کرونا علیه همه‌چیز !

مروری بر رویدادهای هنر و ادبیات در هفته‌ای که گذشت

کرونا علیه همه‌چیز !

عدالت هفته؛ بهنوش بختیاری و همسر وحید مرادی
زنانی كه به دادگاه می‌روند
ماجرای بهنوش بختیاری را دیگر كسی نیست كه نداند و بر اساس اظهارات این بازیگر در صفحه اینستاگرامش گویا به دادستانی رفته و مسأله حل شده اما منظور ما از عنوان «زنانی كه به دادگاه می‌روند» اظهارات جدید بهنوش بختیاری است. او در اینستاگرامش نوشته از سازمان تعزیرات شكایت می‌كند كه بدون رعایت قوانین حرفه‌ای، عرفی، اخلاقی، انسانی، دینی، یكباره بدون در جریان گذاشتن خود شخص، بدون فرستادن حتی یك نامه كه خارج از قانون و عرف هست، خبر بی پایه و اساس را تیتر رسانه‌ها می‌كند!
علاوه بر بهنوش بختیاری، همسر وحید مرادی هم تصمیم گرفته به مراجع قانونی شكایت كند؛ علیه چه كسی؟ سازندگان فیلم شنای پروانه. چرا؟ چون نقشی كه امیرآقایی در این فیلم بازی كرده به اعتقاد همسر وحید مرادی تصویر درستی از شوهرش ارائه نمی‌كند. در فیلم شنای پروانه امیر آقایی نقش هاشم را بازی می‌كند كه چندان شخصیت مثبتی ندارد و بیشتر از این حرفی نمی‌زنیم كه قصه لو نرود، اما هر چه هست به مذاق همسر وحید مرادی خوش نیامده و در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز گفته با این فیلم شوهرش را خراب كردند و تاكید كرده: من هرگز اجازه ندادم از وحید فیلم بسازند. شوهرم اراذل نبود، هیچ‌وقت روبه‌روی مردم نایستاد، همیشه كنار مردم بود.



چهره دوم هفته: هاروی واینستین
هاروی كه گور می‌گرفتی
همه عمر
شاید در تیتراژ فیلم‌های زیادی نام شرکت واینستین را دیده باشید، مثلا سخنرانی پادشاه یا فیلم هنرمند. این شرکت كه در زمینه توزیع و عرضه فیلم نیز فعالیت می‌كند، سال 2005 توسط دو برادر به نام‌های هاروی و باب واینستین تاسیس شده و از آنجا كه برادران واینستین كاركشته‌های صنعت فیلمسازی هستند و قبلا شرکت میرامكس را تاسیس كرده بودند، واینستین یكی از شركت‌های معتبر در صنعت فیلمسازی هالیوود بود تا این‌كه موج شكایت‌ها از هاروی واینستین از طرف زنان فعال در صنعت فیلمسازی آمریكا از جمله زنان بازیگر آغاز شد و در نهایت پای هاروی به دادگاه كشیده شد. بعد از حدود یك سال و نیم، دوشنبه این هفته حكم هاروی واینستین اعلام شد. او از سوء استفاده جنسی برای پیشبرد اهدافش تبرئه شد اما برای آزار و تجاوز جنسی درجه سوم گناهكار شناخته شد و حالا این تهیه‌كننده سرشناس هالیوودی 25 سال از بقیه عمرش را باید در زندان سپری كند!



تولد هفته؛ جان اشتاین بك و سعید پورصمیمی
زنده باد خوشه‌های خشم
جشنواره فلیم فجر تازه تمام شده و هنوز داریم فیلم‌های جشنواره را مزمزه می‌كنیم و درباره‌ این فیلم‌ها می‌خوانیم و می‌شنویم؛ مثل فیلم خروج ابراهیم حاتمی‌كیا كه طیفی از نظرات متعدد درباره فیلمش وجود دارد و ضمن این‌كه فیلم درباره یك داستان واقعی در ایران ساخته شده، در عین حال یادآور آثار معترضانه‌ای است كه درباره زندگی كشاورزان و دردها و رنج‌های این قشر و مبارزات آنها ساخته و نوشته شده؛ مثل خوشه‌های خشم و زاپاتای شكست‌ناپذیر كه هر دو از آثار ماندگار جان اشتاین بك، نویسنده برنده نوبل آمریكایی است. هر دو رمان تبدیل به فیلم هم شده‌اند: جان فورد سال 1940 فیلم سینمایی خوشه‌های خشم را به فیلم تبدیل كرد كه با همین اسم و با بازی هنری فوندا به نمایش درآمد و رمان زاپاتای شكست‌ناپذیر هم با هنر الیا كازان تبدیل شد به فیلم معروف زنده باد زاپاتا با بازی مارلون براندو.
درباره تولد دوم هفته یعنی سعید پورصمیمی حرفی برای گفتن نداریم، چون علی رستگار در صفحه بعدی یعنی صفحه سینمای امروز مفصل درباره‌اش نوشته و حرف نگفته‌ای برای ما باقی نگذاشته است.



پیشخوان هفته؛ ملداش
ابزاری تازه برای فهم مسائل فقهی
ملداش رمانی است كه به تازگی منتشر شده و البته در كنار آن عنوان اولین رمان فقهی ایرانی هم درج شده است. نویسنده این كتاب یك روحانی است و در آثارش سراغ دغدغه‌های دینی مردم می‌رود؛ همان دغدغه‌هایی كه روحانیون برای تبلیغ آنها در جامعه در حال تلاش هستند.  داستان كتاب از این قرار است كه روحانی‌ای برای تبلیغ راهی یك روستا می‌شود و همسرش را كه بیمار است، همراه خود می‌برد. در روستا با مردی روبه‌رو می‌شود كه گاوش را كه بیمار و در حال مرگ بوده، قربانی كرده و می‌خواهد بداند گوشت حیوان حلال است یا نه. روحانی نكته‌ای را در بیان توضیحاتش به مرد فراموش می‌كند و همین حاشیه‌های داستان را رقم می‌زند. در ادامه روحانی كه وسع مالی چندانی ندارد مدیون روستایی می‌شود و تا پایان داستان هم با این دین درگیر می‌ماند.
همین روایت ساده نشان می‌دهد نویسنده كتاب فضای داستان را می‌شناسد و می‌داند چگونه برای مخاطب چالش ایجاد كرده و درگیرش كند. آن هم مخاطب دینداری كه در زندگی روزمره‌اش هم با چالش‌ها و سؤالاتی روبه‌رو می‌شود كه داستان و رمان به‌عنوان ابزارهایی مدرن می‌توانند به شیوه‌ای مطلوب و امروزی درباره‌شان توضیح دهند.




چهره اول هفته: علیرضا قربانی
هم‌گناه
بعد از لغو كنسرت‌ها
مثل بقیه هنرمندان كنسرت علیرضا قربانی هم لغو شد، اما چون بلیت‌ها فروخته شده بود‌، روز اول هفته با نوازندگانش به صحنه رفت، اما از روز یكشنبه دیگر امكان برگزاری كنسرت وجود نداشت و دلیلش هم كاملا روشن و واضح است؛ كرونا! اما نه این‌كه فكر كنید كرونا قرار است همه چیز را تعطیل كند. علیرضا افكاری به عنوان آهنگساز و علیرضا قربانی به عنوان خواننده به جز قطعه هم‌گناه كه اوایل این هفته منتشر شد، قطعات دیگری هم در دست انتشار دارند كه امیدواریم به وقت انتشار آنها، كرونا خاطره شده باشد.



چی بود چی شد هفته ؛ كرك داگلاس
 ...و تسلیم شد
گزارشی درباره كرك داگلاس به تاریخ 4 اسفند 1379
در صفحه 10 روزنامه جام‌جم 19 سال پیش به گزارشی برخوردیم درباره كرك داگلاس، بازیگر معروف آمریكایی كه 5 فوریه امسال یعنی 16 بهمن، در اوج جشنواره فیلم فجر خودمان بعد از 103 سال زندگی سرسختانه راهی دیار باقی شد. این گفت‌وگو از چند بابت جالب است:
   تیتر گزارش این است: هرگز تسلیم نشوید
   گزارش درباره بزرگداشتی است كه جشنواره فیلم برلین برای او برگزار و خرس طلایی ویژه‌اش را به پاس یك عمر فعالیت هنری به این هنرمند اهدا كرده است.
از آن جشنواره فیلم 19 سال می‌گذرد و آن زمان كرك 84 ساله بود. این یعنی كرك داگلاس درباره تسلیم نشدن، فقط حرف نزده بود و به راستی در این باره از هیچ تلاشی مضایقه نكرده بود، اما خب چه می‌شود كرد كه مرگ را درمانی نیست و سرسخت‌ترین‌ها هم روزی باید آن را بپذیرند.
نكته دیگری كه این گزارش جام‌جم را بعد از تقریبا دو دهه جذاب می‌كند این است كه مدیر وقت جشنواره برلین او را روح پیشگام یك روشنفكر و هنرمند معاصر توصیف كرده بود كه در فیلم‌هایش شخصیت‌هایی بی‌نهایت مستقل و پرقدرت ارائه می‌داد و همین هفته خبر رسید كرك داگلاس ثروتش را كه تقریبا معادل 61‌میلیون دلار (نزدیك به 900 میلیارد تومان) بود به امور خیریه اختصاص داد. 



