مهربانی علیه كرونا

مهربانی علیه كرونا


 كرونا كه به ایران آمد، این پویش‎ها و هشتگ‏ها بودند كه با در فضای مجازی با آن به اشتراك گذاشته شد. هشتگ‌هایی كه امید را به دل همه تزریق می‎كند. امید را به دل مستاجری كه اجاره‌بهای خانه و مغازه‎اش به خاطر كرونا، عقب افتاده است و پزشك متخصصی كه از همه خواسته تا در شهر تردد نكنند و به جای آن، در فضای مجازی و رایگان ویزیت شود. حالا پویش‌های «بخشش اجاره» و «تخصص من رایگان» در كنار پویش‌های دیگر با هم دیده می‏‎شود.
 داستان از پاساژهای خلوت شروع شد. از این كه چرخ پنچر كسب‌وكارها، با ورود كرونا، دیگر نمی‌چرخد. از این كه مستاجرین با جیب‎های خالی، شب عیدی باید جلوی صاحبخانه سربلند باشند. داستانی كه برای كسبه پاساژی كه در غرب تهران است، اتفاق افتاد. پاساژی كه 105مغازه فعال دارد. خیلی از كسبه‎‌ محل از سیلی سخت ویروس كرونا بر صورت كسب‌وكارشان می‌گویند. دلشان اما به صاحب مغازه‎شان گرم است. صاحب مغازه‎ای كه اجاره مغازه‌هایش را تا اردیبهشت‌ به آنها بخشیده است تا شب عیدی، كام مغازه‎‌دارها تلخ نباشد. این اما تنها صاحب مغازه‌ای نیست كه در روزهای كرونایی، هوای مستاجرانش را دارد. در پاساژ مشهور غرب تهران هم، در پاساژی كه خیلی‌ها آن را به سالن سینمایش می‌شناسند، همین داستان خوش، تكرار شده است. صاحب مغازه این پاساژ بزرگ، اجاره‌بهای اسفند را به مستاجران بخشیده است. داستان پیوستن به این پویش اما تنها مختص صاحبان مغازه‎ نیست. بسیاری از صاحبخانه‌ها هم اجاره‌بهای مستاجرشان را بخشیده‎اند. مثلا یكی از صاحبخانه‌هایی كه در مركز تهران خانه دارد، اجاره‌بهای دو ماه را به مستاجرش بخشیده است.
بخشش دولتی
 درست است كه بسیاری از صاحب مغازه‌ها به صورت خودجوش كرایه‎ها را بخشیدند، اما خیلی از ارگان‌ها و سازمان‎ها هم با مردم همراه شدند. سازمان امور مالیاتی، با صدور بخشنامه‎ای، مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفند۹۸ را به دلیل شیوع ویروس كرونا تا پایان خرداد۹۹ تمدید كرد. این بخشنامه اما بند دومی هم دارد كه در آن، به كسانی كه مالیات خود را تا یك ماه بعد پرداخت می‎كنند، بخشش 100 درصدی داده است. پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، نیز در روز میلاد امام علی (ع)، به همه مستاجران این بنیاد، عیدی داد و اجاره‌بهای اسفند و فروردین‎شان را بخشید. شهرداری هم از بخشش 13 میلیارد ریالی، اجاره‌بهای مجموعه‎های ورزشی و حمایتش از بخش خصوصی خبر داد.
تخصصم فدای ایران
 در روزهایی كه بسیاری از مراكز درمانی، پر از بیماران كرونایی است، پزشكان هم به صورت خودجوش برای كاهش مراجعه به مراكز درمانی، پویشی راه انداختند، پویشی كه در آن، متخصصان مختلف به صورت آنلاین و رایگان، مردم را ویزیت می‎كنند. ستاره كریم دیزانی، جراح و متخصص چشم در شهر گرگان است و در همان روزهای اول، به این پویش پیوسته است. حالا سه روز از تولد این پویش می‎گذرد و در این مدت او حدود 200 نفر را به صورت رایگان و مجازی، ویزیت كرده است. او به ما می‎گوید:‌‌ «یكی از راه‌های انتقال ویروس از طریق چشم است و مراجعه به بیمارستان در شرایطی كه بیماران كرونایی در آن وجود دارند، می‎تواند خطرناك باشد.» دیزانی می‎گوید بسیاری از بیماران آنلاینش، بیماری زمینه‎ای داشته‌اند و بعد از فروكش كردن بیماری هم می‌توانند به پزشك مراجعه كنند، اما بسیاری از بیماران او، بعد از تماس ماده ضدعفونی‌كننده با چشم، از او سوال می‌کنند. نكته‌‎ای كه بعد از دیدن عكس‌ها او برایشان پماد و قطره چشمی تجویز می‌كند. به جز كریم دیزانی، محمدرضا افتخاری كه متخصص كاردیولوژی است هم به این پویش پیوسته. كسی كه تخصصش به طور غیرمستقیم به ویروس كرونا، وابسته است؛ چراكه بیماران كرونایی، در شرایط حاد، دچار درد قفسه سینه و قلب می‌شوند. افتخاری به ما می‌گوید: «این مهم نیست كه شما، چه تخصصی دارید، پزشكید یا نه لوله‏ كش هستید، مهم این است كه شما، این تخصص را در اختیار مردم بگذارید تا كمتر به بیرون از خانه مراجعه كنند.»