تقویم جامعه

سال 98 با همه اتفاقات تلخ و شیرین اجتماعی‌اش به پایان رسید

تقویم جامعه

با زلزله و سیل شروع شد؛ با کرونا به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود؛ سال 98 برای خیلی‌ها ‌با این ماجراهای تلخ یادآوری می‌شود، اما در دل این حوادث تلخ اتفاقات دلگرم‌کننده نیز به چشم می‌خورد؛ از سنگ تمام گذاشتن مردم برای کمک به سیل و زلزله‌زدگان بگیرید تا این روزها که همه برای مهار کرونا به آب و آتش می‌زنند و رشادت‌های سربازان سپید‌پوش نقل محافل مختلف است. در آخرین شماره از روزنامه جام جم در سال 98 و در این صفحه با ذره‌بین اجتماعی به تقویم نگاه کرده و ‌از دل 12ماه گذشته ماجراهای پر بازخورد را بیرون کشیده‌ کرده‌ایم به این امید که تلنگری باشد برای خیلی ‌ها که فراموش می‌کنند روزهای بد و‌خوب با همه سختی‌ها و خوشی‌ها‌ می گذرد‌. در این میان نباید فراموش کرد که چرخ جامعه زمانی به خوبی می‌چرخد که انسان‌ها فارغ از هر نوع نگاه در کنار هم قدم بر‌می‌دارند و به اندازه وسع‌شان به آنها که روزگار به کام‌شان نمی‌چرخد کمک می‌کنند.

فروردین
حوادث تکان دهنده
3 فروردین: همیشه از زلزله می‌ترسیدیم، از این که وقتی پلک‌هایمان سنگین شد ناغافل سر برسد و هست و نیست‌مان را ببرد و بزندمان به زمین گرم ولی این بار زلزله نیامد اما سیل پایش را ماهرانه گذاشت جای پای زلزله، با همان زشتی‌ها و خرابی‌ها و افسوس‌ها. از گلستان و مازندران بگوییم که پیشقراول سیل‌زدگی بودند یا از لرستان که سیل همه کار با آن کرد یا از خوزستان که حسابی تب سیل داشت و دلهره غرق شدن؟ از هر کدامشان بگوییم پر از تلخی است، یک تلخی بهاری که خانه‌تکانی‌های مردم را بی ثمر و لبخندهای نوروزی‌شان را شست و به جایش اشک و غم نشاند.



اردیبهشت
طرح هزارتو
5 اردیبهشت: سال 97 که طرح ترافیک سنتی تهران در هم شکست و سامانه تهران من و حساب شهروندی متولد شد، اعتراض‌ها چنان بالا گرفت و سردرگمی ها آنچنان زیاد بود که به نظر نمی‌رسید تهران با تهران من و سیستم جدید اخت شود، اما به مرور چنین شد و با این‌که هنوز هم مبهم است طرح جدید چطور می‌خواهد به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک کند ولی ساکنان تهران روی خوش به این تحولات نشان دادند.
22 اردیبهشت: مجلس لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی را که سال گذشته نوشته شده بود  تصویب کرد، البته کلیات این طرح در ابتدا با 188 رای موافق تصویب شد.
24 اردیبهشت:‌ طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان محیط زیست پس از سال ها رای آورد.




خرداد
ماه پرحادثه
16 خرداد: استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش در روزهای تعطیل حاشیه های بسیاری به همراه داشت. استعفایی که مدام در رفت و آمد تایید و تکذیب بود تا بالاخره بعد چند روز به صورت رسمی اعلام شد.
20 خرداد: ماجرای تذکر راننده اسنپ به یک خانم بی حجاب چند روزی نقل محافل رسانه‌ای در خرداد امسال بود.  
27 خرداد: طرح زیست شبانه در تهران هم در خرداد امسال مطرح شد هر چند به واسطه مخالفت‌های بسیاری با آن به جایی نرسید.
 28 خرداد: انتشار فیلمی کوتاه از آزار و اذیت یک توله خرس در شمال ایران بار دیگر
 بی توجهی به محیط زیست و حیات وحش را سر زبان‌ها انداخت.




