پایتخت به روایت«پرگار»

گفت‌وگو با عوامل سریال پرگار که از هفته آینده روی آنتن خواهد رفت

پایتخت به روایت«پرگار»

معمولا آسیب‌های اجتماعی دستمایه ساخت سریال‌های تلویزیونی می‌شود و هر یك از كارگردانان تلاش می‌كنند از دیدگاه خودشان به مسائل مبتلا به جامعه بنگرند و موضوع را روایت كنند. سریال تلویزیونی پرگار با نام قبلی «آسمان هوای باران دارد» به كارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌كنندگی امیر پوررحمانی هم از این موضوع مستثنا نیست. این سریال كه از روز شنبه 26 بهمن روانه آنتن شبكه یك می‌شود، روایتگر معضلات اجتماعی پیرامون جوان و خانواده از جمله چگونگی استفاده از فناوری، جایگاه خانواده درتعلیم و تربیت فرزندان و ... است. داستان سریال پرگار درباره خانواده‌ای است كه برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دكتری راهی تهران می‌شوند، اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی می‌شوند كه دستمایه قصه‌های این سریال است. این مجموعه تلویزیونی هر شب غیر از پنجشنبه‌ها پس از بخش خبری ساعت 21 نمایش داده می‌شود. علی عمرانی، مرجانه گلچین، فریبا كوثری، بهرنگ علوی، بابك كریمی، فریبا جدیكار، الهام طهموری، مریم سرمدی و ... از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند كه هر یك از آنها در این سریال نقش‌های متفاوتی را ایفا خواهند كرد. سریال پرگار كاری از گروه فیلم و سریال شبكه یك سیماست كه در 29 قسمت40 دقیقه‌ای تولید شده است. كارگردانی این سریال را شاه حسینی به عهده دارد كه سابقه ساخت سریال‌هایی همچون تاوان، پرستاران، هشت و نیم دقیقه، همه چیز آنجاست و ... را در كارنامه دارد. او تاكید می‌كند این سریال هم در ادامه كارهای قبلی اش است. با عوامل سریال درباره جزئیات صحبت كرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.

انتخاب نام تک واژه ای
غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره تولید این پروژه به جام‌جم می‌گوید: سریال تلویزیونی پرگار درام اجتماعی خانوادگی است که در کنارش به مسائل تربیتی نوجوانان هم می‌پردازد، اما بستر اصلی قصه مسائل خانوادگی و روابط بین والدین و فرزندان را به تصویر می‌کشد. این سریال در 29 قسمت قصه پیوسته دارد و ماجرا درباره چند خانواده است که به هم مرتبط می‌شوند. وی درباره این‌که آیا می‌شود گفت که این سریال درباره نوجوانان است؟ توضیح می‌دهد: نه، درباره نوجوانان نیست، بلکه مسائل خانوادگی محوریت قصه است که در کنارش به مسائل تربیتی نوجوانان هم می‌پردازد.      
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره تغییر نام سریال از آسمان هوای باران دارد به پرگار می‌گوید: این مجموعه فصل دوم سریال آسمان همیشه ابری نیست، نبود، حتی فصل مشترکی با هم نداشتند و قصه هایشان مجزا بود، به همین دلیل ترجیح دادیم نام سریال هم کوتاه تر شود، چون خیلی طولانی بود. بنابراین نام تک‌واژه ای انتخاب کردیم و پرگار جایگزین شد.


چتر خانوادگی
شهرام شاه حسینی، کارگردان در پاسخ به این سئوال که آیا مجموعه پرگار همچون دیگر ساخته هایتان، شخصیت‌ها و قصه مخاطبان را غافلگیر می‌کند؟ می‌گوید: این سریال هم در ادامه کارهای قبلی ام است و یک مجموعه خانوادگی است. در این سریال شخصیت‌ها در شرایط مختلف قرار می‌گیرند و محک زده می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: درباره بحث غافلگیری باید بگویم که بله حق با شماست. به عنوان مثال مخاطب با تماشای سریال هشت و نیم دقیقه به شدت غافلگیر می‌شد، ولی به نظرم حال و هوا و فضای کار سریال پرگار بیشتر روی مخاطب تاثیر می‌گذارد تا این‌که مخاطبان به واسطه شخصیت‌ها غافلگیر شوند. در این سریال واکنش‌های عجیب و غریب نیست، بلکه فضای کار تاثیرگذار روی بیننده است. در مجموع من همیشه تلاش می‌کنم تا کارهایم هر کدام روح خاص خودشان را داشته باشند. باید بگویم که پرگار یک سریال ملودرام خانوادگی است که می‌توان در یک جمله گفت که هدفش، حفظ چتر محکم خانواده است.


