آغاز رقابت ۷ هزار نفری برای ورود به مجلس

آغاز رقابت ۷ هزار نفری برای ورود به مجلس


فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد امروز آغاز شد و بیش از هفت هزار داوطلب که برای حضور در این انتخابات تایید صلاحیت شده‌اند تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه آینده فرصت دارند در چارچوب‌های قانونی تبلیغ کنند.
به گفته جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در این انتخابات 7148 نفر برای ۲۹۰ کرسی نمایندگی در مجلس رقابت می‌کنند.
حسابرسی منابع مالی نامزدها
در این دوره از تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی که چند هفته قبل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اجرا می‌شود و بر همین اساس داوطلبان نمایندگی تا دیروز فرصت داشتند شماره حساب و نماینده مالی خود را به ستاد انتخابات معرفی کنند؛ چراکه براساس قانون شفافیت، آنها باید یک شماره حساب را مشخص کنند تا تمام پول‌ها وارد این حساب شود و یک فرد را هم به عنوان مسوول مالی معرفی کنند که پاسخگوی وزارت کشور و هیات نظارت مرکزی باشد.
البته آن طور که رئیس‌ ستاد انتخابات کشور گفته با توجه به ابلاغ دیرهنگام این قانون، اجرای کامل آن در این دوره ممکن نیست. جمال عرف در این باره گفته است: عملا این قانون ۱۴ دی از سوی رئیس جمهور به وزارت کشور ابلاغ شد ما هم همان وقت این را به فرمانداری‌ها ابلاغ کردیم؛ بنابراین آنچه این دوره می‌توانیم به آن عمل کنیم، چند بند از آن قانون است.
رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: یکی از مواردی که در این قانون به خوبی شفاف سازی شده این است که باید منابع پول را مشخص کنند؛ یا پول باید متعلق به نامزد انتخاباتی باشد؛ یا حزب هزینه‌ها را بپردازد و یا یک فرد حقیقی این پول را در اختیار نامزد قرار دهد. همچنین استفاده از برخی اماکن عمومی از سوی نامزد‌ها هم قانونی است؛ غیر از این چهار مورد ما نباید هیچ ورود پولی به عرصه انتخابات و تبلیغات نامزد‌ها داشته باشیم. وی عنوان کرد: همچنین سقف هزینه تبلیغات انتخاباتی هم در قانون مشخص شده که آن هم با همکاری شورای نگهبان درحال اجرایی شدن است.
آخرین اخبار از فهرست‌های انتخاباتی
با آغاز تبلیغات انتخاباتی، نتیجه رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی که در هفته‌های گذشته در جریان بود مشخص می‌شود.  در جریان اصلاح‌طلبان بر خلاف آنچه در هفته‌های اخیر اعلام شده بود، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ارائه فهرست در تهران افزایش یافته و محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دیروز در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: ما امیدواریم  با همین چهره‌های اصلاح‌طلبی که در تهران تایید صلاحیت شده‌اند بتوانیم فهرست قابل قبولی را ارائه کنیم. اخباری که دیروز از اردوگاه اصولگرایی بیرون آمد هم نشان از همگرایی بیشتر در این جریان داشت و در شرایطی که در روزهای اخیر گفته می‌شد احتمالا هر یک از گروه‌های اصلی در این جریان، فهرستی مستقل خواهد داد دیروز دبیرکل جبهه پایداری با بیان این که این جبهه به دنبال وحدت جریان انقلابی در انتخابات پیش‌رو است، گفت: اگر این وحدت حاصل شود فهرستی برای انتخابات ارائه نمی‌کنیم.
محمدباقر قالیباف هم با استقبال از این اظهار نظر آقاتهرانی از آن به عنوان فرصتی خوب برای وحدت نیروهای انقلاب یاد کرد.