تاجرِ ویروسی

محاكمه 10 متهم پرونده احتكار اقلام بهداشتی آغاز شد

تاجرِ ویروسی

30 بهمن امسال اعلام ورود کرونا به ایران همانطور که باعث ناراحتی و نگرانی هموطنان شد ، خوشحالی کاسبان کرونا را رقم زد. مجرمانی که برای این روزها کیسه ها دوخته بودند و با احتکار ماسک و مایع ضدعفونی به دنبال بازی با جان هموطنان بودند تا این کیسه را پرتر کنند. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و برای کمی سود بیشتر ، ترجیح دادند ماسک و موادضدعفونی کننده را غیرقانونی از کشور خارج کنند و به قیمت بیشتر بفروشند. حالا 17 روز بعد از شروع تب و تاب کرونا در کشور ، 10 محتکر که سه نفر از آنها از اتباع آذربایجان و تاجیکستان هستند، در دادگاه انقلاب پای میز محاکمه رفتند. صبح شنبه - 17 اسفند- نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه چهارم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شد و سه نفر از متهمان به دفاع از خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار جام جم، در ابتدای این جلسه كه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، نماینده دادستان به تشریح كیفرخواست پرداخت و گفت: ابتلای تعدادی از هموطنان به ویروس كرونا سبب شد تا برای حفاظت خود از ابتلا به این ویروس و برای پیشگیری از ابتلا، به داروخانه‌ها و مراكز بهداشتی مراجعه كنند؛ اما به واسطه اقدامات گروه‌های داخلی و خارجی كه درصدد سوءاستفاده از این نیاز مردم و ارضای نیاز‌های مالی خود بودند، اتفاقاتی رخ داد و این افراد نیاز مردم را به دستاویزی جهت تشنه نگهداشتن بازار و كسب سود بیشتر قرار دادند و از این جهت نظام سلامت همگانی را مورد خطر قرار داده‌اند.
شاه‌محمدی افزود: متهم ردیف اول علی‌رغم داشتن شغل پزشكی و مطلع بودن از شیوع ویروس كرونا در كشور و لزوم توزیع این اقلام بهداشتی در میان شهروندان و سازمان‌های مربوط به دنبال انتقال این اقلام به خارج از كشور بود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده خریدار اعلام می‌كند كه رضا ستوده به او گفته این كالا‌ها قانونی بوده و رضا ستوده نیز اعلام می‌كند كه هنگام درخواست خریدار با مشكل قانونی مواجه نبود. پس از آن با تهدید خریدار خارجی مواجه می‌شود و اعلام می‌كند كه وجهی بابت دلالی خرید از خریدار دریافت نكرده است.نامبردگان در حالی كه از وجود بیماری كرونا در كشور مطلع شدند باید این اقلام را به وزارت بهداشت تحویل می‌دادند، اما دنبال مشتریانی برای كسب سود بیشتر بودند.
 درخواست اشد مجازات
نماینده دادستان با اشاره به اقدامات مجرمانه انجام‌شده از سوی متهمان پرونده گفت: انتساب جرایم مذكور به همگی متهمان محرز و مسلم است و با توجه به این‌كه ارتكاب جرایم فوق در زمانی كه سلامت جامعه در خطر بوده اتفاق افتاده، اشد مجازات را برای متهمان درخواست می‌كنم.
شاه‌محمدی افزود: فردی از یكی از كشور‌های خارجی از طریق «ساواژ» با استفاده از مرتبطین قصد خرید ماسك و ورود آن به كشور خود را داشته است؛ اما با توجه به این كه قرارداد در تركیه قابلیت انجام و رفع تعهد نداشته ساواژ از طریق رضا و كریم ستوده با او آشنا می‌شود و رضا ستوده اعلام می‌كند كه به واسطه رابطه‌ای كه دارد، می‌تواند رفع تعهد كند. در ادامه دلالان وارد كشور شده و در یك بازه زمانی ماسك‌ها را خریداری و در نزدیكی گمرك غرب اقدام به احتكار و دپو می‌كنند. خریدار زمانی كه از اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از صادرات و خروج این اقلام مطلع می‌شود و می‌بیند نمی‌تواند این اقلام را از كشور خارج كند، می‌گوید كه باید پول را مسترد كنید كه در ادامه كریم و رضا ستوده و دلالان دیگر با شناسایی سعید عباسی و مهرداد حاذقی سعی در فروش این اقلام در بازار آزاد كردند.
وی اظهار كرد: متهمان انباری را در اتوبان آزادگان برای دپوی مجدد ماسك تهیه می‌كنند كه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و سایر متهمان نیز در جلسه‌ای در میرداماد كه به قصد خرید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم تشكیل شده بود دستگیر شدند. متهمان هتل‌های شمالی تهران را برای سكونت انتخاب كرده بودند كه نزدیك به چندین هزار تب‌سنج خریداری و در هتل دپو می‌كنند كه تمامی اقلام كشف و ضبط و متهمان شناسایی و دستگیر شدند.
