ایرانی‌ها AFC را  به چهارمیخ كشیدند

عقب‌نشینی كنفدراسیون فوتبال آسیا هم چیزی را حل نكرد

ایرانی‌ها AFC را به چهارمیخ كشیدند

سرانجام كنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود مبنی بر نحوه میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان را اعلام كرد تا مشخص شود فشارها برای احقاق حق باشگاه‌های ایرانی، بی‌تاثیر نبوده است. با این حال حرف نمایندگان كشورمان همانی است كه بود؛ به هیچ عنوان میزبانی خود را به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌كنند.
با تصمیم هفته قبل كمیته مسابقات كنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی باشگاه‌های ایرانی در تمام مسابقات این فصل لیگ قهرمانان این قاره منتفی و به كشور ثالث سپرده شده بود. این تصمیم كه انتقادات گسترده‌ای را در كشورمان به دنبال داشت، به هیأت اجرایی این كنفدراسیون ارسال شد تا برای اجرا، به تصویب برسد. این مصوبه گرچه به تایید هیأت اجرایی كنفدراسیون آسیا رسیده اما با تغییرات قابل توجهی همراه شده كه نشان از «عقب نشینی» AFC دارد. در واقع، هیأت اجرایی كه همواره مصوبات كمیته مسابقات را بدون تغییر به تصویب می‌رساند، این بار تغییراتی اساسی در این مصوبه ایجاد كرده و لغو تمامی میزبانی‌های داخلی را منتفی دانسته است. مهم ترین محورهای تصمیم هیأت رئیسه كنفدراسیون فوتبال آسیا به این شرح است:
میزبانی باشگاه‌های ایرانی در مرحله حذفی (پلی آف) به كشور ثالث واگذار شده است. شهر دوحه قطر در تاریخ 25 ژانویه میزبان دیدار تیم‌های شهر خودرو و استقلال خواهد بود.
 مجوز میزبانی در دور گروهی لیگ قهرمانان منوط به بررسی شرایط در آن تاریخ توسط دبیرخانه كنفدراسیون آسیا خواهد بود. بر این اساس، این موضوع به دبیرخانه واگذار شده و اظهار نظر در این باره با كمیته مسابقات نخواهد بود.
 در این زمینه، میزبانی باشگاه‌های ایرانی برای مسابقات دور گروهی، به دیدارهای برگشت این مرحله منتقل می‌شود. این باشگاه‌ها در تمام بازی‌های رفت مهمان حریفان به شمار می‌روند.
با توجه به این مصوبه كه دیروز به طرف ایرانی به صورت رسمی اعلام شده، عملا میزبانی در دور حذفی به كشور ثالث منتقل خواهد شد، اما در مرحله گروهی، این موضوع توسط دبیرخانه بررسی خواهد شد.
پاسخ كوبنده ایرانی‌ها
در پی ارسال نامه جدید دبیركل كنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، دیروز جلسه‌ای با حضور مسؤولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو در محل فدراسیون برگزار شد. در این نشست نامه باشگاه‌ها در پاسخ به نامه جدید دبیركل كنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شد كه متن آن به شرح ذیل است:
با عنایت به نامه مورخ ۲۰ ژانویه دبیركل كنفدراسیون خطاب به دبیركل فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای تشكیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به این شرح به اطلاع كنفدراسیون خواهد رسید:
۱ ــ به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال كه هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌كنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌كنند.
۲ ــ كلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌كنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند كه كنفدراسیون به صورت رسمی اعلام كنند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌كنند.
۳ ــ در صورت قبول شرایط فوق توسط كنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.
۴ ــ مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیركل كنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار كنند.