نوروز پای تلویزیون

شیوع کــرونا و خانه‌نشینی اجبــاری، وظیفــه رسانه‌ملی را در عید امسال سنگین‌تر کرده

نوروز پای تلویزیون

به آخرین روزهای سال رسیده‌ایم، اما امسال با سال‌های دیگر تفاوت عمده‌ای دارد. برخلاف این‌كه هر سال كلی برنامه‌ریزی سفر با اعضای خانواده برای ایام نوروز داشتیم، امسال روی چنین برنامه‌ریزی‌هایی ضربدر قرمز رنگی كشیده‌ایم، چون میزبان یك مهمان ناخوانده به نام كرونا هستیم؛ مهمانی كه همه مردم دنیا را قرنطینه و خانه‌نشین كرده است. بنابراین رسانه ملی هم امسال وظیفه سنگین‌تری بر دوش دارد، چون باید تك‌تك لحظات مردم را در ایام نوروز 99 به بهترین شكل پر كند تا مردم هم از تماشای سریال‌ها لذت ببرند و سرگرم شوند و هم این‌كه به داشته‌هایشان اضافه شود. گرچه این مسؤولیت را در سال‌های گذشته داشته، اما امسال برنامه‌سازان سختكوش‌تر از سال‌های قبل باید عمل كنند، چون دیگر مردم برنامه سفر ندارند و باید در قرنطینه خانگی به سر ‌برند. به همین دلیل برنامه‌ها باید منطبق بر سلایق و علایق میلیون‌ها نفر باشد و بتواند نظر آنها را جلب كند. در همین راستا، هر یك از شبكه‌های تلویزیون بنا به ماموریتی كه به عهده دارند، برنامه‌هایی در ساختارهای مختلف از جمله سریال، گفت‌و‌گو، مستند، جنگ و... آماده كرده اند؛ برنامه‌هایی كه هر كدام رنگ و لعاب نوورزی دارند. البته شبكه‌های سیما در ساعات متفاوت تلویزیونی بسته‌های سلامت و مربوط به ویروس كرونا هم روانه آنتن می‌كنند تا در كنار سرگرم كردن مردم، اطلاع‌رسانی هم داشته باشند. به همین دلیل جعبه جادو برای نوروز امسال یك بسته محتوایی متفاوت فراهم كرده تا مخاطبان را با تماشای این آثار غافلگیر كند. به همین خاطر ما به جزئیات این برنامه‌ها پرداخته‌ایم.

آشنایی با ایران
مسابقه بزرگ ایران در ایام نوروز از شبكه یك روانه آنتن خواهد شد.
ساعت پخش: 19 و 45 دقیقه
تهیه‌كننده: هاشم رضایت
مجری: سام درخشانی
توضیحات: این مسابقه كاری از گروه اجتماعی شبكه یك است و تهیه‌كننده در قالب این مسابقه تلاش دارد تا كشور عزیزمان ایران را بیشتر بشناسیم و به مردم معرفی كنیم. به همین دلیل مجری مسابقه از شركت‌كنندگان فقط سؤال درباره ایران می‌پرسد تا مردم بیشتر با جغرافیا، تاریخ، هنر و ... این سرزمین آشنا شوند. نكته قابل تامل این است كه سام درخشانی قبل از این مسابقه پیشنهاد اجرا داشت، اما از آنجا كه علاقه‌ای به این حوزه نداشت، نپذیرفت، اما ساختار و سؤالات این مسابقه او را برای اجرا ترغیب كرد.




 سرگرمی برای مخاطبان
مسابقه «بر خط شو ـ شهربازی» در نوروز 99 هر روز مهمان خانه مخاطبان شبكه پنج می‌شود.
ساعت پخش: 18 و 30 دقیقه
مجری: وحید رونقی، امیر كاظمی، المیرا سماواتی و شكوفه عزیزی
توضیحات: این برنامه با رویكرد سرگرمی و تفریحی تهیه شده و دارای بخش‌هایی همچون اسم فامیل عمومی، اسم مشاهده فیلم، اسم كتابخوانی است كه در هر برنامه مخاطبان به صورت بر خط در مسابقه شركت می‌كنند و در هر برنامه جایزه 20 میلیون تومانی بین برندگان در مرحله نهایی تقسیم می‌شود.