وی با اشاره به روند رسیدگی سریع و تسریع در صدور كیفرخواست از ناحیه دادسرا گفت: این نشانه‌ای برای افرادی است كه درصدد سوءاستفاده از سلامت مردم و به خطر انداختن سلامت آنها برای كسب سود و منفعت هستند. پس از پایان قرائت كیفرخواست قاضی صلواتی خطاب به مدیركل حقوقی وزارت بهداشت گفت: برای طرح شكایت در جایگاه قرار گیرد كه وی برای متهمان اشد مجازات را درخواست كرد.
 بازی با جان مردم برای چند سنت
پس از قرائت كیفرخواست و شكایت نماینده حقوقی وزارت بهداشت، قاضی صلواتی با تفهیم اتهام به متهم ردیف اول از او خواست از خود دفاع كند. این پزشك وقتی در جایگاه قرار گرفت درباره اظهارات دادستان گفت: بنده تب‌سنجی ندیده‌ام. هتلی برای آنها نگرفتم و هیچ ارز و دلاری به من داده نشد. از طریق دوست برادرم در دوازدهم بهمن ماه با این افراد آشنا شدم و فقط معرف بودم. سودی دریافت نكردم، آقای ساواژ گفت كار‌های قانونی انجام می‌شود، ما قبض انبار را گرفتیم و قصد احتكار نداشتیم، اقلام چند روز در انبار ماند.
قاضی صلواتی: شما به عنوان یك پزشك در مقابل جامعه مسؤولیت داشتید، بعدا كه متوجه شدید صادرات ممنوع شده است.
رضا ستوده: بعد از اعلام محدودیت حتی یك ماسك نخریدیم.
قاضی صلواتی: وقتی صادرات ممنوع شد، می‌توانستید به وزارت بهداشت مراجعه كنید و اقلام را بدهید و پول آن را بگیرید، شما حتی بعد از ممنوعیت صادرات دنبال كسب سود بیشتر بودید.
رضا ستوده: می‌خواستم این كار را انجام دهم؛ اما فرد تركیه‌ای مرا تهدید می‌كرد!
در این بخش نماینده دادستان به دفاعیات متهم واكنش نشان داد و گفت: نزدیك به چند هزار تب‌سنج در هتل شناسایی و ضبط شده و رسید وزارت بهداشت مبنی بر تحویل موجود است. از دو انبار نزدیك به دو میلیون ماسك كشف شده، شما می‌خواستید از طریق آقایان حاذقی و عباسی ماسك‌ها را به قیمت كلان بفروشید. هر ماسك بدون فیلتر در تركیه ۲۵ سنت خریده می‌شود در قرارداد شما ۱۵ سنت قید شده است. شما می‌گویید خریدار را نمی‌شناسید در حالی كه خریدار با شما در میرداماد دستگیر شد، شما برای چند سنت در هر ماسك و منافع جیب خودتان جان مردم را به خطر انداختید و این كار شما حقیقتا شنیع است.
رضا ستوده در پاسخ به صحبت‌های نماینده دادستان گفت: آن موقع حرف چند سنت نبود، در مورد دستگیری در میرداماد هم همان روز برای دادن ماسك به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت رفته بودیم. قرارداد ۱۵ سنتی نبستیم، فرد تركیه‌ای قرارداد را بسته است.
سپس قاضی خطاب به متهم گفت: آیا می‌دیدید كه مردم مغازه به مغازه، داروخانه به داروخانه دنبال یك ماسك می‌گردند آیا این موضوع وجدان كاری شما را به عنوان یك پزشك هوشیار نكرد؟
رضا ستوده: قبول دارم اشتباه كردم.
در ادامه نماینده دادستان بخشی از اعترافات متهمان و اتباع خارجی درباره سكونت در هتلی در میرداماد را قرائت كرد و گفت: اگر یك شخص عادی این كار را كرده بود شاید قبح عملش خیلی كمتر بود، اما شما به عنوان یك پزشك از شرایط جامعه مطلع بودید این در حالی است كه در اسفند ماه با یك تبعه خارجی جلسه می‌گذارید كه به هموطن خودت ضربه بزنی.
 معذرت‌خواهی می‌كنم
پس از پایان دفاعیات متهم ردیف اول پرونده، ابوبكر كووایف متهم ردیف دوم پرونده برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شد.
متهم ابوبكر كووایف درباره اتهامش گفت: طرف خارجی گفت من نمی‌خواهم به ایران بروم. ساواژ گفت قرار شده از كشور سومی تهیه شود. طرف خارجی خیلی استرس داشت و از من خواهش كرد با یونس كه تركیه‌ای بلد است و فیروز كه ساواژ را می‌شناسد، قضیه را بررسی كنیم. طرف خارجی گفت من بار قانونی می‌خواهم و اگر غیر قانونی است نمی‌خواهم.
