دیوار دفاعی مقابل AFC

پس از لغو میزبانی تیم‌های ایرانی و الزام به مسابقه در کشور ثالث فوتبال ایران دوباره باهم متحد شده است

دیوار دفاعی مقابل AFC

  برای اولین بار از زمان روی كار آمدن شیخ سلمان در كنفدراسیون فوتبال آسیا در برابر تصمیم‌های ناجوانمردانه و سیاست‌زده او ایستادیم. كاری كه باید پیشتر از اینها می‌‌كردیم؛ اما به دلیل مصلحت‌اندیشی فراوان مهدی تاج اجازه پیدا نكردیم حتی برای یك بار هم كه شده به مقابله با مصوبه‌های عاری از عدالت كنفدراسیون فوتبال آسیا فكر كنیم. در زمان مهدی تاج حكم بر این بود كه هر آنچه كنفدراسیون برای ما مصوب می‌‌كند را باید روی چشم بگذاریم و نتیجه این دست فرمان، تحقیر كامل فوتبال در ایران در مراسم معرفی بهترین‌‌های 2019 آسیا بود. جایی كه حتی جایزه بهترین بازیكن فوتسال آسیا را هم از ما گرفتند و به تاج دستور دادند كه این جایزه را به بازیكن ژاپنی بدهد تا تلخی مراسم برای ما بیش از پیش شود.
حالا مرد تاجر بحرینی كه كاملا دراختیار پادشاهی بحرین و همراه و همسو با عربستانی‌هاست، برای ما یك تصمیم جدید گرفته است. او كه چندی پیش اجازه میزبانی از تیم‌های ایرانی را در بازی با تیم‌های عربستانی به دلیل واهی ناامنی از ما گرفت تا در كشورهای عربی یعنی تقریبا در خانه عربستان مقابل تیم‌های این كشور بازی كنیم و به آن تن دادیم، این بار تصمیم گرفته همه بازیها را به دلیل ناامنی خارج از خانه و در خاكی غیر از خاك مقدس ایران برگزار كنیم.
خوشبختانه دیگر تاج در فدراسیون نیست كه تیم‌ها را به آرامش دعوت و متواضعانه با كنفدراسیون برخورد كند. حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون، بدون ملاحظه‌كاری، در این باره می‌گوید: «محروم هم بشویم، ذلت را نخواهیم پذیرفت».
نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان یعنی مدیران چهار تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو دیروز به وزارت ورزش رفتند تا در این باره تصمیم بگیرند و خوشبختانه این تصمیم آنها تن ندادن به خواست سیاسی و ناجوانمردانه AFC بود.
بعد از نامه رسمی AFC به فدراسیون فوتبال ایران و محرومیت تیم‌های ما از حق میزبانی، باید تصمیمی مناسب گرفته می‌شد كه شد. در جلسه مدیران چهار باشگاه با مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت توسعه قهرمانی و ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش تصمیم گرفته شد تیم‌های ایرانی، لیگ قهرمانان را تحریم كنند. این شاید بهترین تصمیم بود، چون كنفدراسیون فوتبال آسیا نشان داده، تصمیم‌هایی كه علیه ایران می‌گیرد را به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد و به همین دلیل، رایزنی فایده‌ای ندارد. هوشنگ نصیرزاده در این باره می‌گوید: «اگر بخواهیم در كشور ثالث بازی كنیم، در حقیقت پذیرفته‌ایم كشور ما امنیت ندارد». نصیرزاده البته به یك نكته دیگر هم اشاره می‌كند: «شاید كنفدراسیون دو سال فوتبال ما را از لیگ قهرمانان حذف كند».
حرف زور را قبول نمی‌کنیم
خداداد عزیزی، پیشكسوت نامدار فوتبال ایران در این باره می‌گوید: «ما در لیگ قهرمانان آسیا هر سال قهرمانی نمی‌آوریم كه این بار برای حذف شدن بترسیم. كنفدراسیون فوتبال آسیا زور می‌گوید و می‌خواهد عشق هواداران سرخابی برای دیدن بازی تیم‌ محبوبشان در آزادی را از آنها بگیرد. ما نباید به هیچ عنوان زیر بار این حرف برویم.»  