دعوت از چهره ها
برنامه تركیبی «دورهمی» ایام نوروز هر شب از شبكه نسیم پخش می‌شود.
ساعت پخش: 23
اجرا و كارگردانی: مهران مدیری
توضیحات: اجرای تاك شوهای تلویزیونی، هنر محسوب می‌شود، زیرا مجری باید سعی كند به بهترین شكل گپ و گفت صمیمانه را شكل بدهد كه بتواند مخاطبان را به بهترین شكل سرگرم كند. دورهمی یكی از برنامه‌های شاخص تلویزیون هست كه طبق نظرسنجی صدا و سیما توانسته نظر اكثریت مردم را جلب كند. حال این برنامه در ایام نوروز هم با دعوت از میهمانان و چهره‌های مختلف تلاش دارند به بهترین شكل مردم را سرگرم كنند.




مقابله با كرونا
برنامه دكتر سلام ایام نوروز هر زو از شبكه آموزش پخش می‌شود.
ساعت پخش: 13 و 30 دقیقه
توضیحات: این برنامه از گروه آموزش‌های عمومی به تهیه كنندگی مهران دشت بزرگی، گفت‌وگو با متخصصان رشته‌های پزشكی در خصوص مسمومیت‌های غذایی در نوروز، رعایت نكات ایمنی در تعطیلات نوروزی و مراقبت‌های لازم در مقابله با بیماری كرونا روی آنتن می‌رود.



ادعیه و زیارات مختلف
برنامه سحرگاهی تسبیح هر روز از شبكه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.
ساعت پخش:4 بامداد
توضیحات: این برنامه شامل پخش ادعیه و زیارات مختلف است است. پخش مستقیم هیات‌ها بدون حضور مستمعین در مناسب‌ها و جشن ماه شعبان با همكاری هیات رزمندگان اسلام از دیگر بخش‌های این برنامه هست. مستند «عبای خاكی»، «حاضر غائب از نظر»، پخش «مناجات شعبانیه» و «تلاوت‌های ناب مجلسی» از دیگر برنامه‌های این شبكه است كه در ایام فروردین پخش خواهد شد. دیگر برنامه‌های نوروز 99 این شبكه، مستند «كاروان قرآنی انقلاب» است كه در ایام دهه فجر در مناطق جنوبی كشور به اجرای محافل قرآنی پرداختند، این كاروان برنامه خود را از حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز و با حضور بر سر مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به تلاوت قرآن پرداختند .


گردهمایی هنرمندان
مستند 14 قسمتی دست‌ها و نشانه‌ها ایام نوروز هر روز از شبكه چهار مهمان خانه‌هاست.
ساعت پخش: 16 و 30 دقیقه
كارگردان: سعید شاه‌حسینی
تهیه‌كننده: علی صیدی
توضیحات: در هر قسمت یك هنرمند كه در نقطه‌ای از ایران‌زمین مشغول به هنرمندی در یكی از هنرهای دستی است، معرفی می‌شود. عناوین برخی قسمت‌ها عبارت است از: سفالگری، مینای شیشه، سوزن‌دوزی، گوهر، سراجی و ...


خانواده‌های سنتی
برنامه كی میاد ستاره چینی، ایام نوروز از شبكه آموزش پخش می‌شود
ساعت پخش: 22
تهیه كننده: آزاده رجبی
توضیحات: این برنامه با حضور در خانواده‌های ایرانی كه پرجمعیت بوده و به شكل سنتی زندگی می‌كنند و گفت‌وگو با این خانواده لحظاتی شاد و مفرح برای مخاطبان فراهم می‌كند. همچنین برنامه «هفت رنگ» ویژه نوروز به تهیه كنندگی فكور یكتا برنامه‌ای صبحگاهی همه روزه از ساعت 7 صبح، برنامه تركیبی شاد و مفرح با آیتم‌های ویژه همچون نمایش ـ دوربین مخفی كار گاه‌های آموزشی و آشپزی و برنامه زنگ هفت هر روز ساعت 21 برنامه تامینی «دستی بر آتش» مسابقه آهنگری و مهارتی هر روز ساعت 20 «مهارت نجاری با استیو»، آموزش نجاری هر روز ساعت 21 و 30 دقیقه و برنامه‌های مستند حیات وحش و «راز مكونگ» و «كوچ نشینان سر انگتی» و برنامه‌های «رخ تو رخ» كه در هر قسمت از یكی از هنرمندان دعوت می‌شود و «مجید دلبندم» از برنامه‌های تدارك دیده شده برای ایام نوروز مخاطبان شبكه آموزش سیما است.


