آسیب فاجعه آتش‌سوزی محدود به استرالیا نیست

آسیب فاجعه آتش‌سوزی محدود به استرالیا نیست


دكتر اسماعیل كهرم، كارشناس محیط‌زیست، در پاسخ به پرسش جام‌جم كه چرا با وجود تمهیدات گوناگون هنوز شعله‌های این آتش در حال گسترش هستند، توضیح می‌دهد: «این آتش‌سوزی فاجعه‌ای در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود. اگرچه استرالیا با تمام توان در حال تلاش است و حتی برخی دیگر از كشورها نیز برای كمك به پایان بخشیدن به این فاجعه وارد شده‌اند، به‌دلیل وسعت بالای این آتش‌سوزی، هنوز امكان غلبه بر آتش به وجود نیامده است. در این فصل پوشش گیاهی به‌ویژه بوته‌ها بسیار خشك شده‌اند، از سوی دیگر در چنین آتش‌سوزی‌هایی پوشش‌های گیاهی نزدیكی آتش نیز بر اثر حرارت بالای منطقه آب خود را از دست می‌دهند و به گسترش سریع آتش دامن می‌زنند.»
این متخصص محیط‌زیست همچنین به گزارش‌های دولت استرالیا در خصوص دستگیری بیش از 20 نفر به دلیل ایجاد آتش‌سوزی تعمدی اشاره كرده و توضیح می‌دهد: «بر اساس اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد كه 85 درصد این آتش‌سوزی‌ها به دنبال دستكاری‌های انسانی عمدی و غیر عمدی ایجاد شده و عوامل طبیعی كه هر سال با افزایش گرما و خشكی هوا موجب آتش‌سوزی در جنگل‌ها و بوته‌زارها می‌شود مسبب 15 درصد از این حجم آتش‌سوزی هستند.» وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از این آتش مرگبار می‌افزاید: «در این حادثه علاوه بر تلفات جانی كه به‌دنبال داشته، خسارات زیادی به صنعت دام‌پروری و همچنین حیات‌وحش و پوشش گیاهی بسیار متنوع استرالیا وارد شده است و مشخص نیست چه تعداد از گونه‌های گیاهی، جانوری و حشرات به دنبال این آتش‌سوزی منقرض شوند.»
به عقیده دكتر كهرم اثرات مخرب این فاجعه به مرزهای استرالیا محدود نمی‌شود و حتی قاره‌های دیگر را نیز متأثر خواهد كرد. وی با اشاره به پدیده تهدید كننده گرمایش زمین تصریح می‌كند: «همه كشورها در سال‌های اخیر با افزایش تولید آلاینده‌ها و بالا رفتن میانگین دمای كره زمین، نگران پدیده‌ای خطرناك به نام گرمایش زمین هستند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته گفته می‌شود در صورتی كه همكاری جهانی برای رفع یا كاهش روند پیشروی این معضل زیست‌محیطی اتخاذ نشود، تا سال 2100 شاهد افزایش دمای كره‌زمین به میزان چهار درجه سانتی‌گراد خواهیم بود. با افزایش دمای زمین به این میزان یخ‌های قطبی شروع به ذوب شدن كرده و در پی آن سطح آب‌ها بالا خواهد آمد و بسیاری از شهرها و كشورهای ساحلی زیر آب خواهند رفت.»
وی در ادامه با اشاره به دود وسیع حاصل از سوختن میلیون‌ها هكتار جنگل و مرتع، می‌افزاید: «بروز آتش‌سوزی با چنین وسعتی موجب آزاد شدن حجم وسیعی از كربن تثبیت شده در گیاهان به شكل گازهای دی‌اكسیدكربن و منواكسیدكربن به اتمسفر خواهد شد. این موضوع به طور مستقیم روند گرمایش زمین را تسریع می‌كند.»
این كارشناس محیط‌زیست براساس گزارش‌های منتشر شده از پراكنده شدن دود این آتش‌سوزی در رسانه‌های بین‌المللی به جام‌جم می‌گوید: «وسعت این آتش‌سوزی و آلاینده‌های تنفسی به قدری شدید است كه گفته می‌شود دود غلیظ حاصل حتی به آمریكای جنوبی و شیلی نیز رسیده‌است. این دود می‌تواند مانع رسیدن نور خورسید به پوشش‌های گیاهی در آمریكای جنوبی شده و به آنها آسیب برساند. به این معنا كه اثرات مخرب این آتش‌سوزی بسیار فراتر از مرزهای این كشور رفته و زندگی همه ما را در این كره خاكی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر سال گذشته نیز شاهد آتش‌سوزی وسیعی در جنگل‌های آمازون بودیم. اینها فاجعه‌بار است. چه‌كسی می‌داند در این آتش‌سوزی‌ها چند گونه گیاهی و جانوری برای همیشه منقرض شده‌اند! متأسفانه از دست دادن هر كدام از این گونه‌ها، خسارتی بین‌المللی به كره‌زمین است.»