سردار قاآنی از نگاه دیگران

سردار قاآنی از نگاه دیگران

فرماندهی تیزهوش،‌خلاق و مبتکر
پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیما
سردار قاآنی از جمله فرماندهان مجاهدی هستند که همیشه در خط مقدم جبهه حضور داشتند و فرماندهی میدان نبرد را با شجاعت انجام می‌دادند. همچنین ایشان کوچک‌ترین علاقه‌ای به بروز و ظهور و نشان دادن دستاوردهای فرماندهی‌شان در طول دوران دفاع مقدس و حال حاضر ندارند. این ویژگی اخلاقی همیشه در سردار قاآنی قابل مشاهده است. در دوران دفاع مقدس ایشان فرماندهی لشکر 21 امام رضا(ع) را به عهده داشتند و من هم به عنوان یک بسیجی در خدمت ایشان بودم. یادم نمی‌رود در شب عملیات کربلای پنج، ‌زمانی که از کانال‌های پنج ضلعی دشمن در حال عبور بودیم تا به خط مقدم برسیم،‌ در یکی از سنگرها از مقابل فرماندهان عبور کردیم و به سمت جلو حرکت کردیم. یکی از دوستان گفت کسانی که در این سنگر نشسته‌اند یکی از آنها اسماعیل قاآنی فرمانده لشکر و در حال بررسی وضعیت خط مقدم است. یعنی ایشان از نیروهای خط مقدم هم جلوتر حرکت می‌کردند. تواضع،‌ اخلاص و فروتنی از جمله ویژگی‌های ایشان است که در طول دورانی که در دفاع مقدس در خدمت ایشان بودیم قابل مشاهده بود. بارها در برخی از جلسات توفیق دیدار ایشان را داشتم و همواره این تواضع ایشان برای من درس‌آموز بود و به عبارت دیگر ایشان مصداق اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم است. او از سابقه‌دارترین و نامدارترین فرماندهان دوران جنگ است و بعد از دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف حضور داشت و سال‌های سال همراه و همکار سردار سلیمانی بود. سردار قاآنی که در بین بچه‌های قدیم جبهه به آقا اسماعیل مشهور است فرمانده تیزهوش، ‌خلاق و مبتکر دفاع مقدس و دوران جانشینی فرمانده نیروی قدس بود. فرماندهی درخشان وی در عملیات کربلای چهار و پنج از یادمان نمی‌رود که چگونه توانست با نقشه‌های هوشمندانه‌ای که به عنوان فرمانده لشکر در یکی از سخت‌ترین خطوط نبرد علیه دشمن بویژه در منطقه دویجی در کربلای پنج داشت،  پیروزی‌های بزرگی را به دست آورد. از این رو است که باید انتصاب سردار قاآنی به عنوان فرمانده نیروی قدس را انتخابی دقیق، هوشمندانه و درست دانست. با این انتخاب، یقین دارم که راهبرد جدیدی که رهبری انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه اخیر عنوان کردند حتما محقق خواهد شد. ایشان در فرمایشاتشان از سپاه قدس به عنوان نیروی بدون مرز یاد کردند. قطعا سردار قاآنی این شان را دارند که سپاه قدس را به چنین جایگاهی برسانند. 



مورد اعتماد سردار سلیمانی  
اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
از همان ابتدایی که با سردار قاآنی در جبهه آشنا شدیم، ایشان اخلاق بسیار حسنه‌ای داشت و در عین افتادگی اما در مقابل دشمن بسیار قاطعانه رفتار می‌کردند.ایشان از فرماندهان کاربلد سپاه پاسداران است که از زمان دفاع مقدس در رده‌های فرماندهی خدمت کرده و تجارب بسیار گران بهایی دارد. فرمانده تیپ ۲۱ امام‌رضا(ع) و بعد از آن‌هم فرماندهی لشکر ۵ نصر از جمله سوابق درخشان مدیریتی ایشان است. در همان مقطع جنگ نیز در بخش آموزش، فعالیت‌هایی داشته و پس از آن هم اقدامات اطلاعاتی خوبی انجام دادند.وقتی حاج قاسم فرمانده شد، ایشان جانشین سردار سلیمانی در تمام ماموریت ها و مسوولیت‌های ایشان بودند و به بهترین نحو کار را دنبال می‌کردند.سردار قاآنی فردی با تدبیر و از نیروهای بسیار مورد اعتماد و قابل اتکای حاج‌قاسم سلیمانی بود، همین توانمندی‌های بالای ایشان بود که باعث شد به‌عنوان جانشین فرماندهی انتخاب شود.
به همان میزانی که سردار قاآنی در زمان دفاع مقدس موفق بود امروز هم می‌توان روی مدیریت و موفقیت ایشان حساب ویژه‌ای باز کرد.




شباهت‌های رزمی و شخصیتی سردار قاآنی با شهید سلیمانی
سردار علیرضا افشار
 فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج
سردار قاآنی از چهره‌های شاخته شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در دوران دفاع مقدس حضور قوی در جبهه‌ها داشت و بعد از تشکیل سپاه قدس به عنوان جانشین سردار سلیمانی همراه و همپای این شهید بزرگوار در تمام عملیات‌ها حضور پیدا می‌کرد.سردار قاآنی به‌واسطه فعالیت طولانی در سپاه قدس، اشراف اطلاعاتی بالایی نسبت به سازوکار این نیرو دارد. نیروی قدس بیشتر جنبه مستشاری دارد و راه‌اندازی تشکل های مردمی برای مقاومت و دفاع از کشورهای اسلامی از جمله وظایف این نهاد است. از سوی دیگر، ویژگی‌های رزمی و همچنین شخصیتی سردار قاآنی شباهت‌های فراوانی به شهید قاسم سلیمانی دارد و ساده‌زیستی، تواضع و برخوردهای عاطفی از جمله ویژگی‌های فرماندهی نیروی قدس است و از این نظر کاملا شبیه سپهبد سلیمانی است.از این رو اشراف اطلاعاتی و تدبیر و مدیریتی که در هدایت نیروها دارد و شناخت منطقه و تعامل با مدیران و مسوولان منطقه‌ای از جمله زمینه‌های خوبی است که سردار قاآنی واجد آن است. 



سردار قاآنی، مرد میدان نبرد
حمیدرضا مقدم‌فر، استاد دانشگاه
سردار قاآنی در دوران دفاع مقدس و پس از آن در مسوولیت‌های مختلف به ویژه دو دهه جانشینی سردار سلیمانی همواره به صفاتی چون حسن خلق و جذابیت، تواضع، بصیرت، دشمن‌شناسی و قدرت مدیریت و فرماندهی شهره بوده‌است. مجموع این خصوصیات، ایشان را به چهره‌ای محبوب میان فرماندهان دوران دفاع مقدس و رهبران جبهه مقاومت تبدیل کرده‌است. ایشان همچون شهید سلیمانی مرد میدان نبرد بوده‌است.سابقه پیوسته هم‌رزمی وی با حاج قاسم باعث شده تسلط و شناخت عمیقی از مسائل پیچیده منطقه و محور مقاومت داشته باشد و این اطمینان خاطر را در دل‌ها ایجاد کند که راه شهید سلیمانی استمرار و تداوم خواهد یافت.سردار قاآنی یکی از یادگاران ارزشمند دوران دفاع مقدس است و امروز با اعتماد و اطمینانی که رهبر معظم انقلاب به ایشان داشته‌اند، پرچمدار حرکت جهادی در جبهه مقاومت شده‌است تا نشان دهد راه حاج قاسم پایان‌پذیر نیست.