برنامه‌های متنوع
با  شبكه جام‌جم
فرزندان ایران در ایام نوروز، با دو گروه تهیه و تولید می‌شود، مجریان این برنامه ملیكا زارعی و مریم وطن پور هستند. از دیگر برنامه‌های این شبكه برنامه «ترنم جام» است كه به طور خاص به موسیقی اختصاص دارد. برنامه جمع ایرانی با نگاهی ویژه به آداب و رسوم عید نوروز پخش می‌شود. این شبكه در ایام نوروز فیلم‌ها و سریال‌های متنوع و جذاب هم پخش    می‌كند.




ایده‌های برتر در تلویزیون
مسابقه جدید تلویزیون برای یافتن ایده‌های برتر با نام «كارساز» تجربه‌ای جدید از تیم «خانه ما» است كه از شبكه مستند پخش می‌شود.
ساعت پخش: 21
كارگردان: احسان عمادی و امین كفاش زاده
توضیحات: كارساز، مستند مسابقه‌ای است كه با موضوع كارآفرینی و كسب‌وكارهای نوآفرین در استودیو نوبین تولید شده است. این مسابقه كه شركت كنندگان آن از بین دانشجویان و كارآفرینان انتخاب شده‌اند، ساختاری كاملا متفاوت با برنامه‌های مشابه پیش از خود دارد. فصل هشتم مسابقه «خانه ما» هم در نوروز 99 با محوریت خانواده و با تاكید بر مدیریت اقتصاد خانواده‌های شرقی تولید و پخش می‌شود. در فصل هشتم مسابقه خانه ما، شاهد رقابت ۳ خانواده دوست داشتنی
مشهدی هستیم.



شوخی با كرونا!
برنامه قرنطینه هر شب ایام نوروز از شبكه پنج مهمان خانه‌هاست.
ساعت پخش:20 و 30 دقیقه
مجری: علی مسعودی
توضیحات: از آنجا كه ویروس كرونا این روزها نقل محافل مردم شده است. به همین دلیل شبكه پنج در قالب برنامه قرنطینه به این موضوع به طنز می‌پردازد. شوخی با خبر، شایعات كرونا و حضور مهمانان مرتبط با موضوع كرونا و ... بخش‌های این برنامه است.


بسته‌های آموزشی
شبكه سلامت
شبكه سلامت؛ همزمان با ایام نوروز و بحران بیماری كرونا برنامه‌های متنوعی را در جهت همراهی با مخاطبان خود در این دوره تهیه كرده است. این شبكه تهیه بسته‌های آموزشی شامل فیلم كوتاه و اینفوگرافی در مورد ویروس كووید 19 را در دستور كار قرار داد و تلاش كرد با ارسال این بسته‌ها به شبكه‌های سیما، اطلاعات صحیح در اختیار مخاطبان رسانه ملی قرار گیرد.
مثبت سلامت در ایام تعطیلات نوروزی در شش بخش روی آنتن می‌رود. چگونه ورزش كنیم، عنوان مجموعه‌ای است كه از اول فروردین از این شبكه پخش می‌شود. همچنین مجموعه دیدنی «سوریخ» نیز همه روزه در این ایام پخش می‌شود. سریال حادثه هم در ایام نوروز از شبكه سلامت پخش می‌شود. این مجموعه اتفاقات بخش اورژانس بیمارستان هولبی را به تصویر می‌كشد.
همچنین مسابقه مافیا هم برای ایام نوروز طراحی شده و در ایام نوروز در یك استودیوی بزرگتر و با دكوری نوروزی روی آنتن   می‌رود.



