تاخت‌وتاز كرونا در شانزه‌لیزه

تنها در عرض 24 ساعت، 1000 فرانسوی قربانی ویروس كرونا شدند

تاخت‌وتاز كرونا در شانزه‌لیزه

بحران ناشی از شیوع ویروس كرونا در فرانسه، با افزایش تصاعدی قربانیان و مبتلایان به این ویروس تشدید شده است. كار به جایی رسیده كه مقامات درمانی و بیمارستانی در فرانسه نمی‌توانند نگرانی خود از فقدان امكانات حداقلی و تخت‌های خالی را طی روزهای آتی كتمان كنند. از سوی دیگر امانوئل مكرون و دولت فرانسه، بیش از هر زمان دیگری بابت ناتوانی در مدیریت بحران، مورد شماتت و انتقاد افكار عمومی قرار گرفته‌اند. تراژدی تمام عیار! این تنها توصیفی است كه نشریاتی مانند لوموند و فیگارو در قبال شرایط فعلی حاكم بر فرانسه به كار می‌برند. وزارت بهداشت فرانسه شامگاه شنبه اعلام كرد در عرض 24 ساعت منتهی به این زمان، ۷۷۸۸ نفر به ویروس كووید ــ ۱۹ در این كشور مبتلا شدند. بر اساس آمار قرار گرفته روی وب‌سایت ورلداُمتر، به تنهایی در روز ۱۰۵۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.به این ترتیب، تعداد كل مبتلایان به ویروس كرونا در فرانسه با پیشی گرفتن از چین، به ۸۹ هزار و 953 نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۷۵۶۰ نفر افزایش یافت. این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