قاضی صلواتی: از این معامله چقدر سود می‌بردی؟
ابوبكر كووایف: من از هر ماسك یك سنت دریافت می‌كردم و از نهم آمدم و تا بیست و چهارم در ایران بودم. من از طرف خارجی هیچ پولی دریافت نكردم و به جز دو هتل و یك سوپر‌ماركت و انباری در آزادگان جای دیگری نرفتم و كار من ترجمه بود.
نماینده دادستان: طرف ایرانی چه كسی بود كه گفت مجوز خروج و صادرات را در ایران می‌گیرد. ساواژ طرف تركیه‌ای است و شما از طریق ناظم با ستوده آشنا می‌شوید. چه شخصی گفت كه می‌تواند مجوز خروج را دریافت كند؟
ابوبكر كووایف: شرح نامه سه طرفه بود و طرف ایرانی رضا بود.
نماینده دادستان: در این مدت كه در تهران سكونت داشتید آیا ندیدید مردم ما به ماسك نیاز دارند و هجمه‌ای ایجاد شده بود؟
ابوبكر كووایف: من این موضوع را برای طرف خارجی ترجمه كرده بودم. از مردم و حكومت ایران معذرت‌خواهی می‌كنم.
 رضا تنهایم گذاشت
در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی از متهم یونس احراررو خواست در جایگاه قرار گیرد و خود را معرفی كند.
یونس ضمن قرار گیری در جایگاه گفت: من ۳۸‌سال دارم، شغلم تجارت است و اهل تاجیكستان هستم. یكی از دوستانم به نام فیروز، زمانی كه من در ازبكستان بودم به من زنگ زد و گفت می‌خواهیم از تركیه ماسك بخریم و مرا به تركیه دعوت كرد. وقتی به تركیه رفتم فیروز و ابوبكر را دیدم. در آن زمان ساواژ در ایران بود و عكس فرستاد كه در آنجا ماسك وجود دارد و از ما خواست به ایران برویم. در تركیه دو روز در هتل ماندیم و با طرف خارجی حرف زدیم كه در نهایت ما را به ایران فرستاد.روز هشتم یك شب در فرودگاه آذربایجان بودیم و روز نهم به فرودگاه تهران آمدیم. با تاكسی به هتل پرسیون رفتیم و در آنجا كریم ستوده و ناظم را شناختیم كه گفتند فروشنده  ماسك هست و به مكانی در حسن‌آباد رفتیم و دیدیم. ابوبكر نیز ویدئو گرفت و برای طرف خارجی فرستاد طرف خارجی نیز گفت من می‌خواهم و می‌خرم. رضا ستوده تركی بلد است و چند هزار دلار از شركت تركیه از طریق صرافی برای رضا ستوده آمد كه رضا گفت من به شركت تولید آرمان فرستادم. یك شب كه در هتل اسپیناس بودیم، رضا مرا تنها گذاشت و رفت و تلفنش را خاموش كرد.
پس از پایان دفاعیات متهم ردیف سوم پرونده قاضی ختم جلسه را اعلام كرد و گفت: جلسه بعدی دوشنبه - امروز - برگزار می‌شود.



واکنش کاربران فضای مجازی به محاکمه محتکران
قوه قضاییه قاطع برخورد كند
رسیدگی سریع به پرونده محتكران اقلام پزشكی با واكنش مثبت كاربران فضای مجازی همراه شد. كاربران در قسمت نظرات خبر مربوط به این دادگاه، از اقدام قوه قضاییه تقدیر كردند.
رضا: این شخص پزشك نیست و به دروغ خودش رو پزشك معرفی كرده است . می‌توانید از سازمان نظام پزشكی استعلام بگیرید. این آقا دانشجوی كاردانی رادیولوژی و اردبیلی بوده است و حتی نتونسته مدركش رو هم بگیره.
ناشناس: فكری به حال مردم بكنید نه ماسك نه دستكش یك بار مصرف، نه ژل و الكل ضد عفونی دست وجود ندارد. با این احتكاركنندگان برخورد سختی انجام دهید تا درس عبرتی برای بقیه باشد.
الهه: درود خدا بر سربازان گمنام امام زمان‌(عج) در سازمان اطلاعات سپاه كه در همه زمینه‌ها از جاسوسی و فرا جاسوسی گرفته تا مبارزه با مفاسد اقتصادی و احتكار در حال مبارزه و رصد و دستگیری این افراد و خدمت به مردم ایران است و در آخر تشكر از قوه قضاییه كه انتظار می‌رود كه این افراد را به اشد مجازات برساند.
