وزارت دفاع چه قطعاتی را تولید خواهد كرد؟

وزارت دفاع چه قطعاتی را تولید خواهد كرد؟


مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیك و رونمایی از دو محصول جدید ایران خودرو با حضور وزیر صمت و وزیر دفاع برگزار شد. در حاشیه این مراسم وزیر صمت درباره نگرانی قطعه‌سازان بابت ورود صنایع دفاعی به حوزه تولید قطعات و احتمال موازی‌كاری گفت: وزارت دفاع در تولید و داخلی‌سازی رقیب بخش خصوصی نیست.
به گزارش خودروبانك و به نقل از دنیای اقتصاد، وی در ادامه با بیان این‌كه تاكنون به میزان یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در حوزه‌های مختلف و در چارچوب میزهای تخصصی، داخلی‌سازی انجام شده است، افزود: ما برای كاهش تعهدات معوق دو خودروساز كشور برنامه ویژه‌ای قرار داده‌ایم و آنها قول داده‌اند تا خرداد 99 معوقات خود را به صفر برسانند.
در ادامه امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی درباره امضای تفاهم‌نامه میان وزارت دفاع و وزارت صنعت و معدن برای داخلی‌سازی قطعات گفت: در صنعت دفاعی كشور ظرفیت‌های عظیم فناورانه وجود دارد و هدف آن است كه از سرریزی این فناوری‌های دفاعی برای مشكلات صنعت خودرو استفاده كنیم.
وی افزود: ساخت قطعات حساس خودرو مانند توربو شارژ، سامانه ضد قفل ترمز، رایانه خودرو، انواع حسگرها، كمربند ایمنی و مجموعه كیسه هوا از جمله قطعاتی است كه توسط متخصصان صنعت دفاعی و شركت‌های دانش‌بنیان و شبكه همكار، تولید و در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد. همچنین ما به هیچ عنوان در حوزه تولید قطعات و سامانه‌هایی كه امكان ساخت در داخل از سوی قطعه‌سازان وجود دارد، وارد نمی‌شویم.
ایران خودرو قصد دارد در سال آینده تعداد 200 هزار دستگاه خودروی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیك تولید و به بازار عرضه كند. همچنین در مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیك، دو محصول رانا پلاس و سورن پلاس كه مدل بهبود یافته و مجهز رانا و سورن محسوب می‌شوند نیز رونمایی شد.