 دلیل افزایش آمار قربانیان
مقامات فرانسوی معتقدند افزایش تصاعدی و غیرقابل تصور آمار مبتلایان وقربانیان ویروس كرونا در این كشور به این دلیل بوده است كه وزارت بهداشت به تازگی علاوه بر بیمارانی كه در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، شمار قربانیان كرونا را كه در دیگر مكان‌ها از جمله منازل شخصی و خانه‌های سالمندان فوت كرده‌اند، جمع‌آوری و اعلام
كرده است.
 با این حال چنین توجیهی نمی‌تواند مانع نگرانی شهروندان فرانسوی از افزایش سطح و شدت بحران در این كشور شود. فراتر از آن، مقامات فرانسوی به فكر روزهای آتی هستند: روزهایی كه پیش بینی می‌شود بار دیگر آمار قربانیان سیر صعودی خود را طی كند.
بحران زمانی در فرانسه جدی‌تر می‌شود كه متوجه پدیده و حقیقتی به نام كمبود امكانات پزشكی، بهداشتی و درمانی در این كشور باشیم. رئیس فدراسیون بیمارستان‌های فرانسه قبل از انتشار آمار مبتلایان و قربانیان جدید در این كشور اعلام كرده بود در آینده نزدیك بیمارستان‌های این كشور دیگر قادر به پذیرش بیماران جدید نخواهند بود.
 این مقام فرانسوی در حالی این هشدار را مطرح كرد كه تعداد مبتلایان كرونا در فرانسه هنوز به 30 هزار نفر هم نرسیده بود: پاریس و حومه آن حدود یك چهارم افراد مبتلا به ویروس كرونا را در بیمارستان‌های خود جای داده است. ما قطعا در این نواحی نیازمند كمك خواهیم بود زیرا آنچه در شرق كشور رخ داد در اینجا نیز در حال وقوع است.
 قربانیانی ناشناس
تراژدی در فرانسه زمانی تكمیل می‌شود كه آمار فعلی در این كشور، حكایت از مرگ صدها سالمند در خانه‌های خصوصی و محل نگهداری سالمندان دارد.
 مسؤولان بهداشت فرانسه روز گذشته تایید كرده‌اند از زمان شروع اپیدمی، ۵۰۹۱ نفر در بیمارستان‌های این كشور و ۱۴۱۶ نفر هم در خانه‌های سالمندان كشته شده‌اند. جرمی سالومون، مدیركل امور بهداشتی فرانسه در این ارتباط می‌گوید: در ۶۶ درصد از خانه‌های سالمندان تاكنون كروناویروس قربانی داشته است.
مقامات فرانسوی در عین حال معتقدند با بررسی دقیق‌تر، احتمالا آمار تكان‌دهنده‌تری در این خصوص منتشر خواهد شد زیرا آمار فعلی، تنها بخشی از تصویر شرایط خانه‌های سالمندان در این كشور را نشان می‌دهد و اوضاع در شرق این كشور اصلا خوب نیست.
 نارضایتی افكار عمومی از ‌مكرون
در 24 ماه مارس امسال (5 فروردین) بسیاری از متخصصان امور بهداشتی و پزشكان فرانسوی، به امانوئل مكرون در خصوص شیوع تصاعدی كرونا هشدار داده بودند.
با این حال رئیس‌جمهور فرانسه با تعطیلی سراسری این كشور برای مقابله با ویروس كرونا مخالفت كرده بود. هم اكنون كار به جایی رسیده است كه اتخاذ راهبرد دوری‌گزینی اجتماعی صرفا منجر به كاهش تعداد مبتلایان و قربانیان خواهد شد و نقشی در كنترل اصل بحران ندارد.
 به عبارت بهتر، هم‌اكنون میزان ورودی و خروجی بیمارستان‌ها (مبتلایان و بهبودیافتگان) در فرانسه نه تنها به وضعیت متوازن نرسیده است، بلكه شاهد افزایش ورودی‌ها و كاهش خروجی‌ها هستیم.
 راهكار سیاسی مكرون
در چنین شرایطی، رئیس‌جمهور فرانسه كه خود و وزارت بهداشت كشورش را در مواجهه با ویروس كرونا ناتوان می‌بیند، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. جود دیری، سخنگوی كاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام كرده است مكرون و ترامپ در تماسی تلفنی در خصوص نشست سران كشورهای آمریكا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه برای شكست دادن این بیماری همه‌گیر گفت‌وگو كرده‌اند. آمریكا و فرانسه جزو كشورهایی هستند كه آمار مبتلایان و جانباختگان كرونا در آنها به‌شدت افزایش یافته است.
البته برگزاری نشست شورای امنیت نقش موثری در كنترل ویروس كرونا ایفا نخواهد كرد. ضمن آن‌كه ترامپ و مقامات آمریكایی هم‌اكنون با استناد به شواهد غیرقابل انكار متهم به دزدی محموله‌های درمانی و بهداشتی متعلق به شهروندان فرانسوی و آلمانی هستند.
در چنین شرایطی اساسا صدور بیانیه‌های مشترك در خصوص لزوم مواجهه جمعی با كرونا نمی‌تواند نقش موثری در مقابله با این ویروس داشته باشد.
 هشدار مكرون
هشدار دیگری كه مكرون در خصوص شیوع كرونا در اروپا و رشد سریع تعداد مبتلایان اعلام كرده است، مربوط به فروپاشی پیمان شنگن است. رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به شیوع ویروس كرونا در سراسر جهان به‌ویژه در قاره اروپا به رهبران اروپایی درباره به خطر افتادن برخی از مهم‌ترین پایه‌های اتحادیه اروپا از جمله پیمان شنگن هشدار داده است؛ هشداری كه تاكنون و به‌رغم وقوع انواع بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در اروپا، تا این اندازه جدی نبوده است.
امانوئل مكرون در سخنانش در جلسه سران گروه 20 كه به‌صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد، به‌صراحت به همتایان اتحادیه اروپایی خود هشدار داد كه خطر شیوع ویروس كرونا، چنانچه دیگر كشورها همبستگی لازم در مقابله با این بحران از خود نشان ندهند، موجب می‌شود پایه‌های اصلی اتحادیه اروپا از جمله پیمان شنگن كه نماد پیوستگی و اتحاد این مجموعه محسوب می‌شود، فروبریزد.
فراتر از آن، رئیس‌جمهور فرانسه در یك كنفرانس تلفنی با ۲۶ رهبر كشورهای عضو اتحادیه اروپا تاكید كرده است آنچه در معرض خطر است حیات پروژه اروپایی است؛ موضوعی كه می‌تواند به مرگ پیمان شنگن بینجامد.
در پی شیوع كرونا، بسیاری از كشورهای حوزه اتحادیه اروپا مرزهای خود را به روی اتباع دیگر كشورها از جمله كشورهای همسایه و حوزه شنگن بسته‌اند. همچنین تضمینی نسبت به بازگشایی مرزها در آینده‌ای نزدیك وجود نخواهد داشت، حتی اگر به صورت نسبی شاهد كنترل بحران طی ماه‌های آینده باشیم.
 شكست پروژه مقابله  با كرونا
در اروپا
سران اتحادیه اروپا، امروز و در بحرانی ترین شرایط این مجموعه پس از تاسیس آن نتوانسته‌اند به رویكرد جمعی و واحدی در مواجهه با ویروس كرونا برسند. رئیس‌جمهور فرانسه كه از این موضوع به‌شدت خشمگین شده است، در این خصوص می‌گوید: من یك اروپای از هم گسیخته و خودخواه را نمی‌خواهم. وی همچنین گفته است: ما بدون یك همبستگی قدرتمندانه اروپایی در زمینه‌های مالی و بهداشتی نمی‌توانیم بر این بحران غلبه كنیم. من خواهان اقدامات مشترك اروپایی برای تامین هزینه‌های این بحران هستم.
 با این حال به نظر می‌رسد بسیاری از كشورهای اروپایی قصد ندارند به سخنان مكرون گوش فرادهند. هر یك از اعضای اتحادیه اروپا در صدد مواجهه با ویروس كرونا، با استناد به الگوهای بومی و داخلی خود هستند.
 آنچه در این معادله مفقود به نظر می‌رسد، اقدام جمعی اروپا در مواجهه با بحران‌های ناگهانی مانند شیوع كروناست!
همان گونه كه اشاره شد، سران اتحادیه اروپا با وجود بحث‌های طولانی نتوانستند روی یك خط‌مشی مشترك در زمینه سیاسی و مالی برای غلبه بر بحران كرونا توافق كنند. فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و برخی كشورهای اروپایی خواستار پذیرش مشترك بدهی‌ها بودند كه این طرح با مخالفت برخی كشورها روبه‌رو شد و به این ترتیب اروپای واحد بار دیگر در مواجهه با بحران‌های سخت و تعیین‌كننده ناكام ماند.