«انگل» به جان اسكار افتاد!

موفقیت بی‌نظیر برای فیلم كره‌ای، خیلی‌ها را شوکه کرده است

«انگل» به جان اسكار افتاد!

تاریخ مراسم اسكار تاکنون به یاد نداشته است كه جایزه اسكار بهترین فیلم سال خود را به فیلمی غیرانگلیسی زبان بدهد. بارها اتفاق افتاد كه محصولی از كشورهای انگلستان، كانادا یا استرالیا، موفق به دریافت این جایزه شوند. اما تمام این فیلم‌ها اگر چه متعلق به مكانی دور از آمریكا بوده‌اند، اما به زبان انگلیسی ساخته شده بودند. اصلا زمانی كه مراسم اسكار اختصاص به تجلیل از هنرمندان صنعت سینمای آمریكا دارد، چگونه است كه فیلم‌ها و هنرمندان غیر‌بومی مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرند؟ به گفته منتقدان، نسیم اصلاحات بدجوری در هالیوود وزیدن گرفته است و هر روز باید شاهد تغییراتی بزرگ در این منطقه بود! اهدای جایزه اسكار بهترین فیلم سال 2019 به «انگل» كره جنوبی، تازه‌ترین نسیمی است كه برای خیلی‌ها حكم یك توفان و گردباد را داشته است. حتی زمانی كه برای اعلام نام بهترین فیلم سال از جین فوندای همیشه معترض و جنجالی خواسته شد روی صحنه بیاید، كمتر كسی تصورش می‌كرد او نام انگل را از پاكت مهروموم شده بیرون آورد و بخواند. در بهترین شكلش، بسیاری بر این باور بودند كه درام جنگی واقع‌گرای انگلیسی«1917» اسكار بهترین فیلم سال را با خودش به خانه ببرد.

اعضای آكادمی اسكار امسال با انتخاب خود، همگان را متعجب كردند و در گیجی و حیرت فرو بردند.
انتخاب انگل به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان سال، نه تنها دور از انتظار نبود بلكه همه روی موفقیت فیلم در این رشته متفق‌القول بودند. همان‌طور كه به باور همه، جوایز بهترین بازیگران مرد و زن نقش اصلی و مكمل باید به واكین فونیكس، رنی زلوگر، براد پیت و لورا درن اهدا می‌شد.
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، واكنش كره‌ای به موفقیت بزرگ انگل در مراسم اسكار با تعجب، شگفتی و ناباوری همراه بوده است. مردم و سینما دوستان كره همزمان با برگزاری جشن‌های مختلف به مناسبت این پیروزی، می‌گویند بالاخره سینمای این كشور دور قاره آسیا توانست مهر خودش را بر هالیوود بزند.
 البته قبل از این، تعدادی از محصولات موفق و پرسروصدای كره‌ای صاحب نسخه‌های دوباره سازی شده انگلیسی زبان شده بودند. اما ربودن دل اعضای سختگیر آكادمی اسكار، چیزی است كه به ندرت برای كشوری خارجی اتفاق می‌افتد.
خوشحالی مربوط به موفقیت به اندازه‌ای بالا و فراگیر بود كه حتی رئیس جمهور كشور هم اول صبح دوشنبه توییتی منتشر كرد. مون جایه این در توییت خود نوشت: «فیلم انگل توانست ذهن تمام دنیا را تكان دهد.» شبكه‌های اجتماعی از اوایل صبح دوشنبه به شكل وحشتناكی فعال شدند و تمام توییت‌ها حكایت از خشنودی مردم كره می‌كرد. رسانه‌ها از بونگ جون هو، كارگردان فیلم به عنوان یك قهرمان ملی اسم بردند.
او اولین هنرمند كره‌ای است كه موفق به دریافت جایزه اسكار بهترین كارگردانی می‌شود. بعد از آنگ لی تایوانی كه دوبار توانست اسكار بهترین كارگردانی را دریافت كند، بونگ جون هو تنها هنرمند قاره آسیاست كه می‌تواند چنین موفقیتی را به نام خودش ثبت كند. البته باید این نكته را هم در نظر داشت كه آنگ لی اسكارهایش را برای فیلم‌هایی گرفت كه در هالیوود ساخته بود و نه سرزمین مادری.
تحت تاثیر موفقیت
با وجود آن كه صبح روز دوشنبه اولین روز كاری مردم كره بود، اما كمتر نشانه‌ای از كار و تحرك مردم عادی در این رابطه می‌شد پیدا كرد. موفقیت انگل تمام كشور را تحت تاثیر خودش قرار داده بود. رئیس‌جهمور كره از انگل به عنوان اثری با داستانی كاملا و به شدت كره‌ای یاد كرد. او هم چنین به لحن دوگانه فیلم كه همزمان شاد و تلخ است هم اشاره‌ای داشت. رسانه‌ها از اظهارات رئیس‌جمهور كشور، به‌عنوان نقدی جذاب و خواندنی بر یك فیلم سینمایی اسم بردند. در كنار رئیس‌جمهور كشور، احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف كره هم این پیروزی را به هنرمندان، مردم و صنعت سینمای كشور تبریك گفتند. به باور تمامی احزاب سیاسی كشور، موفقیت اسكاری انگل یك رویداد و حادثه تاریخی برای كشور و مردم كره بوده است.
با اعلام نام انگل به عنوان بهترین فیلم سال، اشتیاق مردم آمریكا هم برای دیدن آن افزایش یافت. توزیع‌كنندگان فیلم خبر دادند كه تعداد هزار سالن نمایش به سینماهای نمایش‌دهنده آن افزوده شده است.
این رقم، دو برابر رقمی است كه تا قبل از این انگل را نمایش می‌دادند.
فیلم ابتدا در ماه اكتبر در تعداد محدود و اندكی سینما به روی پرده رفت و با اعلام نام نامزدهای اسكاری، یك جهش هزارتایی داشت. این درام تلخ و دلهره‌آور اجتماعی و خانوادگی توانسته نزدیك 36میلیون دلار در آمریكای شمالی فروش كند و در رده محصولات موفق و پرفروش غیرانگلیسی زبان در جدول گیشه نمایش سینماهای این منطقه قرار گیرد.
اشتیاق تازه
تا به امروز «ببر خیزان، اژدهای غران» با فروشی 128میلیون دلاری، موفق‌ترین محصول غیرانگلیسی زبان در سینماهای آمریكاست. البته بعید به نظر می‌رسد انگل بتواند به چنین رقم فروشی در این محل دست پیدا كند.  فیلم‌های بعدی عبارتند از: «زندگی زیباست» روبرتو بنینی (57 میلیون)، «قهرمان» ژانگ ییمو (54 میلیون)، «قرارداده نشده» (45 میلیون) و «لابیرنت پن» گیرمو دل تورو (38 میلیون).
انگل داستان خانواده‌ای فقیر را تعریف می‌كند كه راهی كار در یك خانه اشرافی شده و تصمیم به فریب اعضای آن خانوده و تصرف املاكشان می‌گیرند. بونگ جون هو، كارگردان فیلم رمز موفقیت كاری‌اش را در «یك زندگی بسیار ساده و دیدار نكردن با عموم آدم‌ها» می‌داند.
 او می‌گوید: «برای خودم قهوه درست می‌كنم و می‌نویسم و تلاشی ندارم با آدم‌های دیگر در ارتباط باشم. وقتی جوان بودم و در رشته سینما تحصیل می‌كردم، اطرافیانم می‌گفتند همه چیز را از اعماق قلبم می‌نویسم. فكر كنم این بهترین شیوه كار است و باعث خلاقیت می‌شود.»