تیر
ماه مستاجران
2 تیر  : به راه افتادن پویش صاحبخانه خوب توسط سازمان صدا و سیما با استقبال بسیاری رو به رو شد. این طرح می‌خواست تا آخر تابستان رحم و انصاف را میان مردم بگستراند.
24 تیر : در سلسله دیدارهای رئیس تازه قوه قضا، دیدار دوستانه او با فعالان محیط زیست هم مورد استقبال بسیاری از اهالی محیط زیست قرار گرفت.
29 تیر : در ادامه آتش سوزی سریالی بناهای تاریخی در تیرماه امسال میدان تاریخی
حسن آباد تهران هم طعمه حریق شد.



مرداد
تب اقتصادی جامعه
1 مرداد: بخشنامه جدیدی از سوی دادستان کل کشور منتشر شد که در آن شرط بندی پیش بینی مسابقات ورزشی با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی جرم است.
8 مرداد: ارسال کنندگان فیلم و عکس برای شبکه های بیگانه منتظر مجازات حبس باشند.
15 مرداد: سیاست تازه قوه قضاییه در مبارزه با فساد با استقبال افکار عمومی رو به رو شد.
23 مرداد: برکناری میعاد صالحی مدیرعامل جوان صندوق بازنشستگی کشوری پس از چهار ماه و پس از انتشار چند تويیت انتقادی از وی صورت گرفت.
30 مرداد: انتشار تصاویری از کشتار سگ‌های ولگرد  با تزریق اسید چند روزی  حسابی خبرساز بود.



شهریور
آتش ناهماهنگی
2 شهریور : جنگل‌های ارسباران در نبود تجهیزات اطفای حریق و ناهماهنگی دستگاه ها  سوخت.
5 شهریور: با سرقت سردیس قیصر امین پور در این روز برای بسیاری خاطره سرقت‌های سریالی مجسمه در تهران زنده شد.
7 شهریور : محسن حاجی میرزایی در این روز به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد تا سرنوشت این وزارتخانه در سالی عجیب با چند وزیر و سرپرست پیوند بخورد.
28 شهریور:‌ در تصمیمی عجیب معاون اول رئیس جمهور موافقت کرد خودروسازان فیلتر دوده را روی محصولاتشان نصب نکنند.



مهر
ماه غافلگیری
4 مهر: ماجرای صندلی فروشی دانشگاه پزشکی و عیان شدن تخلفات انتقال دانشجویان چند روزی خبرساز شد.
6 مهر: در این روز زمزمه‌هایی مبنی بر طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با وجود همه انتقادهای فراوانی که به این طرح وارد بود به گوش می‌رسید.
9 مهر: بعد از جنجال سهمیه‌های دندانپزشکی، این بار وزیر بهداشت خواستار افزایش ظرفیت دانشگاه های پزشکی درست به اندازه همین سهمیه‌ها شد.
11 مهر:‌ خبر ابتلای تعداد بسیاری از افراد ساکن روستای چنار محمودی به ایدز باعث حاشیه‌های بسیاری برای وزارت بهداشت و درمان شد.
16 مهر:‌ بازداشت سحر تبر به عنوان یکی از ستاره‌های پوشالی فضای مجازی با استقبال مردم  رو به رو شد.
23 مهر: در این روز سازمان محیط زیست ایران به صورت رسمی با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرد.



آبان
سلامت اجباری
12 آبان: در این روز وزیر ارتباطات بیرق مبارزه با خدمات ارزش افزوده را در دست گرفت، طرحی که تا پایان سال هم ادامه پیدا کرد.
13 آبان: در این روز از سوی وزارت بهداشت و درمان ایران طرح بیمه اجباری سلامت رسما آغاز به کار کرد.
14 آبان: انتشار یک بروشور برای برگزاری یک کارگاه با موضوع چند همسری حسابی با انتقاد از سوی فعالان اجتماعی
رو به رو شد؛ انتقادهایی که با واکنش رهبر معظم انقلاب هم همراه بود.
21 آبان: مرگ هشت کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای به واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه در این روز صورت گرفت. خبری تلخ که باعث واکنش بسیاری از نهادها و مسؤولان شد.
26 آبان: بارش اولین برف پاییزی باعث راهبندان و توقف خودروها در بزرگراه‌های اغلب شهرها شد،‌ درست فردای روزی که سهمیه بندی بنزین اعمال شده بود و باعث بروز اتفاقات تلخ آبان امسال شد.