كودكان دیروز و امروز
مسابقه محله، نوروز هر روز از شبكه دوی سیما پخش می‌شود.
ساعت پخش: 14 و 35 دقیقه
تهیه‌كننده و مجری: مسعود روشن‌پژوه
توضیحات: مسابقه محله عنوان نام‌آشنایی برای كودكان دیروز و امروز است كه روشن‌پژوه تلاش كرده تا با یك اجرای شاد و جذاب همیشه كودكان را جذب كند. او در سال‌های قبل سراغ مدرسه‌ها می‌رفت، ولی حالا در ایام نوروز به مناطق مختلف كشور رفته تا بتواند همه را در شادی سهیم كند.
روشن پژوه در همه این سال‌ها تلاش کرده تا با مسابقات ساده بتواند بچه ها را به بهترین شکل سرگرم کند و اتفاقا هم عملکردش موفق بوده است.



كافه‌بازی
برنامه كافه‌بازی هر روز از شبكه دو پخش می‌شود.
ساعت پخش: 14 و 15 دقیقه
تهیه‌كننده: ماجد بازرگان
مجری: الهه پرسون
توضیحات: این برنامه با تغییراتی در ایام نوروز تقدیم مخاطبان می‌شود. در این برنامه چهره‌های مطرح در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و ... با حضور در یك مسابقه و در محیطِ یك بازی ویدئویی با یكدیگر به رقابت می‌پردازند و ضمن آن جدیدترین بازی‌های رایانه‌ای مناسب سن نوجوان معرفی می‌شوند. این برنامه كاری است از گروه كودك و نوجوان. همچنین ویژه‌برنامه خردسال كه با هدف سرگرم‌سازی و ایجاد روحیه شادابی و پرامید در كودكان و خانواده‌ها تولید می‌شود نیز در ایام نوروز به‌صورت ویژه‌ای تقدیم كودكان می‌شود. این برنامه به تهیه كنندگی سیدمجتبی ظریفیان (عمو مهربان) و كارگردانی آزیتا رضایی (خاله رویا) هر روز ساعت ۱۰ تقدیم مخاطبان خردسال این شبكه می‌شود.


استعدادهای درخشان
برنامه عصر جدید نوروز از شبكه سه روانه آنتن خواهد شد.
ساعت پخش: هر شب بعد از اخبار شبانگاهی
تهیه‌كننده و مجری: احسان علیخانی
توضیحات: قبل از آن‌كه فصل اول برنامه عصر جدید روانه آنتن شود، عده‌ای گارد گرفته بودند كه احسان علیخانی كه بیشتر در برنامه‌های ماه رمضان و آوردن سوژه‌های اشك‌آور در برنامه ماه عسل شهره است، نتواند در این مسابقه موفق باشد، اما او نشان داد كه می‌توان با یك مسابقه جذاب و فكرشده به موفقیت دست پیدا كرد. به همین دلیل همراه با چهار داور شامل امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیمی‌نژاد و رویا نونهالی توانست نظر اكثر مخاطبان تلویزیون را جلب كند. حال او و تیم سازنده‌اش با برطرف‌كردن كاستی‌های فصل اول، قدرتمندتر از فصل قبل، سری نوروزی این مسابقه را روانه آنتن می‌كنند. در این فصل از مسابقه بزرگ استعدادهای جدید به مردم معرفی خواهند شد.



رقابت تحلیل فیلم‌ها
سری هفتم مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یك» نوروز 99 هر روز از شبكه چهار سیما پخش می‌شود.
ساعت پخش: 12ظهر
تهیه‌كننده: حسین مروی
مجری: جواد مولانیا
توضیحات: در مسابقه «چهار، سه، دو، یك» شركت‌كنندگان در سه مرحله مقدماتی نیمه‌نهایی و فینال با یكدیگر به رقابت می‌پردازند و یك گروه سه‌نفره داوری شامل كارگردان، منتقد، بازیگر و استاد دانشگاه رقابت شركت‌كنندگان را مورد قضاوت قرار می‌دهند.  تدوین، خلاقیت داستانی، تحلیل فیلم، بخش آزاد و اجرای یك تست بازیگری، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی یا مجری‌گری توسط شركت‌كنندگان ازجمله بخش‌های این مسابقه تلویزیونی است. رای مخاطبان به شركت‌كنندگان ازجمله بخش‌های جدید این مسابقه است و از مرحله نیمه‌نهایی مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامك به شركت‌كنندگان رای دهند. با اتمام پخش تمامی قسمت‌های سری هفتم، یك قسمت در قالب پشت صحنه مسابقه تولید شده است كه مخاطبان با تماشای این بخش با نحوه تولید این مسابقه بیشتر آشنا می‌شوند.



