در سوگ پدر شعر انقلابی خراسان

در سوگ پدر شعر انقلابی خراسان

حسین شمسایی شاعر و ذاکر اهل‌بیت(ع)

 عشاق را تیغ زبان گرم می‌کنیم
چون شمع، تازیانه‌ پروانه‌ایم ما
خبر تأثرانگیز درگذشت مرحوم آقای حاج محمود اکبرزاده، شاعر و ذاکر با اخلاص اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، قلوب تمامی دوستداران ایشان و ارادتمندان آستان حسینی را داغدار کرد. آشنایی من با این مرد بزرگ از اواخر دهه 40 و در هیئات، محافل اهل بیتی و مسافرت‌های مکرر به مشهد مقدس آغاز شد. یادشان به خیر مرحوم کمال‌پور، قدسی ثابت، خسرونژاد، آستانه پرست، سروی‌ها، شکوهی و ده‌ها ذاکر و شاعر با اخلاص اهل بیت علیهم السلام - که محافل آیینی و ولایی مشهد با حضور آنان گرمی خاصی داشت- و هر از گاهی من و برخی دیگر از دوستان عزیزم از جمله آقایان انسانی و سازگار در محافل آن ادیبان و شاعران متعهد - که برخی از آنان هنوز هم گرمی حضور موثرشان در شهر مقدس مشهد همچون برادران عزیزم موید، شفق و چندین عزیز دیگر رونق افزای جلسات و مجامع پرشور مذهبی است- شرکت می‌کردیم. وجود نازنین مرحوم آقای اکبرزاده به عنوان محور تجمع آن همه شاعر و ذاکر با اخلاص، حلقه وصلی بین آن جلسات و شاعران و ذاکران آیینی سراسر کشور که با هدف زیارت مرقد منور حضرت ثامن الحجج امام اباالحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء به مشهد سفر می‌کردند، شده بود. در دوران ستمشاهی، شاعران آزاده مشهد با محوریت آقای اکبرزاده راه و رسم جدیدی ایجاد کردند. اهتمام ویژه و گردآوری سه اثر گرانسنگ با نام‌های «حسین پیشوای انسان‌ها»، «علی راز ناشناخته» و «نغمه‌های پیروزی» (با موضوع حضرت صاحب الزمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف) که در نوع خود و در آن زمان بی نظیر بود، مرهون همت بلند و فکر بلیغ برادر عزیزمان حاج محمود اکبرزاده بود. هر یک از این سه اثر فاخر، با آثاری از شاعران آزاده و متعهد همراه با احادیث و گفتارهای حکیمانه و روشنگرانه حضرات معصومین سلام ا...علیهم اجمعین، چراغی فروزنده در هدایت مداحان و ذاکران و حتی شاعران آن دوران و هم اینک است. حاج محمود اکبرزاده را باید به حق پدر شعر انقلابی مشهد نامید.
او همواره مشوق جوانان مستعد و موجب پرورش استعدادهای درخشان علمی و ادبی محافل دینی و آیینی خراسان بود. همنشینی و همراهی سالیان او با رهبر معظم انقلاب و بهره مندی از اندیشه‌های بلند این حکیم فرزانه و بزرگان دیگری همچون شهید هاشمی نژاد و مرحوم آیت‌ا... واعظ طبسی از او انسان توانمند و ژرف اندیشی ساخته بود که همه جا منشأ برکات فراوان بود.
در این روزگار سخت و تاب سوز، دوستان عزیزی را از دست داده‌ام که مرحوم حاج محمود اکبرزاده از ارزشمندترین آنان به شمار می‌رفت؛ زیرا بیش از ۳۰ سال در سلک خادمان حضرت رضا (ع) در کشیک هفت با او همقدم و همراه در خدمت زائران مولایمان بودیم.
این مصیبت بزرگ را به بیت شریف اکبرزاده به‌ویژه فرزندان و بستگان سببی و نسبی او و نیز به قاطبه مداحان، شاعران و هیئات مذهبی سراسر کشور به ویژه دیار عاشقان مشهد مقدس تسلیت می گویم و از خدای حکیم برای روح بلند او رضوان الهی و برای بازماندگان داغدارش صبر و اجر مسألت می‌نمایم.