«مدرسه ایران»   چه شکلی اســــت؟

«مدرسه ایران» با اجرای حمید اسكندری، روزهای سه‌شنبه ساعت 21 پخش می‌شود

«مدرسه ایران» چه شکلی اســــت؟

تا امروز برنامه‌هایی در حوزه تعلیم و تربیت از شبكه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده و شبكه چهار سیما هم مستثنا از این قاعده نبوده است. این شبكه از 14 آبان برنامه جدیدی با این محوریت پخش كرده كه همچنان ادامه دارد. برنامه مدرسه ایران در 26 قسمت 55 دقیقه‌ای به تهیه‌كنندگی و اجرای حمید اسكندری روزهای سه‌شنبه ساعت 21 از شبكه چهار پخش می‌شود. این برنامه با هدف تغییر روندهای خبری در حوزه تعلیم و تربیت تولید شده و به موضوع مدرسه، تعلیم و تربیت با نگاه جدید می‌پردازد. این برنامه هر هفته به یكی از موضوعات حوزه تعلیم و تربیت كه ارتباط مستقیم با مسائل و موضوعات مدارس دارد همچون تغییر تركیب مدارس، بازمانده‌های از تحصیل، آموزش عمومی رایگان و ... با حضور كارشناسان می‌پردازد. اتاق فكر این برنامه سیال است و به دنبال موضوعاتی هستند كه بررسی آن برای مردم اهمیت داشته باشد. به همین دلیل با تهیه كننده و مجری این برنامه تركیبی درباره جزئیات آن به صحبت نشستیم.

شروع برنامه مدرسه ایران
وقتی برنامه‌ای با پشتوانه تحقیقاتی روانه آنتن می‌شود، مسلماً به نتایج بهتری هم ختم می‌شود. برنامه مدرسه ایران هم نتیجه یك كار پژوهشی است. اسكندری در این باره به جام‌جم می‌گوید: موضوعات متفاوتی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد كه نادیده گرفته می‌شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم به موضوعات این حوزه بپردازیم، چه بسا كه جریان خبری را در رسانه‌ها تحت تاثیر قرار بدهیم. البته برنامه‌های تلویزیونی در حوزه تعلیم و تربیت تولید و پخش شده است، اما بیشتر مدیریت كلان را مورد توجه قرار داده‌اند، اما ما در برنامه مدرسه ایران به مسائل اصلی بدنه می‌پردازیم. ضمن این‌كه مسائل را آسیب‌شناسی می‌كنیم و این طور نیست كه به موضوع آموزش و پرورش بپردازیم، بلكه مسائل تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.


22 نفر در اتاق فكر
این برنامه هر هفته به یكی از موضوعات در حوزه تعلیم و تربیت می‌پردازد و موضوعات در اتاق فكر مشخص می‌شود. به گفته تهیه‌كننده، اتاق فكر این برنامه سیال است و 22 كارشناس حوزه تعلیم و تربیت حضور دارند. هسته اصلی اتاق فكر از مجموعه مركز رشد دانشگاه امام صادق است كه این افراد كارشناسان برنامه هم هستند. همچنین گفت‌وگو شونده هم از مشاوران وزیر، مدیران و ... هستند. وی در ادامه می‌افزاید: مدرسه ایران با هدف تغییر روندهای خبری در حوزه تعلیم و تربیت تولید شده و قرار است به موضوع مدرسه، تعلیم و تربیت با نگاه جدید بپردازد. در حوزه تعلیم و تربیت، اتفاقات مهمی در كشور رخ می‌دهد كه این برنامه با هدف نشان دادن این نكات مثبت راه‌اندازی شده است و ما سعی داریم در هر برنامه این نمونه‌ها را نشان دهیم و از كارشناسانی كه در این خصوص آگاهی و اطلاعات دارند دعوت و درباره مشكلات تعلیم و تربیت به صورت تخصصی گفت‌وگو كنیم.


