آغاز تصویربرداری بخش‌های جنگی سریال «ایل‌دا»

آغاز تصویربرداری بخش‌های جنگی سریال «ایل‌دا»

عشایر از اصیل‌ترین اقوام ایرانی محسوب می‌شوند كه سبك زندگی خاصی دارند. گرچه به دلیل نوع زندگی‌شان از مردم شهری دور هستند، اما همیشه و در همه شرایط در میدان حاضر بودند و پیشقدم. می‌توان گفت حتی عشایر از اولین‌هایی بودند كه در سال‌های ابتدایی انقلاب با متجاوزان خارجی مقابله كردند و تفنگ به دست از مرزها حفاظت می‌كردند. اما همیشه متواضع بودند و هرگز هم زحماتشان را در قبال وطن جزو وظایفشان می‌دانند و در بوق و كرنا نكرده‌اند.
بنابراین سیمافیلم تصمیم گرفت تا سریالی درباره ایثار و فداكاری عشایر مرزنشین ایران بسازد. به این منظور سكان كشتی را به‌تهیه‌كننده‌ای همچون علیرضا سبط‌احمدی سپرد تا با همراهی یك گروه همدل و منسجم و بر مبنای چنین سوژه‌ای یك سریال تماشایی را بسازد.
به همین دلیل تهیه‌كننده سریال دست به كار شد. او تولید سریال تلویزیونی ایل‌دا را با محوریت عشایر مرزنشین و به كارگردانی راما قویدل شروع كرده است. این مجموعه در حوزه دفاع مقدس است و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب كشور و قصه ایثار و فداكاری مردم غرب كشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ را روایت می‌كند.
ایل‌دا در گروه فیلم و سریال مركز سیمافیلم و در مناطق زیبا، بكر و منحصر به‌فرد لرستان و در فضایی كاملا روستایی و بومی تولید و قسمت اعظم لوكیشن‌ها در فضا‌های خارجی این مناطق به تصویر كشیده می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی 35 بازیگر از تهران حضور دارند و صد بازیگر تئاتر و تلویزیون هم از لرستان و خوزستان انتخاب شده‌اند تا جلوی دوربین نقش‌آفرینی كنند.
علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌كننده مجموعه تلویزیونی «ایل‌دا» اعلام كرده كه مشغول تصویربرداری بخش‌های خانوادگی مجموعه هستیم. بعد از تمام شدن این صحنه‌ها بخش‌های مربوط به جنگ سریال را تصویربرداری خواهیم كرد.
وی درباره ویژگی این سریال توضیح داد: در طول سال‌هایی كه از دفاع مقدس می‌گذرد همیشه دفاع از كشور را در محورهای جنوب شاهد بودیم، هیچ‌گاه نوع دفاع مردم ایلات و عشایر را در طول جنگ به تصویر نكشیدیم. در حالی كه مردان دلیر عشایر به دلیل نوع زندگی و موقعیت اجتماعی همیشه مجهز به تجهیزات و ادوات دفاعی و به نوعی همیشه آماده برای رویارویی با هرگونه خطر هستند. در سال‌های 58 و 59 همزمان با تحولات انقلاب اسلامی، فعالیت گروهك‌های ضدانقلاب صورت گرفت و در نهایت عراق به كشور ما حمله كرد؛ عشایر یكی از بخش‌هایی بود كه با جان و دل، زن و مرد از میهن دفاع كردند و شاید یكی از پیشگامان در حوزه دفاع كشور به شمار می‌آید‌. در این سریال نقش موثر و گسترده این عزیزان در دفاع از میهن در برابر دشمن را شاهد هستیم.
وی تاكید كرد: برای بازسازی صحنه‌های دفاع مقدس بخش‌های مرزی دهلران و ایلام را در اطراف خرم‌آباد بازسازی كردیم كه تصویربرداری این بخش‌ها ‌به زودی انجام خواهد شد.
ایل‌دا یكی از مجموعه‌های پربازیگر و از تولیدات مركز سیمافیلم است. در این مجموعه بیش از 35 بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون‌ با گریم‌های متفاوت فعال هستند، همچنین بیش از صد بازیگر تلویزیون و تئاتر لرستان در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.
ایل‌دا در گروه فیلم و سریال مركز سیمافیلم و به تهیه‌كنندگی سیدعلیرضا سبط‌احمدی و كارگردانی راما قویدل به نویسندگی نوشین پیرحیاتی در حال تولید است.
در این سریال مجید مظفری (صالح‌خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیرخان)، علی دهكردی (دكتر هوشنگ)، جعفر دهقان (كاكاوند)، كاظم هژیر آزاد (شیرعلی‌خان)، كوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی‌اكبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (كریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی‌بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عموبرفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دكتر هندی)، محمدصادق ملك (جابر و قادر)، سیامك ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره)، پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی‌دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)  و ... ایفای نقش خواهند كرد.