انتخابات؛ رسانه‌های استانی و امتیاز همزیستی با مردم

انتخابات؛ رسانه‌های استانی و امتیاز همزیستی با مردم

یادداشت: سیدهادی شریف‌زاده كارشناس رسانه


در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم؛ انتخاباتی كه با توجه به وقایع اخیر و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای دشمن، از حساسیت بالایی برخوردار است و عزم و همدلی ملّی را می‌طلبد.
 بی‌تردید، برگزاری باشكوه این انتخابات نیز همچون گذشته، نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی جامع و گسترده همه نهادها و سازمان‌هاست تا با آگاهی‌‌بخشی و ایجاد فضای شور و حماسه و اقدامات گسترده و متنوع در مسیر جلب مشاركت گسترده مردم و خلق حماسه‌ای دیگر، نقش خود را در این مقطع مهم و حساس سیاسی به‌شایستگی ایفا كنند.
رسانه ملی نیز با درك صحیح این موقعیت، رویكرد و مدیریت رسانه‌ای خود را به‌سوی تعامل، همكاری و هم‌افزایی ملی معطوف ساخته و فعالیت خود را در زمینه تولید برنامه‌های روشنگرانه و بصیرت‌افزا در قالب‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی افزایش داده است.
در این میان و در راستای فعالیت‌های رسانه ملی در تهران، باید از جایگاه بی‌بدیل صداوسیمای مراكز استان‌ها نیز غافل نشد. اندك تأملی در میزان مشاركت مردم استان‌ها و شهرهای كشور در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در ادوار پیشین، نشان از اثرگذاری آشكار مشاركت استانی در میزان و آمار رأی‌دهندگان و حتی در نتیجه و تعیین سرنوشت انتخابات دارد. این اثرگذاری در مقاطع حساس سیاسی مانند اوضاع كنونی كه یكی از حساس‌ترین دوره‌های عمر پربركت انقلاب اسلامی است، اهمیت افزون‌تری یافته و وظیفه مراكز صداوسیما در استان‌ها را خطیرتر كرده است.
بر این مبنا، معاونت امور استان‌ها با تشكیل جلسات و نشست‌های گوناگون و هم‌افزایی حوزه‌های مختلف در تهران و استان‌های مختلف كشور، بر اساس خط‌مشی كلان سازمان صداوسیما و بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای هر استان، تلاش خود را در جهت آگاهی‌بخشی سیاسی و همچنین خنثی سازی عملیات روانی رسانه‌های دشمن با جدیت آغاز كرده كه با نزدیك شدن به روز انتخابات، همچنان بر میزان این اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای افزوده می‌شود.
اما جایگاه و نقش رسانه‌ای مراكز صداوسیما در انتخابات، از منظری دیگر نیز بی‌بدیل و قابل‌توجه است؛ نگاه و رویكردی كه باید آن را در قرابت و همزیستی رسانه استانی با مردم هر یك از استان‌های كشور پهناور ایران جست‌و‌جو كرد.

بدیهی است كه حضور مركزی از سازمان صداوسیما در هر استان، امتیازی ارزشمند و منحص ر‌به‌فرد است كه دستاوردها و نتایج چشمگیری را در همراهی و مشاركت مردم آن استان به همراه دارد.
بر این اساس، مراكز صداوسیما با اشراف بر شرایط و موقعیت هر استان و آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای مردم و همچنین با آگاهی از تاریخچه فرهنگی و قومیتی هر منطقه، بهترین مرجع خبری و رسانه‌ای برای مردم آن منطقه به‌شمار می‌آیند و به‌عنوان رسانه‌ای آگاه و مطلع از اطلس فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و... مورد استناد گستره قابل توجهی از مخاطبان استانی قرار می‌گیرند.
بی‌تردید، چنین رسانه‌ای از یك‌سو به‌دلیل آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدها و از سوی دیگر به سبب آگاهی از نیازها و اولویت‌های هر استان، نقش مؤثری در ترغیب مردم و راهنمایی آنها برای انتخاب شایسته‌ترین افراد به‌عنوان نمایندگان مردم استان خواهد داشت. با امید آن‌كه در انتخابات پیش‌رو، تلاش‌ها و اقدامات مراكز سازمان صداوسیما به‌عنوان بازوان توانمند رسانه ملی، همچون گذشته به افزایش همدلی و همگرایی مردم سراسر كشور بینجامد و گامی اثربخش در مسیر تبلور وحدت و اقتدار ملی و خنثی‌سازی تحریكات و القائات تفرقه‌افكنانه دشمن باشد.