«نه» به بازی با اسرائیل

روایتی از چهل و هفتمین مجمع عمومی كمیته ملی المپیك

«نه» به بازی با اسرائیل

چهل و هفتمین مجمع عمومی كمیته ملی المپیك باز هم بی‌حاشیه نبود. از جر و بحث علیرضا دبیر با كیكاووس سعیدی گرفته تا اظهار‌نظر رئیس فدراسیون تكواندو درباره مهاجرت كیمیا علیزاده و البته رد یك شایعه از سوی رضا صالحی امیری. چند وقت قبل بود كه نقل قولی از توماس باخ، رئیس كمیته بین‌المللی رسانه‌ای شده بود كه مسؤولان ورزش ایران برای بازی مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی تضمین داده و زیر نامه‌ای را امضا كرده‌اند، اما رئیس كمیته ملی المپیك ایران، روز گذشته همه چیز را تكذیب و تایید كرد كه آنها زیر هیچ نامه‌ای را امضا نكرده‌اند.
 درگیری لفظی كه ختم به خیر شد
در اواسط مجمع كیكاووس سعیدی، دبیركل كمیته ملی المپیك گزارش مالی و عملكرد بودجه ارائه كرد. حسابرس كمیته هم گزارشی را از سال ۹۷ ارائه كرد. این گزارش در اختیار اعضای فدراسیون‌ها قرار گرفته است. بعد از ارائه این گزارش علیرضا دبیر رئیس فدراسیون كشتی اعتراض كرد و گفت: «من از هیات اجرایی گلایه دارم، آنها نماینده فدراسیون‌ها هستند و باید از بودجه آنها دفاع كنند. خواهشم این است ما را دریابید. نباید این طور باشد كه هر كسی به هیات اجرایی می‌آید، دنبال بودجه خودش باشد. عدالت را در سال ۹۷ رعایت نكردید. در اینجا كیكاووس سعیدی گفت: «فقط درباره حسابرسی صحبت كنید. دبیر هم گفت: من فقط ۳ دقیقه می‌خواهم صحبت كنم، چرا گارد می‌گیرید؟»
صالحی امیری: زیرهیچ نامه‌ای را برای بازی با اسرائیل امضا نكرده‌ایم
رئیس كمیته ملی المپیك ایران در پاسخ به این سؤال كه آیا شما و وزیر ورزش و جوانان زیر نامه‌ای را برای بازی با نمایندگان رژیم صهیونیستی امضا كرده‌اید یا نه، گفت: «ما در لوزان هیچ مكاتبه، توافقنامه، قرارداد یا تعهدی را امضا نكردیم. یك دور گفت‌وگوی دیپلماتیك بین ما و رئیس كمیته ملی المپیك و معاونان او بود. آنچه ما همیشه اعلام كردیم، این بوده كه ما در چارچوب منشور در ایران عمل خواهیم كرد و ما از سال 1327 منشور المپیك را به رسمیت شناختیم و به عنوان عضو كمیته بین‌المللی المپیك همچنان به منشور وفاداریم. تعهدات ما صرفا در چارچوب منشور است، اما در سفر هفته گذشته هیچ توافق، نامه یا تعهدی امضا نشده است.»
او درباره مساله فوتبال و تصمیم كنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان تاكید كرد: پیشنهاد می‌كنم درباره فوتبال آقای سلطانی‌فر صحبت كنند. فقط من شهادتی بدهم كه در چند روز گذشته تمام ظرفیت كشور، نه فقط كمیته ملی المپیك و وزارت ورزش، بلكه تمام ظرفیت از جمله مجلس شورای اسلامی، دولت یا وزارت امور خارجه به كار گرفته شد تا ما بتوانیم به این تصمیم غیرعقلانی و ناعادلانه كنفدراسیون فوتبال آسیا اعتراض كنیم.»
سلطانی‌فر: به تظاهرات باشد در كشوری مثل فرانسه باید همه مسابقات ورزشی لغو شود
مسعود سلطانی‌فر در پایان مجمع عمومی كمیته ملی المپیك درباره تصمیم AFC در خصوص گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گفت: «از طرف كشور آمریكا تحت شدیدترین و ناعادلانه‌ترین و غیرقانونی‌ترین تحریم‌ها قرار گرفتیم كه ابتدا در خصوص مسال نفتی، پولی و بانكی بود و اخیرا متوجه عرصه‌های ورزش، فرهنگ و هنر و گردشگری هم شده است و فشار بیشتری را به مردم عزیز ایران وارد می‌كند.»
او ادامه داد: «محرومیت تیم‌های ایرانی در حالی رخ داد كه AFC یك هفته قبل از من به عنوان مسؤول ورزش كشور تضمین كتبی تامین امنیت را دریافت كرد و ما هم در كوتاه‌ترین زمان ممكن این تضمین را برای برگزاری مسابقات در امنیت كامل ارائه دادیم. نامه سازمان هواپیمایی كشوری را نیز مبنی بر این‌كه تمام پروازها از یك روال عادی و منطقی برقرار است ارسال كردیم، اما متاسفانه به بهانه واهی نبود امنیت در كشور و تظاهرات بسیار محدودی كه در برخی نقاط شاهد بودیم و حادثه‌ای كه برای هواپیمای اوكراینی رخ داد، عنوان كردند تیم‌ها به دلیل این‌كه امنیت نیست تمایلی به حضور در ایران ندارند و از نظر ارتباطات هوایی نیز امنیت نیست، در حالی كه روزانه ده‌ها ایرلاین بین‌المللی پروازهای خود را به مقصد یا مبدأ ایران انجام می‌دهند.»
او با بیان این‌كه اگر به تظاهرات باشد در كشوری مثل فرانسه باید همه مسابقات ورزشی لغو شود ادامه داد: «99 درصد تظاهراتی كه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم در راستای حمایت از دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده است. در حالی كه در كشوری مانند فرانسه حدود یك سال است شاهد ناآرامی و آشوب‌های خیابانی هستیم و اگر این‌طور باشد تمام مسابقات ورزشی در این كشور باید لغو شود. شنبه‌شب هم مذاكره تلفنی مفصلی با شیخ سلمان داشتم و خواستم به صورت جدی وارد شود و در خصوص تغییر این تصمیم ورود كند. ایران كشوری امن، باثبات و پایدار است و از امنیت بسیار خوبی هم در منطقه برخوردار است.»
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی در این خصوص گفت: «از ظرفیت دستگاه دیپلماسی كشور نیز استفاده كردیم و جلسات خوبی با مسؤولان وزارت امور خارجه داشتیم تا بتوانیم با كمك آنها در این تصمیم ایجاد كنیم و از حیثیت ورزش و فوتبال كشور دفاع كنیم.»