آذر
هلال در غبار
9 آذر: آلودگی هوا موضوع تکراری سوژه‌های اجتماعی در ایران است. امسال هم آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در حالی ریه شهروندان را به خس خس انداخته بود که 60 طرح و مصوبه مقابله با آلودگی هوا
بی تاثیر بوده است.
13 آذر : علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در این روز بالاخره استعفا کرد تا حاشیه‌های بسیارش درباره تخلفات مالی او در این سازمان با بازداشت چند روز بعد او پررنگ‌تر شود.
23 آذر: بعد از چند روز تبلیغات توسط وزیر ارتباطات بالاخره او از شگفتانه خودش که یک پهپاد پستی بود رونمایی کرد؛‌شگفتانه‌ای که اصلا به مذاق ایرانی‌ها خوش نیامد.



دی
پشت کوه لرزید
1 دی : جان باختن آزاد و فرهاد خسروی، دو برادر کولبر کردستانی در این روز ایران را عزادار کرد، اتفاقی که دوباره بحث ساماندهی کولبران را چند روزی داغ کرد و دوباره مثل دفعات پیش به محاق فراموشی برد.
4 دی: اعمال طرح تازه طرح ترافیک هم باعث سوء استفاده برخی رانندگان نشد و آنها با مخدوش کردن پلاک وارد طرح می‌شدند اما در این روز جریمه ورود به مجموعه طرح ترافیک از سوی مسوولان سه برابر شد.
24 دی: سیل سیستان و بلوچستان کولاک و رانش زمین درحالی ادامه داشت که همچنان دولت عجله ای درانتخاب رئیس برای هلال احمر نداشت؛ اتفاقی که تا پایان امسال هم ادامه پیدا کرد.



بهمن
مهاجرکشی
1 بهمن : بالاخره بعد از دوسال در این روز منشا بوی بد  تهران اعلام شد. مقصران بوی تهران هم آن‌طور که مسوولان گفتند به ترتیب  مجتمع آرادکوه، ‌تصفیه خانه فاضلاب و مجتمع دام گستر بودند.
2 بهمن: جدید ترین راه پول درآوردن از جیب مسافران، اعلام مالیات بر سفر بود که در این روز از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ مصوبه‌ای که حسابی صدای شهروندان را درآورد. نمایندگان مجلس در این مصوبه با در نظر گرفتن مالیات برای سفرهای خارجی و درون شهری موافقت کردند!
8 بهمن: مرگ حدود 20 هزار قطعه پرنده در تالاب میانکاله خبری بود که در این روز رسانه‌ای شد،  در حالی که این کشتار تا مدت‌ها بعد ادامه پیدا کرد و اظهارات ضد و نقیض بسیاری هم درباره دلایل آن عنوان شد. تا امروز هم هنوز مشخص نیست چرا حدود 50 هزار پرنده در تالاب میانکاله تلف شدند.



اسفند
اسفند ویروسی
1 اسفند: پس از حرف و حدیث‌های بسیار بالاخره روز اول اسفند وزارت بهداشت و درمان مرگ دو نفر به واسطه ابتلا به بیماری کرونا در قم  را به صورت رسمی اعلام کرد. اتفاقی که باعث شد کل اخبار اسفندماه به این ویروس و مبتلایان آن بپردازد.
10 اسفند: کادر درمانی مراکز درمانی ایران از این روز به صورت کامل و تمام قد به ارائه خدمات به بیماران کرونایی پرداختند. همدلی مردم با کادر درمانی هم از آن دسته اتفاقات اسفند ایران بود که در یاد و خاطره مردم خواهد ماند.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها