شب نشینی خرچنگ‌های مردابی

خوانندگان لس آنجلسی در فستیوال موسیقی طنطوره عربستان سعودی برای صندلی‌های خالی اجرا کردند

شب نشینی خرچنگ‌های مردابی

می گویند زندگی صحنه نمایش است، پس ما هم بازیگر این نمایش هستیم و هم تماشاگرش، بازی‌ها هم گاه جذابند و گاهی تلخ. گاهی هم بازی‌هایی آنقدر مضحک روی صحنه می رود که آدم می ماند در برابرشان چه واکنشی نشان دهد، فقط می تواند با چشمانی که از تعجب گرد شده مقابلش را نگاه کند و از خودش بپرسد واقعا بازی‌هایی در این حد مضحک و عجیب هم وجود دارد؟ واقعا آدم‌ها می توانند به بهانه‌های واهی پا روی تمام حرف‌های خود بگذارند و صحنه بازی‌هایشان را به‌همین سادگی عوض کنند؟ متاسفانه پاسخ مثبت است. وقتی وطن پرستی در حد شعار باشد، قابل معامله خواهد بود. خوانندگان لس آنجلسی که اغلب هم فریاد وطن‌پرستی‌شان گوش عالم را کر می کرد، به تازگی در عربستان سعودی روی صحنه رفتند و برای صندلی‌های تقریبا خالی اجرا کردند. آنها که داد وطن پرستی‌شان گوش عالم را کر می ‌رد و با هم مسابقه می‌دادند تا هر طور شده برای یک بار روی صحنه موسیقی کشورهای عربی نام خلیج فارس را به زبان بیاورند، کاملا بیخود و بی جهت راهی عربستان سعودی شدند تا در یک فستیوال موسیقی برای صندلی‌های تقریبا خالی موسیقی اجرا کنند. هر چند اگر منطقی نگاه کنیم چندان هم اتفاق عجیبی نیست، چون همین افراد وقتی برای بر زبان آوردن خلیج فارس از سوی کشورهای عربی مجازات شده و با ممنوعیت برگزاری کنسرت روبه رو می شدند، بلافاصله تغییر رویه می‌دادند و به پول فکر می کردند. همین کاری که دوباره انجامش داده‌اند!

چند خواننده لس‌آنجلسی در پنجم و ششم مارس در قالب فستیوال طنطوره در عربستان سعودی موسیقی اجرا کرده اند. در شب اول، چهار خواننده و در شب دوم هم سه خواننده روی صحنه رفته اند.
این بخش ماجرا جالب توجه است که خوانندگان لس آنجلسی در کنار خوانندگان و نوازندگان بزرگی از دیگر کشورها روی صحنه رفته اند و به نظر می‌رسد جز شبکه ام بی سی فارسی که این بخش از اجراها را به طور زنده پخش کرده، مورد توجه دیگری قرار نگرفته اند. هر چند بسیاری از رسانه‌ها به این پرداخته اند که عربستان سعودی با دعوت از خوانندگان لس آنجلسی خواسته نشان دهد تنها مخالفان ایران را به رسمیت می‌شناسد، اما باید موضوع را از بعد دیگری هم نگاه کرد. واقعیت امر این است که هیچ یک از خوانندگان و نوازندگان بزرگ و جدی ایران حاضر نمی شوند در چنین رویدادی شرکت کنند. هنرمند مطرحی که وطن پرست بوده و ایران‌ستیزی‌های سعودی را هم طی چند دهه گذشته به طور مرتب دیده است، هرگز حاضر نمی شود پا روی نام ایران و شأن و هویت ایرانی بگذارد و راهی چنین رویدادی شود.
شب فارسی مخاطب دارد؟
ایرانی‌ها سالانه در آیین حج به عربستان سعودی سفر می کنند. سفری به خانه خدا که شیوخ سعودی هر بار یک جور چوب لای چرخش می‌گذارند و در کل به سختی پیش می رود و انجام می شود. حالا آیا این کشور به ایرانی‌ها ویزای توریستی می دهد که راه بیفتند و بروند پای شب فارسی فستیوال طنطوره بنشینند؟ خودتان هم می دانید محال است. این را هم بیفزاییم که عربستان مردمش را از سفر به ایران و عراق نهی کرده و در صورت سفر احتمالی، آنها را به جریمه‌های سنگین و در مواردی ممنوعیت دو‌ساله هر نوع سفر خارجی محکوم می‌کند، یعنی هر نوع ارتباط مثبتی میان مردمش با کشورهای شیعه مذهب بخصوص ایران را ممنوع می‌کند، اما از آن طرف به فکر برگزاری کنسرت موسیقی برای فارسی زبان‌هاست تا دنبال ایجاد دوستی میان مردم دو کشور باشد! این چه نوع مهمانی دوستانه‌ای است که هیچ ایرانی‌ای نمی تواند در آن شرکت کند و خوانندگان دعوت شده‌اش هم همگی مخالفان حکومت ایران هستند.
واقعیت ماجرا این است که عربستان سعودی طی سال‌های گذشته با برنامه‌های متنوعی تلاش داشته بر مخاطب ایرانی تاثیر بگذارد. این حکومت حالا دیگر مانند گذشته به اوباما نامه نمی نویسد و خواستار حمله موشکی به ایران نیست، حالا با ام بی سی و ایران اینترنشنال و رویدادهایی مشابه شب فارسی در یک فستیوال موسیقایی تلاش می‌کند تا بر مخاطب ایرانی نفوذ کند. حالا در این میان هستند خوانندگانی هم که ابایی نداشته باشند از گرفتن دلارهایی که به خون کودکان بی گناه یمن آلوده است.



