اختلال ارتباط‌گیری در هلال‌احمر

اختلال ارتباط‌گیری در هلال‌احمر


درطول دوران 40 ساله فعالیت هلال‌احمر تا به حال سابقه نداشته كه این جمعیت بیش از یك ماه رئیس نداشته باشد و این نخستین تجربه از بلاتكلیفی صندلی ریاست در این جمعیت مهم و اثرگذار است. دلیل این بلاتكلیف ماندن البته روشن نیست، ولی علت هرچه هست رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی بحران كشور باید هرچه زودتر تكلیف این پست كلیدی را روشن كند.
هم‌اكنون بخش‌های زیادی از كشور درگیر انواع حوادث طبیعی است از سیل سیستان و كرمان گرفته تا رانش زمین در بخش‌هایی از خوزستان و بارش برف و یخبندان در شمال غرب و بخش‌هایی از شرق كشور، حوادثی كه ضرورت تعیین هرچه سریع‌تر رئیس جمعیت هلال‌احمر را گوشزد می‌كند. البته هلال‌احمر تشكیلات عریض و طویل و بخش‌های مختلفی دارد كه هركدام برنامه‌ریزی‌ها و ماموریت‌های خاصی دارند و هر یک تحت فرماندهی یك رئیس مشغول به كار هستند و از آنجا كه تفكیك وظایف در این جمعیت كاملا روشن است، اقدامات هر بخش حتی بدون رئیس نیز درحال انجام است.
با این حال چون پست فرماندهی این تشكیلات فعلا خالی است، باید گفت این وضعیت قطعا در قدرت عملیاتی هلال‌احمر تاثیرگذار است، چون فرماندهی هر سازمانی اگر تثبیت شده نباشد می‌تواند در روند امور خلل ایجاد كند.
البته گفته می‌شود هلال‌احمر اكنون زیر نظر دبیركل فعالیت می‌كند، ولی به هرحال رئیس یك قدرت دارد و دیگران قدرتی دیگر. رئیس جمعیت هلال‌احمر كسی است كه می‌تواند با شخص رئیس‌جمهور ارتباط بگیرد و نیازها و مسائل تشكیلات متبوعش را راحت‌تر از دیگران با مسؤولان بالادستی در میان بگذارد. پس اگر صندلی ریاست هلال‌احمر همچنان خالی بماند از این زوایه ممكن است خساراتی متوجه كشور شود، مخصوصا این‌كه ایران جزو ده كشور اول خطرپذیر دنیاست، ‌ضمن این‌كه خالی ماندن این پست می‌تواند در ارتباط‌گیری هلال‌احمر با سازمان‌های بین‌المللی نیز خدشه وارد كند.