تجربه  بازی در نقش مادر 80 ساله
مریم سرمدی که نقش مادر را در این سریال بازی می‌کند، درباره تجربه حضورش در قالب این نقش به جام جم می‌گوید: این کار مربوط به سه سال پیش است و تنها نکته ای که از آن به خاطر دارم این است نقشی که بازی کردم، برای خودم چالش جالبی بود. چون یک مادر 70- 80 ساله بودم و گریم سنگینی داشتم که باید به خاطر آن هر روز دو ساعت گریم می‌شدم. ضمن این‌که لنز پیری و خطوط پیری هم روی صورتم داشتم. وی ادامه می‌دهد: تاکنون تجربه چنین نقشی را نداشتم، به خصوص در کارهای رئال و به همین دلیل برای خودم هم جالب و جذاب بود. چون تجربه چنین نقشی را در کار طنز داشتم. بنابراین این چالش برای خودم هم جذاب بود. ضمن این‌که من آدم عجولی هستم و به خاطر این نقش باید کمی کند می‌شدم. تا جایی که این کند بودن در پلک زدن من مشهود بود. سرمدی که دومین همکاری اش را با شاه حسینی تجربه می‌کند، در این باره بیان می‌کند: کار کردن با چنین کارگردانی که تا این حد روی جزییات سریال مسلط است، بسیار لذت بخش است و من خیلی سریال را دوست دارم و فکر می‌کنم به دلیل قصه ای که دارد، مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار می‌گیرد.



مدیر منضبط «پرگار»
یکی از شخصیت‌های این سریال مدیر مدرسه است که فریبا کوثری نقش آن را بازی می‌کند و بخشی از قصه به زندگی کاری و شخصی او مربوط می‌شود. فریبا کوثری به دلیل نوع بازی که دارد، غالبا در فیلم‌ها و سریال‌هایی که حضور داشته، نقش‌های جدی و منضبط را ایفا کرده و در این سریال هم نقش یک مدیر مدرسه را بازی می‌کند که بسیار جدی است و بخشی از داستان هم به وی گره می‌خورد. البته همواره مهربانی و عطوفت خاصی هم در بازی کوثری در عین جدی بودنش در آثاری که بازی کرده، دیده می‌شود که قطعا در این سریال نیز شاهد بازی خاص این بازیگر خواهیم بود. ضمن این‌که کوثری مدتی است در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته بازپخش سریال هایش روی آنتن بوده و پخش این سریال به نوعی می‌تواند بازگشت وی به تلویزیون باشد.



سریال پربازیگر و پرلوکیشن
مریم فاطمی مدیر تولید سریال «پرگار» درباره ویژگی‌های این کار به جام جم می‌گوید: فکر می‌کنم با توجه به حضور بازیگران خوب این کار از جمله خانم‌ها کوثری و گلچین و داستان خوبی که دارد، بتواند در زمان پخش مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار بگیرد. چون معمولا مخاطبان با سریال‌های درام و خانوادگی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. ضمن این‌که «پرگار» از آن دست سریال‌هایی نیست که پس از گذشت مدتی مورد توجه قرار بگیرد و با همان قسمت‌های ابتدایی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. همچنین ترکیب بازیگران و داستان سریال باعث می‌شود از همان ابتدا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
وی با اشاره به پرلوکیشن بودن سریال عنوان می‌کند: با توجه به داستان و مضمون سریال و این‌که داستان خانواده‌های متعددی دارد، با تعدد لوکیشن و بازیگر روبه رو بودیم. بنابراین شروع کار از شهرستان قزوین بود و لوکیشن‌هایی قدیمی هم در میدان قزوین تهران داشتیم. صحنه‌های خیابانی بسیاری هم داشتیم و در یک هنرستان دخترانه هم سکانس‌هایی را ضبط کردیم.



یک مادر دلسوخته
مرجانه گلچین که آخرین حضورش در تلویزیون بازی در سریال «زوج یا فرد» بود، در این سریال نقش یک مادر دلسوخته را بازی می‌کند. مادری که بنا به دلایلی فرزندش را در مقطعی رها کرده و به سمت مادرش رفته و پس از مدتی بازگشته و با تلاش بسیار همسر و فرزندش را پیدا کرده تا به فرزندش بگوید که مادر اوست، اما از طرفی همسرش رفتار خوشایندی با او ندارد. گلچین از آن دست بازیگرانی است که این اواخر فرصت حضور در نقش‌های خاص و متفاوتی را داشته است.