنا به تخصصی که دارند به آن منطقه بفرستیم. ما به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان اطمینان می‌دهیم کنارشان خواهیم ماند. همان طور که کنار مردم زلزله‌زده سر پل ذهاب ماندیم و 300 واحد مسکونی و هفت مدرسه برایشان ساختیم و برای سیل‌زده‌های پلدختر هم 250 واحد مسکونی ساخته‌ایم که به امید خدا شب ‌عید تحویلشان می‌دهیم.
پرهیز از موازی کاری
مسوول جمعیت امام‌رضایی‌ها درباره همکاری این جمعیت با دیگر نهادهای خیریه و هلال احمر می‌گوید: در این چند سال تلاش کرده‌ایم جوری برنامه‌ریزی کنیم که در مناطق آسیب‌دیده از موازی‌کاری پرهیز شود و به همه مردم آسیب‌دیده که در مناطق مختلف ‌هستند امدادرسانی شود و این‌گونه نباشد افرادی که دسترسی به آنها آسان است، کمک دریافت کنند و آنهایی که در مناطق دورافتاده هستند به هیچ کمکی دسترسی نداشته باشند. سعی‌مان بر این است که کمک‌ها را داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها توزیع کنند؛ اما اگر خودمان دسترسی نداشته باشیم از هلال احمر کمک می‌گیریم. مثلا در همین سیل سیستان و بلوچستان که راه‌های ارتباطی به روستا‌ها قطع شده و هلال‌احمر با بالگرد به مردم امدادرسانی می‌کند و ما بخشی از کمک‌ها را به هلال احمر می‌دهیم تا به این مردم برساند.
حاج‌ آقا یکتا می‌گوید: داوطلبان جمعیت امام‌رضایی‌ها تخصص‌های مختلفی دارند و بخشی از آنها در حوزه سلامت تخصص دارند، ما در حوادث مختلف این داوطلبان را فراخوانی کرده و به مناطق مختلف می‌فرستیم تا آسیب‌دیده‌ها را درمان کنند. این را هم بگویم که ما به هیچ نهاد دولتی وابسته نیستیم و همه بودجه جمعیت از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود و ما از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی جمعیت ریز مخارج و کمک‌رسانی‌ها را به اعضا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.