نیمکت کالدرون چگونه به  گل‌محمدی رسید؟

گزارش جام‌جم از جزئیات و پشت پرده اتفاقات یكشنبه‌شب باشگاه پرسپولیس

نیمکت کالدرون چگونه به گل‌محمدی رسید؟

یحیی گل‌محمدی ظهر دیروز به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی شد تا گزارش دیروز جام‌جم تایید شود.
گل‌محمدی در اوج التهاب‌های جدایی برانكو به نیمكت پرسپولیس نزدیك شده بود؛ اما مشخص نشد به چه دلیلی دوباره عازم مشهد شد و به شهرخودرو برگشت. اما این مرحله دیگر ماجرای ابتدای فصل تكرار نشد و یحیی به تیم سابق خود برگشت تا خاطرات تلخ گذشته را پاك كند. اولین حضور او روی نیمكت پرسپولیس به این دلیل كه با آن شكست تلخ در فینال جام حذفی و وداع تلخ‌تر مهدی مهدوی‌كیا از فوتبال توام بود، حضوری باشكوه و قدرتمندانه نبود. او بعد از آن حضور، روزهای خوبی را در نفت تهران،‌ ذوب‌آهن اصفهان و پدیده و شهرخودرو مشهد سپری كرد. او نیم‌فصل ناموفقی هم در تراكتور تبریز و همین طور فصلی ناموفق در گل‌ریحان البرز داشت كه نمی‌‌توان آنها را به روزهای خوب یحیی در پست مربیگری اضافه كرد.
حالا یحیی گل‌محمدی دوباره به نیمكت پرسپولیس رسید و این بار می‌خواهد روزهای آفتابی را برای پرسپولیس بسازد؛ اما همه می‌دانند كه كار او چقدر سخت است. در این گزارش پشت پرده توافق گل‌محمدی با باشگاه پرسپولیس را منتشر می‌كنیم تا روند مذاكرات و چگونگی توافق را بدانید.
  شكست بدهنگام پرسپولیس
اگر پرسپولیس در پایان نیم‌فصل نتایج خوبی نمی‌گرفت، شاید یحیی گل‌محمدی زودتر به این تیم برمی‌گشت. بازی روز جمعه اول آذر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مقابل نفت مسجد سلیمان و شكست یك بر صفر این تیم و شعارهای «حیا كن رها كن» هواداران موجب شد پرسپولیس به مربی جدید فكر كند. همان زمان تصمیم هیات‌مدیره این بود كه سرمربی جدید به تیم بیاید. مذاكرات شفاهی و غیر مستقیم، با پالس‌های مثبت یحیی گل‌محمدی همراه شد؛ اما انصاری‌فرد اجازه داد كالدرون یك بازی دیگر هم فرصت داشته باشد. او در نامه‌ای كتبی به كالدرون اولتیماتوم داد كه در صورت شكستی دیگر، به همكاری با این مربی پایان خواهد داد. شانس كالدرون این بود كه بازی با نساجی كه در روزهای ابتدایی آذر در فرم خوبی بود به دلیل آلودگی هوا (در روز 8 آذر) لغو شد و پرسپولیس در اولین بازی روز 14 آذر به اصفهان رفت تا بازی هفته 13 را
مقابل ذوب‌آهن برگزار كند. برد 3 بر صفر پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن بحران‌زده، آغاز بردهای پرسپولیس در دیدارهای آسان آخر نیم‌فصل بود. بعد از آن روند بردهای تیم قرمز آغاز شد و كالدرون ماند.
 انصاری‌فرد نخواست آبادان را به هم بریزد
روزهایی كه گابریل كالدرون دست باشگاه را در پوست گردو گذاشته بود و مدام برای باشگاه شرط‌های عجیب تعریف می‌كرد، انصاری‌فرد به دنبال گزینه‌ای مناسب برای نیمكتش می‌گشت. انصاری‌فرد در حین مذاكراتش متوجه شد كه در قرارداد دراگان اسكوچیچ، بندی وجود دارد كه اگر 140 هزار دلار بدهد، آزاد می‌شود. او می‌توانست این بند را فعال كند و اسكوچیچ (كه تیمی فوق‌العاده در آبادان ساخته) را به تهران بیاورد؛ اما نخواست تیم خوب شهر آبادان را خراب كند و فضای این شهر را به سمت التهاب ببرد. این موردی است كه شاید انصاری‌فرد در گفت‌وگوی دیشب با محمدحسین میثاقی در برنامه فوتبال برتر به آن اشاره كرده باشد.
 كالدرون از تونل وحشت فرار كرد؟