مهران: بهترین و برازنده‌ترین مجازات برای این افراد، اعدام در ملأعام، مصادره اموال و نشان دادن چهره آنها در رسانه‌هاست.
سعید: كافی است یكی از محتكران را اعدام كنید و همزمان زنده از تلویزیون پخش شود. چنان ترسی در دل احتكاركنندگان ایجاد می‌كند كه خودشان همه جنس‌های احتكار و انبارشده را آشكار می‌كنند. از قدرت رسانه كمك بگیرید. اعدام كنید و نمایش دهید. حتما نتیجه می‌دهد.
فرید: اگر قرار باشد برخورد قضایی با محتكران اقلام بهداشتی در این شرایط حساس بازدارنده و عبرت‌آموز باشد باید اعمال جنایتكارانه و مجرمانه‌شان از مصادیق مفسد‌فی‌الارض بوده و در ملأعام اعدام شوند.
ناشناس: یعنی چی از تاجیكستان. یعنی تاجیكستانی خیلی راحت توانسته بازار مواد ضدعفونی ماسك را بخرد و كسی هم در جریان نیست.
الهام: محاكمه این افراد باید ادامه داشته باشد و قوه قضاییه برخورد سختی با این افراد داشته باشد.


مشخصات متهمان
در این پرونده 10متهم پای میز محاكمه قرار گرفتند كه سه نفر از آنها تابعیت تاجیكستان و آذربایجان دارند. بر اساس كیفرخواست، اتهام 7 نفر از آنها اخلال كلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی است.
 رضا ستوده، فرزند یدا... متولد سال ۵۳، باسواد، پزشك عمومی و بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸
 ابوبكر كووایوو، فرزند بیك مراد با تابعیت تاجیكستان، بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸
 یونس احراروو، با‌سواد، متاهل، اهل تاجیكستان، بازداشت از تاریخ ۷‌اسفند ۹۸
 كریم ستوده، فرزند یدا...، متولد سال ۴۷، باسواد، متاهل، فاقد سابقه كیفری، بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸
 ناظم میزایف دارای  تابعیت کشور آذربایجان، بازداشت از تاریخ
7 اسفند 98
 سعید عباسی قله‌جوق، فرزند علی، متولد سال ۷۱، باسواد، مجرد، فاقد سابقه كیفری، بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸
 مهرداد حاذقی كلوانق، فرزند علی، متولد سال ۶۸ با سواد، مجرد، فاقد سابقه كیفری، بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸
 بهروز رسولی اصل، بازداشت از تاریخ ۵ اسفند ۹۸، متهم است به اخلال جزئی در امر توزیع مایحتاج عمومی.
 حمید غفاری، فرزند محمد، متولد سال ۵۸، باسواد، بازداشت از تاریخ 11‌اسفند98، متهم دیگر است كه با گزارش‌های مردمی مشخص می‌شود كارتن‌های الكل را دپو كرده تا در فرصت مناسب و با قیمت بالاتر به دلالان دیگر بفروشد.
 سهیل حاتمی‌پور، فرزند حسین، متولد سال ۷۲، فاقد سابقه كیفری، بازداشت از تاریخ 6 اسفند 98، متهم به اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق خرید ماسك تنفسی و عدم عرضه به مردم است.



جنجال متهم ردیف اول
پس از انتشار جزئیات دادگاه، سازمان نظام پزشكی به ادعای متهم ردیف اول پرونده واكنش نشان داد و اعلام كرد این فرد پزشك نیست. در اطلاعیه نظام پزشكی آمده است: نتایج بررسی‌های سازمان نظام پزشكی كشور نشان داد كه فرد معرفی‌شده پزشك عمومی نیست و اصلا از اعضای جامعه پزشكی كشور نبوده و درج عنوان پزشك برای وی كذب است.
در ادامه مركز رسانه قوه قضاییه هم در واكنش به این موضوع اعلام كرد: اعلام عنوان شغلی متهم موصوف بر اساس اظهارات نامبرده در مراحل مختلف تحقیق، بررسی و دادرسی و نیز ارائه برخی مستندات مبنی بر این‌كه فارغ التحصیل رشته پزشكی در یكی از كشور‌های همسایه بوده و مدتی نیز به حرفه پزشكی اشتغال داشته می‌باشد. از آنجا كه مدرك تحصیلی در عنوان اتهامی اثرگذار نبوده این ادعا و مدارك، مورد بررسی قرار نگرفته است و با توجه به اظهار نظر سازمان نظام پزشكی مبنی بر این‌كه وی پزشك نمی‌باشد جزئیات این موضوع از سوی قوه قضاییه به سرعت و با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت احراز ادعای دروغین متهم در مورد سوءاستفاده از نام پزشكی این عنوان هم به سایر اتهامات وی افزوده خواهد شد.