زیر پوست برلین چه می‌گذرد؟!

رمزگشایی از کودتای امنیتی قرن توسط آلمان و آمریکا

زیر پوست برلین چه می‌گذرد؟!

افشای ابعاد گسترده جاسوسی مشترک سازمان سیا و دستگاه امنیتی آلمان از 120 کشور دنیا، با سکوت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همراه شده است. اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی رسانه های آمریکایی، آلمانی و سوئیسی از این پروژه جاسوسی مشترک پرده برداشتند. بر این اساس، واشنگتن و برلین از طریق یک شرکت فعال در زمینه رمزگذاری مکالمات، به مدت چند دهه از بیش از یکصد کشور جهان جاسوسی کرده‌اند.

پرده برداری از جاسوسی مشترک ژرمن ها و سازمان سیا
روزنامه واشنگتن پست و شبکه زد دی‌اف آلمان افشاگری اخیر را بر اساس گزارشی محرمانه از سازمان جاسوسی سیا صورت داده اند. بر این اساس،  سازمان سیا و سرویس‌های جاسوسی آلمان  از سال ۱۹۷۰ تقریبا تمام عملیات‌ و کنش های یک شرکت سوئیسی فعال در زمینه رمزگذاری  مکالمات را در اختیار و تحت نظر داشته اند. واشنگتن پست در این خصوص می نویسد:
«بیش از نیم قرن دولت‌های مختلف در سراسر جهان برای مخفی‌کردن و محرمانه‌ نگه‌داشتن ارتباطات میان نظامیان، جاسوس‌ها و دیپلمات‌های خود صرفا به یک شرکت اعتماد کرده‌اند. این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزات خود به دست‌کم ۱۲۰ کشور جهان میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است. اما هیچ کدام از مشتری‌ها نمی‌دانستند مالک اصلی این شرکت، سرویس‌های امنیتی آمریکا و دستگاه اطلاعاتی آلمان غربی هستند. نهاد‌های جاسوسی آمریکا و آلمان تجهیزات این شرکت رمزنگاری را به گونه‌ای دستکاری می‌کردند که بتوانند پیام‌های رمزی کشور‌ها را به‌آسانی رمزشکنی کنند.»
شرکت «کریپتو آگ» را بیشتر بشناسیم
کریپتو آگ، یک شرکت سوئیسی ظاهرا خصوصی محسوب می‌شود که متعاقب پایان جنگ جهانی دوم (1945) ، بازار تجهیزات رمزنگاری مکالمات در جهان را در دست گرفت. فعالیت این شرکت تا سال 1970 به صورت طبیعی ادامه داشت، تا آن که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در آن سال و در چارچوب نوعی «مشارکت فوق‌محرمانه» با دستگاه‌های جاسوسی آلمان، این شرکت را خریداری کرد. اگرچه دستگاه اطلاعاتی آلمان در سال 1990 این مشارکت را ملغی کرد اما در طول سال‌های 1970 تا 1990، برلین و واشنگتن از طریق رمزگشایی مکالماتی که توسط سخت‌افزارها و نرم افزارهای این شرکت صورت می گرفت، رمزهای به کار رفته در مکالمات رمزگذاری شده کشورها را بازگشایی کرده و از آنها به منظور تحقق اهداف سیاسی و امنیتی خود استفاده می کردند.فراتر از آن، سازمان سیا تا سال 2018 میلادی مالکیت پنهان خود را بر شرکت کریپتو آگ حفظ کرده و سپس آن را به شرکتی دیگر واگذار کرده است.
از سکوت آمریکا تا اعتراف ژرمن ها
افشاگری های صورت گرفته در قبال  پرونده «کودتای امنیتی قرن» بازتابی گسترده در رسانه های جهان داشته است. با این حال مقامات سازمان سیا تاکنون حاضر نشده اند در قبال این پرونده جنجالی واکنشی از خود نشان دهند. با این حال برند اشمیت باوئر،  هماهنگ کننده پیشین دستگاه اطلاعاتی آلمان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی زد دی اف اعتراف کرده است که چنین عملیات مشترک طولانی مدتی تحت عنوان  روبیکن (Rubicon) ، از سوی سازمان سیا و آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND) طراحی و اجرایی شده است.  