هوش مردم در نوروز
سری دهم مسابقه «هوش برتر» ایام نوروز هر روز از شبكه نسیم پخش می‌شود.
ساعت پخش:19
تهیه كننده: پیمان پورمقیمی
مجری: افشین زی نوری
توضیحات: این مسابقه بر پایه بازی‌های شنیداری، دیداری، هوش و قدرت ذهنی افراد است كه به چالش كشیده می‌شوند. همچنین برنامه تركیبی «ویتامین خ» به تهیه كنندگی و كارگردانی رامین كرم یزدی، شوخی با مسائل اجتماعی با آیتم‌های نوروزی جذاب همچون مسابقه خیابانی، ضرب المثل و كلیپ‌های طنز هر شب ساعت 20 از این شبكه پخش می‌شود.



نوروز در دیگر كشورها
برنامه گفت‌وگومحور «ایران» در ایام نوروز 99 هر شب از شبكه دو پخش می‌شود.
ساعت پخش: 22  
تهیه‌كننده: مجید احسانی‌نیك
مجری: اسماعیل آذر
توضیحات: این برنامه به روایت تاریخی از آداب و رسوم مشترك كشورهایی كه عید نوروز را جشن می‌گیرند و برای آن آدابی ویژه دارند، اختصاص دارد. این برنامه كاری است از گروه اجتماعی فرهنگی شبكه دو.



آشپزی با حضور خانواده‌های ایرانی
مسابقه آشپزی دستپخت از اول فروردین‌ماه هر شب از شبكه یك پخش می‌شود.
ساعت پخش: 18
تهیه‌كننده: سیدوحید حسینی
توضیحات: آشپزی یكی از هنرهای مهیج است كه همه علاقه‌مند به تماشای آن هستند. فصل جدید مسابقه دستپخت در 16 قسمت 45 دقیقه با فضایی عیدانه و حال و هوای نوروز پخش شده است. در این مسابقه هر شب یك گروه و یك خانواده با هم رقابت می‌كنند. همچنین بازیگران و ورزشكاران هم خانوادگی در دستپخت شركت می‌كنند.



عموهای فیتیله‌ای‌
مجموعه «دوقلوها» ایام نوروز از شبكه دو پخش می‌شود.
ساعت پخش: 14 و 50 دقیقه
تهیه‌كننده: مهدی بصیری
كارگردان: جمشید بیات ترك
توضیحات: حال مجموعه دوقلوها با حضور عموهای فیتیله‌ای یكی دیگر از تداركات گروه كودك و نوجوان شبكه دو است. همچنین مجموعه‌ای از پشت‌صحنه‌های جذاب و سكانس‌های برتر این سریال هر روز ساعت 15 و 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.




همراه با بچه‌ها
برنامه بچه‌محل در این ایام هر روز از شبكه دو پخش می‌شود.
ساعت پخش: 18 و 30 دقیقه
مجری: داریوش فرضیایی
تهیه‌كننده: مسلم آقاجان‌زاده
توضیحات: این برنامه جدید به كارگردانی احمد درویش علیپور و نویسندگی محمد درویش علیپور در گروه كودك و نوجوان شبكه دوی سیما تولید می‌شود و علاوه بر تغییرات محتوایی و فضای برنامه دكوری ویژه طراحی و اجرا شده است. داریوش فرضیایی، نعیمه نظام‌دوست، نادر سلیمانی، ملیكا شریفی‌نیا و ... ازجمله بازیگران بچه‌محل هستند و همچنین فروزان بهرام‌پور، محمد اعلمی و عارفه عباسی و سینا رستگاری عروسك‌گردان‌های این مجموعه هستند و شوكت حجت، سامان مظلومی، نازنین حقیری و زینب غروی نیز به ترتیب صداپیشگی عروسك‌های یاور، داور، باور و امید همه را به عهده دارند.



