سفرهای نوروزی   در حال بارگذاری ...

سفرهای نوروزی در حال بارگذاری ...

رویا سادات هاشمی مجازیست

«گردشگری از اتاق ما شروع می‌شود، از خانه ما شروع می‌شود» سال گذشته كه كارشناس برنامه تلویزیونی شبكه سه این جمله معروف را گفت و همه در فضای مجازی شروع به خندیدن كردیم وآن را تا مدت‌ها دستمایه شوخی قرار دادیم؛ هیچ كدام‌مان تصور نمی‌كردیم كه روزی به خاطرویروس كرونا مجبور به قرنطینه خانگی باشیم و به این حرف برسیم كه حتی گردشگری هم می‌تواند از اتاق و گوشی لپ‌تاپ ما شروع شود. برای همین به جای غرق شدن در بی‌حوصلگی و غر‌زدن برای گردش‌ها و مسافرت‌های نرفته نوروزی، این بخش را برایتان كنار گذاشتیم تا با سبك جدیدی از گردشگری و سفر در ایران و جهان آشنا شوید یك صنعت جدید كه می‌تواند شما را با گوشی و لپ‌تاپ دور دنیا بچرخاند.
    دور ایران  با  یك كلیك   
گردشگری مجازی یعنی حضور مجازی و غیرفیزیكی یك مسافر یا یك بازدیدكننده در مكان‌های توریستی! اتفاقی كه حالا چند سال است به بركت به روز شدن تكنولوژی و دوربین‌ها با تصاویر پانورامای 360 درجه برای همه مردم فراهم شده، طوری كه شما همان جور كه با لباس‌های راحتی تان رو مبل خانه لم داده‌اید می‌توانید در تخت جمشید قدم بزنید و با نمای
360 درجه هر بخش را از نزدیك ببینید و حتی با كلیك در هر قسمت اطلاعات مخصوص به آن را هم دریافت كنید. به عنوان مثال از بین موزه‌های ایرانی شما برای بازدید از موزه عبرت یا موزه ایران باستان می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایشان بدون صرف هزینه از آنها دیدن كنید، یا سراغ درگاه‌هایی بروید كه مكان‌های جغرافیایی مختلف كشور را به طور جداگانه و با تصاویر پانوراما برای بازدید شما آماده كرده‌اند كه از معروف ترین آنها می‌شود به سایت  irantour360.com   اشاره كرد.
به تو از دور سلام
بعد از این‌كه ویروس كرونا در تمام شهرهای ایران همه‌گیر شد با قرنطینه خانگی همگی‌مان خانه‌نشین شدیم. حتی آنهایی كه رسم داشتند موقع تحویل سال حتما نوروزشان را با حضور در یك مكان زیارتی شروع كنند حالا می‌خواست یك امامزاده كوچك در یكی از شهرستان‌ها باشد یا زیارت كربلا یا نشستن در صحن امام رضا(علیه‌السلام)! اما هیچ جای نگرانی نیست. شما همچنان می‌توانید از امكان بازدید مجازی برای زیارت از اماكن متبركه استفاده كنید و با گشت و گذار در حرم به نگاهتان آرامش بدهید و كمی استخوان سبك كنید. به عنوان مثال یكی از سایت‌هایی كه این شرایط را برای شما فراهم می‌كند سایت tv.razavi.ir و سایت www.imamali.net/vtour است كه با آن می‌توانید به صورت مجازی یك دل سیر در حرم امیرالمومنین(علیه‌السلام) راه بروید و زیارت كنید.
  در لوور قدم بزنید  
یكی از ویژگی‌های مثبت گردشگری مجازی شاید این باشد كه این فرصت را به شما می‌دهد كه نه فقط در ایران كه از اماكن دیدنی دوردنیا هم بازدید كنید. مناطق و كشورهایی كه حتی بدون كرونا و قرنطینه خانگی هم شاید هیچ‌وقت زمان یا هزینه دیدن از آنها را پیدا نكنید. امكانی كه پیش از این در اماكن تاریخی و موزه‌های بزرگ دنیا فراهم شد. برای همین كافی است با یك جست‌وجوی اینترنتی ساده در حوزه virtual tourism نگاهی به مكان‌های معروف جهان بیندازید. به عنوان مثال شما می‌توانید با مراجعه به سایت
www.louvre.fr/en  از موزه لوور فرانسه لذت ببرید.