امیر صدیقی، كارشناس ارشد فیفا در مدیریت و حقوق ورزش نظری قاطع در این باره دارد: «كنفدراسیون فوتبال آسیا مسیری غلط و خطرناك را می‌رود كه این مسیر نه‌تنها فوتبال ایران، بلكه می‌تواند ورزش ایران و آسیا را دچار چالشی جدی كند. موضوع امنیت بسیار خاص و ویژه است و AFC، صلاحیت این را ندارد كه تشخیص دهد كشوری امنیت دارد یا خیر. AFC بارها نشان داده كه می‌خواهد ایران را وارد چالش‌های جدید كند. به جای این‌كه ورزش را پُلی برای نزدیكی كشورها ببینند، در جهت افكار سیاسی خود بهره‌برداری كردند».
به نظر می‌رسد كنفدراسیون فوتبال آسیا حساب ویژه‌ای روی اختلاف‌ اهالی ورزش باز كرده است و رسانه‌های عربستانی هم به این موضوع، توجهی ویژه‌ نشان داده‌اند؛ اما خوشحالیم كه برای اولین بار باشگاه‌های ایرانی دور یك میز نشستند و روی یك مورد واحد، اتفاق نظر داشتند. كاش این اتحاد را قبل‌تر هم می‌دیدیم و بر سر موارد خاص، دعواهای ناخوشایند را شاهد نبودیم.  كناره‌گیری تیم‌های حاضر در پلی‌آف مسابقات، 30 هزار دلار و كناره‌گیری تیم حاضر در مرحله گروهی، 50 هزار دلار جریمه در پی دارد. این تیم‌ها همچنین دو سال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم می‌شوند كه باشگاه‌های ایرانی با آگاهی از سرنوشت خود، چنین تصمیمی گرفته‌اند.
رضا صالحی امیری، رئیس كمیته ملی المپیك هم تصمیم باشگاه‌های ایرانی را درست و كم اشتباه می‌داند: «بخشی از فشار استكبار جهانی از طریق ورزش است و می‌خواهند نشاط را از مردم بگیرند و این موضوع بخشی از پروژه ناامید كردن مردم است. این موضوع طرح یك مساله بسیار جعلی و دروغین است و همه می‌دانند كه ما در یك فضای امن قرار داریم و این كارها، انتقام‌جویی از مردم ایران است. كنفدراسیون فوتبال آسیا فاقد اقتدار است و مجبورش كرده‌اند چنین تصمیمی بگیرد و حالا دارد به عنوان بازیچه استكبار جهانی عمل می‌كند. هیات اجرایی AFC امروز تصمیمش را اعلام خواهد كرد و ما برای اقتدار نظام هیچ تحقیری را تحمل نخواهیم كرد».
فیفا آبروی خود را می‌برد
محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس كه صبح دیروز حرفهای شجاعانه‌ای درباره تصمیم سیاسی AFC و تصمیم‌‌های متقابل درباره آن را اعلام كرده بود، بعد از جلسه در وزارت ورزش می‌گوید: «اگر امروز رسما اعلام كنند از میزبانی محروم هستیم،‌ اصلاً در مسابقات شركت نمی‌كنیم. ما پُرتماشاگرترین تیم آسیا هستیم. اینفانتینو در فینال لیگ قهرمانان آسیا از شكوه ورزشگاه آزادی تعجب كرد و باید به فوتبال ما احترام بگذارد. چگونه می‌خواهید تیم‌هایی را كه در تهران و شهرستان‌ها دارای بیشترین تماشاگر در بازی‌های آسیایی هستند، با مسائل سیاسی از حضور در مسابقات محروم كنید؟ گناه هواداران ما چیست؟ ایران جزو امن‌ترین كشورهای منطقه و غرب آسیاست. عربستان با یمن در جنگ است؛ اما ما نه در داخل مشغول جنگ هستیم و نه مشكلی از نظر امنیت داریم. بحث‌های سیاسی مطرح است و ما نباید زیر بار این داستان برویم. چون هرچقدر عقب برویم، اینها جسارت بیشتری پیدا می‌كنند. فیفا باید عاقلانه و دور از مسائل سیاسی عمل كند. اگر این تصمیم اعلام شود فیفا آبرو و اعتبار خود را می‌برد.»
خوشبختانه اتفاقات دیروز و تصمیم سیاسی كنفدراسیون فوتبال آسیا، تكه‌های پازل فوتبال ما را كنار هم قرار داد تا با یكپارچگی در برابر این تصمیم نادرست بایستیم. امیدواریم این اتحاد، رئیس بحرینی كنفدراسیون را مجبور به اتخاذ یك تصمیم محترمانه و منصفانه كند.