هفته اول اسفند
هنر به وقت كرونا
آخرین ماه سال، شروع كوبنده‌ای داشت و از اولین روز این هفته بود كه خطر شیوع ویروس كرونا جدی شد؛ جدی‌تر از چیزی كه تصور می‌شد و در نهایت شنبه‌شب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام كرد تمام برنامه‌های هنری از جمله نمایش‌ها و كنسرت‌ها به دلیل شیوع ویروس كرونا در كشور تعطیل است. به نظر می‌رسید نسخه برنامه‌های فرهنگی هنری و به تبع آن نسخه خبرهای فرهنگی هنری هم پیچیده شده باشد، اما از آنجا كه زندگی همواره ادامه دارد و این سرزمین روزهای دشوارتر از شیوع كرونا را تجربه كرده، این تعطیلانه آن‌قدرها هم تعطیل نیست.

شنبه، 3 اسفند
موسیقی
دیدار در جم
 شهرام ناظری این هفته دوبار خبرساز شد؛ یك قطعه به نام جان‌جانم را منتشر كرد و به بیمارستان جم رفت و با استاد شجریان كه به دلیل مشكلات ریوی ناشی از ناراحتی قلبی در این بیمارستان بستری است، ملاقات كرد.

یكشنبه، 4 اسفند
ادبیات
یك رمان وسوسه‌برانگیز
اولین رمان فقهی كشور به بازار كتاب وارد شد. اسم كتاب، ملداش است و طلبه‌ای به نام مهدی كردفیروزجانی آن را نوشته. به نظر می‌رسد اسم كتاب، محتوای آن كه یك رمان فقهی است و طلبه بودن نویسنده رمان، به اندازه كافی وسوسه‌برانگیز باشد برای خواندنش.

دوشنبه، 5 اسفند
سینما
حكم واینستین صادر شد
دردناك‌ترین اتفاق برای یك كارآفرین این است كه یك شركت بزرگ تاسیس كند و بعد هیأت مدیره شركتش، او را اخراج كند! البته اگر بدانید اتهام وارد شده به این كارآفرین چه بوده حتما حق را می‌دهید به اعضای هیات مدیره. هاروی واینستین بعد از شكایت زنان بازیگر به دلیل تجاوز جنسی، ابتدا از شركتی كه خودش تاسیس كرده بود اخراج شد و بعد از محاكمه در دادگاه روز دوشنبه مجرم شناخته شد و حكمش را گرفت.

چهارشنبه، 7 اسفند
موسیقی
بنیامین روی خط
بنیامین بهادری كه به دلیل شیوع ویروس كرونا، مثل بقیه هنرمندان كنسرتش لغو شده، تصمیم گرفت برای تغییر حال و احوال مردم، یك كنسرت آنلاین برگزار كند. او هفتم اسفند میزبان طرفدارانش بود و بخشی از قطعات شادش را برایشان اجرا كرد.

پنجشنبه، 8 اسفند
رویداد
تولد دو نامدار
118 سال پیش در چنین روزی، نویسنده‌ای در آمریكا متولد شد كه البته از طبقه كارگر بود و بعدها كه نگهبانی از یك خانه به او سپرده شد، توانست بخواند و بنویسد و به راستی تبدیل به یك نویسنده شود. جان اشتاین بك امروز 27 فوریه متولد شده و از برندگان جایزه نوبل و پولیتزر است.
سعید پورصمیمی، بازیگر كهنه‌كار و كار درست خودمان كه تا همین پارسال روی صحنه هم هنرنمایی می‌كرد، متولد امروز 8 اسفند است.