گابریل كالدرون خوب می‌دانست كه چه روزهای سختی در انتظار اوست. افراد نزدیك به تیم معتقدند، شرط‌های عجیب و غیرمنطقی او برای باشگاه پرسپولیس به این دلیل بود كه مرد آرژانتینی می‌دانست چه روزهای وحشتناكی در انتظار اوست و می‌خواست از این روزهای سخت فرار كند. ضمن آن‌كه پست‌های عجیب و مصاحبه‌های شگفت‌انگیز موجب شده بود این مربی از چشم هواداران بیفتد. كالدرون می‌دانست چه در انتظار اوست كه نیامد. پرسپولیس به محض شروع نیم‌فصل دوم باید از تونل وحشت بگذرد. به این بازی‌ها دقت كنید: بازی با تراكتور در تهران، مقابل صنعت نفت در آبادان، دربی تهران مقابل استقلال، بازی با سپاهان در اصفهان و بازی با شهرخودرو در تهران. به این بازی‌ها، حضور در لیگ قهرمانان آسیا و بازی نیمه‌نهایی جام حذفی را هم اضافه كنید تا بدانید ماموریت پرسپولیس در روزهای باقیمانده از سال 98 تا چه اندازه دشوار است. در حقیقت باید به شجاعت یحیی گل‌محمدی آفرین گفت كه با علم به این برنامه سنگین و بار كمرشكن، پذیرفته روی نیمكت قرمزها
بنشیند.
 مذاكرات سخت برای یحیی
روند مذاكرات محمد‌حسن انصاری‌فرد با مدیران شهرخودرو برای جذب یحیی گل‌محمدی بسیار دشوار و پیچیده بود. آنها در عصر یكشنبه‌ به یكباره با همه چیز مخالفت كردند و می‌رفت تا جذب گل‌محمدی كاملا منتفی شود. شهرخودرویی‌ها حتی بلیت مشهد را هم برای یحیی گرفتند؛ اما انصاری‌فرد در مذاكرات یكشنبه‌شب دوباره آنها را متقاعد كرد كه گل‌محمدی را به پرسپولیس بدهند چون دل یحیی دیگر در مشهد نبود.
 5 میلیارد پول رضایتنامه
پول رضایتنامه یحیی گل‌محمدی طبق آنچه در قرارداد او آمده، پنج میلیارد تومان است كه انصاری‌فرد با قرض از دوستان و تلاش فراوان توانست 5/1 میلیارد آن را همان یكشنبه‌شب فراهم كند و باید 5/3 میلیارد باقیمانده را هم خیلی سریع به حساب شهرخودرو واریز كند.
 دستیاران یحیی در پرسپولیس
حمید مطهری و داود فنایی دستیاران یحیی گل‌محمدی در شهرخودرو با او به پرسپولیس می‌آیند. باشگاه شهرخودرو دیروز اعلام كرد كه ترجیح می‌دهد به همكاری با دستیاران گل‌محمدی خاتمه دهد در حالی كه این دو نفر اصلا قرار نبود بمانند و در مذاكرات گل‌محمدی با انصاری‌‌فرد قرار شد آنها هم به نیمكت پرسپولیس منتقل شوند. مزیت این دو نفر این است كه هر دو سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را در كارنامه دارند و مشكلی از این بابت برای مخالفت هواداران متوجه آنها نیست.
 كریم می‌ماند، سیدی می‌رود
محسن سیدی مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس در نیم‌فصل دوم از تیم  جدا خواهد شد چون فنایی همراه یحیی به تیم اضافه می‌شود. اما كریم باقری به دلیل جایگاهی كه نزد گل‌‌محمدی، هواداران و همین طور بازیكنان پرسپولیس دارد، در میان اعضای كادر فنی باقی خواهد ماند.
 یحیی از امروز در تمرین
یحیی گل‌محمدی سرمربی جدید پرسپولیس ساعت 19 دیشب به باشگاه رفت تا اولین جلسه رسمی سرمربی و مدیرعامل در باشگاه برگزار شود. او از امروز در تمرین تیم به بازیكنان معرفی می‌شود و در حقیقت كار رسمی تیم برای نیم‌فصل دوم از امروز استارت خواهد خورد.
 لیست مازاد
به نظر نمی‌رسد لیست مازاد گابریل كالدرون تغییر عمده‌ای كرده باشد. البته كالدرون، امید عالیشاه را نمی‌خواست و گل‌محمدی این بازیكن را می‌خواهد. كالدرون گفته بود محمدامین اسدی را نمی‌‌خواهد (كه رفت)،‌ آدام همتی، ماهینی و فرشاد احمدزاده هم در لیست خروجی او قرار داشتند. احمدزاده كه در برنامه‌های گل‌محمدی هم نبود و یكشنبه‌شب از تیم جدا شد و به شهرخودرو یا تراكتور خواهد رفت. همتی هم در برنامه‌های سرمربی جدید نیست و به نظر نمی‌رسد حساب ویژه‌ای روی ماهینی باز كرده باشد و احتمالا این بازیكن هم از پرسپولیس جدا خواهد شد.
 اوساگونا تست پزشكی داد
خرید جدید پرسپولیس مشكل پزشكی ندارد. دیروز شایعه شده بود كه كریستین اوساگونا خرید تازه پرسپولیس مشكل حاد پزشكی دارد و نمی‌تواند برای پرسپولیس در نیم‌فصل دوم بازی كند در حالی كه دیروز باشگاه پرسپولیس اعلام كرد این بازیكن در تست پزشكی شركت كرده و سلامتی او مورد تایید قرار گرفته است. گل‌محمدی هم اعلام كرده كه این بازیكن را می‌شناسد و از او به‌خوبی استفاده می‌كند.