چشم‌انداز تعمیق ركود اقتصادی از نگاه اتاق بازرگانی

چشم‌انداز تعمیق ركود اقتصادی از نگاه اتاق بازرگانی


 مركز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، بر مبنای شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ از تعمیق ركود اقتصادی در كشور خبر داد.
اتاق بازرگانی، شامخ كل اقتصاد در دی‌ماه امسال را 26/44واحد اعلام كرده كه نسبت به ماه قبل 96/3واحد افت كرده است. همچنین در این گزارش شامخ بخش صنعت 92/51 واحد محاسبه‌شده كه نسبت به آذر 5 واحد كاهش را تجربه كرده است. در این ماه كمترین مقدار شاخص در میان 5 مؤلفه اصلی شامخ مربوط به میزان سفارشات خرید مشتریان بوده كه بر كاهش تقاضا دلالت دارد.طبق اعلام فعالان اقتصادی مشاركت‌كننده در تهیه شامخ كل اقتصاد در دی‌ماه، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش بیشترین میزان شاخص در میان پنج مؤلفه اصلی شامخ بوده و در مقابل كمترین میزان شاخص به میزان سفارشات خرید مشتریان اختصاص داشته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد در دی‌ماه بااین‌كه شاخص میزان استخدام و به‌كارگیری نیروی انسانی در كل اقتصاد كاهش داشته اما در بخش صنعت برای هشتمین ماه پیاپی این شاخص مثبت مانده است.
به نظر می‌رسد در دی‌ امسال، باوجود بهبود وضعیت تولید در بخش صنعت، ركود موجود در سایر بخش‌های اقتصادی اعم از خدمات، ساختمان و خرده‌فروشی، باعث شده وضعیت كل اقتصاد نیز در حالت ركودی قرار گیرد. علاوه بر این، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت محصولات و خدمات تولیدی از یك‌سو و كاهش میزان فروش و صادرات كالا و خدمات از سوی دیگر، روند بهبود وضعیت كل اقتصاد را دچار مخاطره كرده است.