لیزر؛ درمانی مكمل برای تخمدان پلی‌كیستیك

لیزر؛ درمانی مكمل برای تخمدان پلی‌كیستیك

دکتر آریستا شجاع‌الدین سلامت


 تخمدان پلی كیستیك (pco) علت ۲۰ درصد نازایی زنان را تشكیل می‌دهد و ‌شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری است .
در ۸۵ درصد بیماران با تخمدان پلی كیستیك، مقاومت به انسولین وجود دارد كه موجب بالا رفتن انسولین خون و اضافه وزن در این بیماران می‌شود. برای كاهش وزن این بیماران، تغییر سبك زندگی، محدود كردن كالری دریافتی و ورزش توصیه می‌شود.
علاوه‌بر این روش‌ها، لیزردرمانی كم‌توان، روشی موثر و بدون عارضه در كاهش مقاومت به انسولین و كاهش وزن در این بیماران است .
 در 60 تا 80 درصد بیماران مبتلا به تخمدان
پلی كیستیك، سطح هورمون اندروژن خون بالا بوده و علائم آكنه، موی زائد و ریزش موی سر دارند كه لیزردرمانی روشی موثر در درمان علائم ذكر شده است.
بیماری تخمدان پلی كیستیك می‌تواند به اختلالات متابولیك و بیماری قلبی - عروقی منجر شود. لیزرهای درمانی كم‌توان در اصلاح اختلال متابولیك و پیشگیری از عوارض ناشی از آن موثر  است .
درمان‌های توصیه شده برای این بیماری شامل این روش‌هاست:
تغییر سبك زندگی، دارو و در مواردی جراحی است .
لیزرطب سوزنی، استفاده از نور لیزر به جای سوزن است و روش درمانی مكمل، موثر و مناسب در بیماری تخمدان پلی كیستیك است كه بدون درد، بدون عارضه و غیرتهاجمی محسوب می‌شود.
لیزرطب سوزنی در كاهش وزن، بهبود آكنه، بهبود اختلالات متابولیك، كاهش مقاومت به انسولین و بهبود ریزش موی سر این بیماران موثر است.
رژیم غذایی مناسب این بیماران دارای پروتئین زیاد، كربوهیدرات كم، چربی اشباع كم و فیبر غذایی زیاد است .