سال 2018 میلادی، شرکت کریپتو آگ توسط  شرکت سوئدی کریپتو خریداری شد. این شرکت سوئدی  ضمن رد هرگونه ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا، نتایج تحقیق اخیر را دربردارنده هشداری بزرگ بر شمرده است!با این حال امکان ندارد سازمان سیا، چنین شرکت حساسی را به یک شرکت معمولی و خصوصی ( که هیچ ارتباطی با سازمان های امنیتی آمریکا نداشته باشد ) واگذار کند. از این رو ادعای مسوولان ارشد شرکت سوئدی کریپتو در خصوص ناآگاهی نسبت به ماهیت شرکت کریپت آگ مخدوش به نظر می رسد.
جاسوسی های مشترک واشنگتن - برلین تمامی ندارد
تاکنون مستندات زیادی در خصوص همکاری مشترک سازمان سیا و آژانس اطلاعات فدرال آلمان در جاسوسی از دیگر کشورها منتشر شده است. یکی از این موارد، مربوط به جاسوسی مشترک برلین و واشنگتن از کشور فرانسه بوده است.در آوریل سال 2015 ( اردیبهشت 1394) ، انتشار  و افشای برخی اسناد داخلی آژانس اطلاعات فدرال آلمان نشان داد که سازمان اطلاعات این کشور به مدت چند سال به نیابت از آژانس امنیت ملی آمریکا از سایر کشورهای اروپایی جاسوسی کرده است. فرانسه یکی از مهم ترین کشورهایی بود  که در معرض جاسوسی مستمر ژرمن‌ها قرار داشت.
بر اساس این گزارش،  کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه فرانسه و کمیسیون اروپا از اهداف سازمان اطلاعات آلمان بوده‌اند. اگرچه شهروندان فرانسوی انتظار داشتند پس از افشای این موضوع، فرنسوا اولاند، رئیس جمهور وقت این کشور ، مقامات سیاسی و امنیتی آلمان و آمریکا را مورد بازخواست قرار دهد، اما فرانسوی ها به صورتی کاملا مزموزانه از کنار ماجرا گذشتند. دلیل این ماجرا کاملا مشخص بود. مقامات آمریکایی دولت و دستگاه‌های امنیتی فرانسه را تهدید کرده بودند در صو رت پیگیری این پرونده (که سرنخ آن به سازمان سیا می‌رسید)، از پروژه‌های مشترک جاسوسی واشنگتن - پاریس، از جمله پروژه جاسوسی از مکالمات تلفنی برخی شهروندان فرانسوی و سفارتخانه‌های خارجی در خاک فرانسه پرده‌برداری خواهد کرد.
در همان سال 2015 میلادی، ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده از رصد مشترک ایمیل ها و مکالمات برخی شهروندان فرانسوی توسط سازمان سیا و سازمان اطلاعات فرانسه خبر داد. پرونده ای که تا کنون، اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده است!
مجرمان اصلی
«کودتای امنیتی قرن»  کیستند؟
بدون شک علاوه بر دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و آلمان، که در پروژه کودتای امنیتی قرن دست داشته و آن را طی سالیانی طولانی هدایت و مدیریت کرده‌اند، سیاستمداران این دو کشور ، با گرایش های مختلف نیز در جریان این ماجرا بوده اند.پیوستگی ساختار امنیتی ـ سیاسی در آمریکا و اروپا اساسا این امکان را نمی‌دهد که روسای جمهور، وزرای خارجه و وزرای دفاع و سایر نهادهای نظامی و امنیتی در جریان چنین پروژه گسترده‌ای نبوده و از اطلاعات استخراج شده در قالب آن بهره‌مند نشده باشند. در این پرونده، از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا گرفته تا سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات‌مسیحی‌های آلمان که قدرت به‌صورت سنتی بین آنها دست به دست شده است، مقصر بوده و باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.