پرداخت به ناهنجاری‌های مدارس
این تهیه‌كننده درباره پرداخت به ناهنجاری‌های اجتماعی كه در مدارس رخ می‌دهد، مثل اتفاقی كه سال گذشته در یكی از مدارس غرب تهران توسط یكی از مربیان به وجود آمده، توضیح می‌دهد: ما به این مسائل می‌پردازیم، اما نه مثل همه رسانه‌ها كه چنین مسائلی را به شكل یك جرم نگاه می‌كنند و مورد بررسی قرار می‌دهد، بلكه ما از زاویه‌ای نگاه می‌كنیم كه چه مسائلی باعث می‌شود چنین ناهنجاری‌هایی شكل بگیرد. در واقع ما در قالب جرم نگاه نمی‌كنیم، بلكه زاویه دیدمان به شكل یك مساله است تا برای آن راه‌حل پیدا كنیم. همچنین مبحث خانواده را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم و گوشزد می‌كنیم آنها هم سهم تربیتی مهمی دارند. حتی به این موضوع هم می‌پردازیم كه مساجد، هیات‌های مذهبی، فرهنگسراها و ... در كنار خانواده‌ها در تعلیم و تربیت افراد سهم دارند.


تجربیات ایرانیان خارج از كشور
اسكندری درباره ویژگی خاص این برنامه و تفاوت آن با دیگر برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت می‌گوید: هم‌اكنون در حوزه تعلیم و تربیت دو برنامه «پرسشگر» و «مدرسه ایران» در حال پخش است. در برنامه پرسشگر، نگاه كلان و مطالبه‌گر از مسؤولان كشور وجود دارد، اما در برنامه مدرسه ایران، نگاه از سطح مدرسه شروع و مسائل و مشكلات روز مدرسه بررسی و پاسخ و راهكارهای برای آن ارائه می‌شود. تهیه‌كننده برنامه مدرسه ایران می‌افزاید: بخشی از این برنامه به سوالات و مطالبات مردم از مسؤولان اختصاص دارد كه این برنامه با طرح موضوعات و دغدغه‌های بینندگان، از مدیران و مسؤولان پیگیری می‌شود و سعی كرده‌ایم این برنامه به عنوان پایگاه و مرجعی برای معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان باشد. اسكندری در خصوص بخش‌های این برنامه تركیبی تاكید می‌كند: ما 55 دقیقه برنامه در هفته داریم كه 25 دقیقه آن در خارج استودیو ضبط می‌شود و در قالب چهار بخش به سراغ موضوعاتی می‌رویم كه با موضوع برنامه مرتبط باشد. این بخش شامل نگاه فرهنگیان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان است كه در قالب یك گفت‌وگو، طرح مسأله و راهكار ارائه می‌كنیم. مدرسه ایران، یك بخش هم به نام تجربه امروزی و مدرسه فرنگی هم دارد. در بخش آیتم فرنگی به سراغ تجربه‌های ایرانیان خارج از كشور می‌رود و درباره فضای آموزشی كشوری كه در آن زندگی می‌كنند مطالبی را برای دیگر مخاطبان به اشتراك می‌گذارد. بخش تاریخ و جغرافیا و استندآپ از دیگر بخش‌های برنامه مدرسه ایران است.


فعال در شبكه‌های اجتماعی
در شبكه‌های اجتماعی هم یك صفحه اجتماعی برای برنامه تعریف شده و معلم‌ها ارتباط خوبی با برنامه دارند و به طور جدی نظراتشان را برای برنامه ارسال می‌كنند، به گفته اسكندری حتی مسؤولان به خصوص مدیران در وزارت آموزش و پرورش پس از آشنایی با ساختار و روند این برنامه بیشتر با ما در تعامل و ارتباط هستند و حتی در این مسیر با معاون وزیر آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برای بهره‌مندی از تجربیات و رهنمودهای آنها در ارتباط هستیم. اسكندری می‌افزاید: با وجود پخش چند قسمت از این برنامه، بازخوردها و نظرات در خصوص مدرسه ایران بسیار خوب بوده و این برنامه توانسته جای خود را میان مخاطبان باز كند و تمام تلاش عوامل و دست‌اندركاران این برنامه ارتقای كمی برنامه است. وی ابراز امیدواری می‌كند که تولید و پخش این سبك برنامه‌ها بتواند در نشان دادن مسؤولیت سخت و حساس مربیان و مجریان حوزه تعلیم و تربیت و تاكید بر تكریم و حفظ و شأن این بزرگواران گامی موثر بردارند.