نسخه Pdf

خریدهایی كه هرگز به دستتان نمی‌رسد

هشدار درباره كلاهبرداری در نرم‌افزار‌های خرید لوازم دست دوم

خریدهایی كه هرگز به دستتان نمی‌رسد

این گزارش برای آنهایی است كه عادت دارند وسایل موردنیاز خود را از برنامه‌های خرید و فروش لوازم مختلف در اینترنت پیدا و خریداری كنند. ماجرایی كه برایتان بازگو می‌كنیم، اتفاقی بود كه چندی قبل برای یكی از همین افراد اتفاق افتاد و او را راهی پلیس فتا كرد. ماجرا را بهتر است از زبان خودش دنبال كنیم. «مدتی پیش یكی از دوستانم كه به تازگی ازدواج كرده بود، ما را به خانه‌اش دعوت كرد. می‌خواست خانه و وسایلش را به من نشان دهد. به خانه‌شان كه رفتم، با دیدن وسایل گرانقیمتش عصبانی شدم. 
من هم برای این‌كه اعصاب او را خرد كنم، تصمیم گرفتم وسایل گرانقیمت تهیه كنم.
 فردای آن روز، همراه دوستم به مغازه‌ها رفتم، اما با دیدن قیمت‌هایی كه سر به فلك كشیده بودند، ناامید شدم. دوستم پیشنهاد داد برای خرید اجناس و لوازم جدید، سراغ نرم‌افزارهای تلفن همراه مانند دیوار و شیپور بروم. این را هم گفت كه بسیار مراقب باشم، چون قیمت‌ها وسوسه انگیز است و ممكن است افرادی نیت كلاهبرداری داشته باشند. 
هشدار دوستم را جدی نگرفتم. بعد سراغ سایت‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه رفتم. به نظرم آمد قیمت‌ها خیلی مناسب است. 
با پولی كه پس‌انداز كرده بودم، می‌توانستم اجناس موردنظرم را خریداری كنم. بعد از جست وجو در میان آگهی‌ها، یك آگهی نظرم را جلب كرد كه در آن تمام لوازم خانه یكجا برای فروش گذاشته شده بود. لوازمش بسیار شیك بود و همان چیزی بود كه من دنبالش بودم. فروشنده، زیر آگهی نام و نام خانوادگی، شماره كارت بانكی، آدرس و شماره تلفن همراهش را گذاشته بود. با دیدن اینها به صاحب آگهی اعتماد كردم و با خودم گفتم اگر این فردكلاهبردار بود، تمام مشخصاتش را در سایت نمی‌گذاشت. 
به شماره‌ای كه در سایت بود، زنگ زدم. وقتی فروشنده گوشی را برداشت، با او صحبت كردم و به او گفتم تمام وسایلش را یكجا خریدار هستم. چون فروشنده ساكن شهر دیگری بود، از من خواست
 20 میلیون ریال به عنوان بیعانه به حساب بانكی‌اش واریز كنم و پس از واریز پول، لوازم خانه تا 48 ساعت دیگر به دستم می‌رسد. 
پس از واریز پول، منتظر ماندم تا وسایل به دستم برسد و باقیمانده پول را بپردازم. سه روز گذشته بود، اما وسایل را نفرستاده بود. 
با همان شماره دوباره تماس‌گرفتم، اما خاموش بود. 
یك ماه از آن ماجرا گذشته بود و نه تلفن روشن شد و نه وسایلی به دستم رسیده بود. از این شرایط خسته شده بودم و حتی روی نگاه كردن به شوهرم را هم نداشتم. 
موضوع را به همان دوستم كه به من هشدار داده و گفته بود به راحتی به افراد و آگهی‌های سایت اعتماد نكنم، گفتم و او گفت به پلیس فتا مراجعه و شكایت‌كنم. كارشناسان پلیس فتا با انجام یكسری شگردهای خاص توانستند متهم را كه با گذاشتن آگهی جعلی اقدام به كلاهبرداری از مردم می‌كرد، در یكی از شهرستان‌های اطراف شناسایی و دستگیركنند.»

پرداخت بیعانه، روش جدید كلاهبرداری
​​​​​​​سرهنگ امین یادگار نژاد، رئیس پلیس فتای استان كرمان در خصوص خرید كالاهای دست‌ دوم از سایت‌‌ها به شهروندان هشدار داد و گفت: اخیرا افرادی با ساخت سایت یا با گذاشتن كالا در نرم‌افزارهای تلفن همراه اعم از دیوار، شیپور و... با قیمت‌های وسوسه انگیر در فضای مجازی اقدام به كلاهبرداری می‌كنند كه باعث می‌شود مردم به لحاظ مالی متضرر شوند. به خریداران محترم توصیه می‌كنیم از كسانی خرید كنید كه امكان ملاقات حضوری با آنها پیش از انجام معامله وجود داشته باشد، یعنی تا جای ممكن از خرید از شهرها و استان‌هایی كه محل سكونت‌شان نیست، خودداری كنید. ضمن این‌كه ملاقات در مكان خلوت نباشد. 
همچنین هرگز پیش از انجام معامله و مشاهده جنس موردنظر خود و بررسی كیفیت آن، وجهی به عنوان بیعانه یا هزینه نگهداشت محصول پرداخت نكنید.
برخی از كاربران خریدار تصور می‌كنند‌ اگر فروشنده شماره حساب یا شماره تلفن خود را درج كند، می‌توان به او اعتماد كرد، اما این تصور اشتباه است، زیرا ممكن است اطلاعات شخص دیگری مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشد.