تفاوت كوكی و كلوچه  در چیست؟

تفاوت كوكی و كلوچه در چیست؟

 در یكی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قسمت تنقلات شیرین كارخانه‌ای در حال بررسی چند نمونه بیسكویت و كلوچه بودم كه خانم نسبتا جوانی نزدم آمد و سراغ محصولی با نام كوكی را گرفت. به او گفتم از پرسنل فروشگاه نیستم و جای كوكی‌ها را نمی‌دانم، اما فرصت مناسبی بود تا در خصوص این محصول از او سوالاتی بپرسم. گفتم كوكی چیست؟ گفت نوعی شیرینی است كه اغلب صبح‌ها به جای نان و پنیر یا به عنوان عصرانه آن را با شیر یا چای می‌خورم. گفتم كوكی همان كلوچه است؟ گفت به نظر باید متفاوت باشند، اما چون كوكی طعم‌های مختلفی دارد و خوشمزه‌تر از كلوچه است به مصرف آن رغبت بیشتری دارم، اما مایل بود بداند این محصول چه تركیبات و خواص حائز اهمیتی دارد؟
كوكی، این محصول شیرین و نسبتا نوظهور چند سالی است با بیسكویت و كیك و كلوچه در رقابت است. كوكی در زبان‌های مختلف معانی متفاوتی دارد، اما اغلب به معنای نوعی كیك كوچك تعریف می‌شود كه تقریبا بافتی مشابه بیسكویت دارد، اما شیرین‌تر بوده و از نظر ضخامت مشابه كلوچه است اما نسبت به آن سایز كوچك‌تری دارد و از نظر فرمولاسیون مشابه كلوچه و پایه هر دو محصول آرد، شكر، چربی و تخم‌مرغ است. البته در كوكی‌ها از مواد طعم‌دهنده‌ای همچون تكه‌های شكلات یا شیرخشك و... هم استفاده می‌شود و با وجودی كه بافت كلوچه مطابق با استاندارد باید نرمی و لطافت متعارفی داشته باشد اما كوكی می‌تواند تا مرحله خشك و برشته شدن بافت پخته شود.
 كلوچه محلی یا كارخانه‌ای؟
در كوكی و كلوچه‌های محلی و خانگی اغلب از مواد ساده‌تری برای تهیه محصول استفاده می‌شود، اما در انواع كارخانه‌ای تركیبات و شیرین‌كننده‌های مورد استفاده تخصصی‌تر شده و استفاده از برخی افزودنی‌ها و مواد نگه‌دارنده برای افزایش كیفیت و ماندگاری محصول بیشتر می‌شود و اغلب كلوچه‌هایی كه ماندگاری بالاتری دارند حاوی حجم زیادتری از چربی‌های هیدروژنه و شكر هستند. به همین دلیل مصرف كلوچه و كوكی به خصوص برای اغلب كارمندانی كه وقت زیادی برای تهیه صبحانه ندارند یا دیر از خواب بیدار می‌شوند گزینه مناسبی نبوده و همچنین مصرف این محصولات در زمان گرسنگی جهت تامین قند خون هرگز توصیه نمی‌شود زیرا میزان شكر بالای این محصولات سبب ترشح بیش از حد انسولین و به دنبال آن افت قند خون و گرسنگی مجدد می‌شود. در واقع مدت زمان زیادی از گرسنگی و افت قند شما نمی‌گذرد كه مجدد و این‌بار بیشتر به مصرف این ماده شیرین نیاز پیدا می‌كنید.
معمولا تا زمانی كه شرایط و تجهیزات تولید
این قبیل محصولات بهداشتی باشد فساد آنها دیرهنگام و بعید به نظر می‌رسد، اما تولید غیربهداشتی و شرایط نامساعد نگهداری به‌خصوص در محیط مرطوب سبب بروز فساد كپكی و در نهایت فساد باكتریایی می‌شود.