شكرستانی‌ها مهمان خانه ها
فصل سوم «شكرستان» ایام نورز هر روز از شبكه نسیم پخش می‌شود.
ساعت پخش: 20 و 30 دقیقه
تهیه كننده:سیدمسعود صفوی
روایت: شهاب حسینی
 توضیحات: این مجموعه انیمیشن همیشه با اقبال مخاطبان رو به رو بوده و فصل سوم این مجموعه ایام نوروز پخش می‌شود. در این فصل كاراكترهای اصلی همچون سری پیشین حضور خواهند داشت و چند كاراكتر فرعی در هر قسمت به جمع شكرستانی‌های اضافه خواهد شد.


بازی‌های گروهی و خانوادگی
ویژه برنامه زنده «فوق العاده» ایام نوروز از شبكه امید پخش می‌شود.
ساعت پخش:20
تهیه كننده: هومن ستوده
توضیحات: این برنامه با پخش آیتم‌های مختلف سرگرم كننده از جمله معرفی بازی‌های گروهی و خانوادگی، مشاوره تحصیلی و خانوادگی، آثار ارسالی طنز نوجوانان، خبرهای كوتاه مرتبط با نوجوانان، گزارش‌های ارسالی نوجوانان از فعالیت‌های این روزهای خود، آموزش مهارت‌های كوتاه خانوادگی، ورزش‌هایی كه در خانه می‌توان انجام داد، معرفی كتاب‌های ویژه و فیلم و مستند‌های جذاب و بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی روی آنتن می‌رود.



298 انیمیشن صبا
شبكه‌های مختلف تلویزیون رسانه ملی در تعطیلات نوروزی سال نو میزبان ۲۹۸ قسمت برنامه جذاب انیمیشنی تولید شده مركز پویانمایی صبا خواهند بود. پویانمایی‌های جدید مركز صبا كه اختصاصا برای گروه‌های خردسال، كودك، نوجوان و بعضا مخاطب عام تولید می‌شود عبارتند از: «نقاش كوچولو 3 »، «همه جوره ماجرا»، «قاصدك»، «مهد كودك حیوانات2»، «مثل نامه»، «مهارت‌های زندگی3»، «هالاباما2 »، «موزه3 »، «كلیله و دوستان» و ...



ستاره‌های پاسخگو
مسابقه پنج ستاره هر روز از شبكه پنج پخش می‌شود.
ساعت پخش: 15
مجری: حمید گودرزی
توضیحات: با توجه به این‌كه اجرای بازیگران برای مسابقات تلویزیونی جواب داده و با اقبال مردمی رو به رو بوده، به همین دلیل شبكه پنج هم مسابقه پنج ستاره را با اجرای حمید گودرزی تولید كرد. فصل جدید این مسابقه ایام نوروز پخش می‌شود و قرار است حسابی مخاطبان را سرگرم كند. این بازیگر تا امروز در سریال‌های مختلفی بازی كرده و لباس شخصیت‌های مختلف را تن كرده است. آخرین سریال او نوروز 97 با نام بر سر دو راهی به كارگردانی بهرنگ توفیقی از شبكه دو پخش شد كه نقش حامد را بازی می‌كرد. همچنین از دیگر سریال‌های او می‌توان به دلدادگان، هاتف، خط تماس، گشت ویژه، بچه‌های نسبتا بد و ... اشاره كرد.



هنرنمایی كودكان
فصل چهارم كودك شو ایام نوروز هر روز از شبكه نسیم پخش می‌شود.
ساعت پخش:21
مجری: پژمان بازغی
توضیحات: این مسابقه كه با اقبال مردمی رو به رو شده، خانواده‌ها همراه فرزندانشان در آن شركت می‌كنند و با هم رقابت دارند. فصل چهارم این مسابقه با حال و هوای عیدانه و با آیتم‌های جدید روانه آنتن می‌شود.