فقط ریال عربستان!
برگزاری کنسرت خواننده‌های لس‌آنجلسی در عربستان که همیشه سعی داشتند شهره در عرب‌ستیزی و وطن‌دوستی باشند، این روزها یکی از مهم‌ترین بحث‌های جنجالی فضای مجازی است. بیشتر کاربران،‌ حتی افرادی که شخصیت و موضعگیری خوانندگان را از آثار هنری‌شان جدا می‌دانند نسبت به برگزاری کنسرت با پول آل سعود اعتراض کرده‌اند، حکومتی که چندین سال است با بمب و موشک جان هزاران زن و کودک یمنی را گرفته و می‌گیرد. در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانید:
لیا آبنوس: چندتا از خواننده‌های لس‌آنجلسی تو عربستان کنسرت داشتن! اینا همونان که عرب نمی پرستیدن، الان نظرشون رو عوض کردن. "نه غزه،نه لبنان فقط ریال عربستان"
ابراهیم محمدیان: دنیا رو ببین اون خواننده‌هایی که می‌گفتند دنیایی که بمب و موشک نمیسازه/موشک روی خواب کودک نمیندازه، حالا  در عربستانی کنسرت برگزار می کنن که خودش داره بمب و موشک روی خواب کودکان یمنی میندازه.
شوکت: گفت شادمهر که قبلا دعوت کشورهای عربی رو رد کرده بود! گفتم بالاخره هرکی یه قیمتی داره!
لُرد: بدترین خبری که امروز شنیدی چی بود؟
شادمهر رفته واسه خلیفه سعودی برنامه اجرا کنه! آخه نامرد تو هم؟!
هانیه سلطان‌پور: با شعار "زندگی بدون تعصب"تبلیغ کنسرت‌شان را کرده‌اند.
بدون تعصب در عربستان که پنج سال یمن را بمباران کرده‌.روزنامه‌نگار منتقد را سلاخی کرده.سال گذشته ۳۷ نفر را در یک روز با جرم‌های سیاسی اعدام کرده و به گفته جان کری مدام خواستار بمباران ایران توسط اوباما شده!
محسن عیار: وقتی  شادمهر تو عربستان کنسرت داشت و می‌خوند، همزمان جنگنده سعودی دکمه قرمز شلیک موشک به خوابِ بچه یمنی رو فشار می‌داد.
ریحانه: من خیلی سعی می‌کنم شخصیت هنرمند رو نادیده بگیرم موقع استفاده از آثارش؛ ولی سخته. از چشمم افتادی آقای شادمهر.
پرنیان: آقای شادمهر! همین‌طور که داری برای خوش رقصی برای بن‌سلمان سعودی میخونی، عکس پدر یمنی که از داغ کودک خردسال هنوز آروم نگرفته رو هم ببین!
لعنت به دلارای نفتی که کورتون کرده!