توقف ساخت هواپیمای  ۱۵۰ نفره به‌خاطر مسائل مالی

توقف ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره به‌خاطر مسائل مالی


رئیس سابق پژوهشكده علوم و فناوری فضا دانشگاه امیركبیر با اشاره به علت توقف ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره در این دانشگاه گفت: در صورت رفع مشكلات، این پروژه مجددا فعال خواهد شد.
علیرضا جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال كه چرا طراحی و ساخت هواپیمای صد تا ۱۵۰ نفره در این دانشگاه متوقف شده است، توضیح داد: طراحی این هواپیما با مشاركت دو دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارك علم و فناوری فارس صورت گرفت كه تا انتهای طراحی مفهومی پیش رفتیم و گزارشات تحویل داده شد.
رئیس سابق پژوهشكده علوم و فناوری فضا دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به این‌كه ساخت این هواپیما در شورای علوم، تحقیقات و فناوری سه مرتبه به تصویب رسیده بود و جزو اولویت‌های كشور قرار داشت، خاطرنشان كرد: سفارش‌دهنده و حمایت‌كننده این پروژه سازمان صنایع هوایی است و البته عمده حمایت از طریق وزارت علوم صورت می‌گرفت كه متاسفانه به دلیل مشكلات مالی و قطع حمایت‌ها، ادامه پروژه متوقف شد.
مجری طرح این هواپیما با بیان این مطلب كه در دانشگاه امیركبیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر روی این پروژه فعالیت می‌كردند، اظهار كرد: هر زمان تزریق اعتبار صورت بگیرد كار مجددا آغاز خواهد شد.
وی با بیان این‌كه هواپیمای ۱۵۰ صندلی، اقتصادی‌ترین هواپیمای دنیا به شمار می‌رود، افزود: این هواپیما جزو پرفروش‌ترین‌ها در دنیاست. كشورهای چین و روسیه علاوه بر ساخت بویینگ و ایرباس مجددا در حال كار روی این نوع هواپیما هستند و حتی كشور چین نمونه آزمایشی این هواپیما را بیرون داده و در حال آزمون آن است.