بــــــازی با مـــــرگ

پسر 9 ساله بعد از نجات دوستانش از داخل هوتک، غرق شد

بــــــازی با مـــــرگ

 پسر 9 ساله روستای عارف آباد بعد از نجات دو دوستش از داخل هوتک، خودش در عمق دو متری  غرق شد.  علی اصغر با مرگ خود نامش را برای همیشه در روستا جاودانه کرد . نبود زمین بازی و پارک در روستا  باعث شده بچه‌ها در کنار هوتک‌های عمیق با مرگ بازی کنند.
به گزارش جام جم، در روستای عارف‌آباد ، شهرستان دشتیاری آب کم است و اهالی روزی 15 لیتر سهمیه آب دارند که کفاف  نیاز روزانه‌شان را نمی‌دهد ، بنابر‌این مجبورند برای تامین آب و شست‌وشوی ظروف و لباس کنار هوتک‌ها بروند. مخازن آب‌های طبیعی که سرریز سدها و بارش‌ها در آنجا جمع می‌شود و اگر مثل امسال بارش‌ها خوب باشد، عمق آب در آن به شش متر هم می‌رسد.
روز جمعه صدای قهقهه و شادی بچه‌ها کنار هوتک شنیده می‌شد و در کوچه‌های روستا می‌پیچید. مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و پارک و وسیله بازی هم در روستا وجود ندارد تا بچه‌ها در آنجا تفریح کنند ، به همین دلیل هر روز برای بازی به کنار هوتک‌های روستا می‌روند. صدای بچه‌ها که قطع شد، دلهره عجیبی در دل مادر علی‌اصغر افتاد. چند دقیقه بعد دوباره صدای بچه‌ها سکوت روستا را شکست، اما کمک‌خواهی و گریه، جای خنده و شادی‌شان را گرفته بود. اهالی سراسیمه از خانه‌ها بیرون آمدند. دو پسربچه  با لباس‌هایی که آب از آن چکه می‌کرد ، به هوتک اشاره می‌کردند و بریده‌بریده اسم علی‌اصغر را بر زبان می‌آوردند.
یکی از مردان روستا که شنا بلد بود به دل آب زد و چند دقیقه بعد در حالی که پیکر بی جان علی‌اصغر را روی دست گرفته بود از آب بیرون آمد. چند بار به او نفس مصنوعی دادند، اما دیر شده بود . پسر 9 ساله در حالی که مثل همیشه لبخندی گوشه لب‌هایش بود، برای همیشه چشمانش را به این دنیا بسته بود.
عموی علی‌اصغر علت این حادثه را نبود امکانات تفریحی، حصاربندی نشدن هوتک‌ها و کمبود آب در روستا می‌داند و می‌گوید: هر روز زنان برای برداشت آب به کنار هوتک‌ها می‌روند . بچه‌ها هم برای بازی همراه آنها می‌روند و کنار آب بازی می‌کنند. آن روز یکی از زنان به کنار آب می‌رود و علی‌اصغر و دو پسر هم‌سن و سال خودش هم برای بازی و کمک همراه او می‌روند. بچه‌ها در حال بازی در محوطه بودند . وقتی این زن آب را به خانه می‌برد ، دو نفر از بچه‌ها به داخل آب می‌افتند. عمق آب در آن منطقه دو متر بوده و علی‌اصغر که شنا بلد بود به داخل آب می‌زند و دوستانش را از آب بیرون می‌آورد، اما خودش را نمی‌تواند از هوتک بیرون بکشد و زیر آب می‌رود. یکی از بچه‌ها با دیدن این صحنه دوباره به آب می‌زند تا علی‌اصغر را نجات دهد .
تلاش‌های دو پسر بچه برای نجات علی‌اصغر ادامه دارد. پس آنها راهی روستا می‌شوند تا از اهالی کمک بخواهند  که بی فایده است و پسر فداکار غرق می‌شود.  خانواده علی‌اصغر او را به خاک سپردند و نام او برای همیشه در روستا ماندگار شد.
آن طور که عموی علی‌اصغر می‌گوید: برادرش شش بچه دارد که علی‌اصغر فرزند چهارمش بود . علی اصغر شاگرد ممتاز روستا بود و همیشه سعی می‌کرد کمک خانواده‌اش باشد .
وی ادامه می‌دهد: اگر دور هوتک‌ها را حصارکشی کنند این حوادث رخ نمی‌دهد. لبه‌های هوتک‌ها لغزنده است و احتمال دارد بچه‌ها تعادلشان را از دست بدهند و داخل آن سقوط کنند و خانواده دیگری داغدار شود.


بازی کنار هوتک به جای پارک
 غلام نبی بادغن ، رئیس شورای اسلامی روستای عارف آباد است که تاکنون تلاش‌هایش برای لوله‌کشی آب شرب برای اهالی روستا و راه‌اندازی پارک بازی برای کودکان بی‌نتیجه مانده است. بادغن می‌گوید: امسال با وجود بارندگی‌های اواخر سال گذشته ، هوتک‌ها پر آب است. اما روستا نیاز به آب شرب و لوله‌کشی دارد. در این روستا که در 50 کیلومتری مرز است، برخی اهالی با ماهی 45 هزار تومان یارانه دولت زندگی خود را می‌گذرانند. قرنطینه به خاطر کرونا هم کارهای روزمزد را کم کرده است. البته برای یک روز کاری حدود 50 هزار تومان می‌دهند که آن هم با وجود کرونا کم شده است.
وی ادامه می‌دهد: چند سال قبل در روستا مدرسه ای با کمک خیرین ساخته شد اما با تعطیلی مدارس به خاطر کرونا وقت بچه‌ها آزادتر است و متاسفانه در روستا پارک و زمین بازی نداریم و تفریح بچه‌ها بازی در کنار هوتک‌هاست. از خیرین و مسوولان می‌خواهیم کمک کنند تا برای بچه‌ها بتوانیم پارکی درست کنیم. همچنین هوتک‌ها باید حصار کشی شوند تا شاهد این حوادث تلخ نباشیم. علی‌اصغر اولین قربانی نیست و در چند سال اخیر شاهد غرق شدن چند کودک و نوجوان در هوتک‌ها هستیم ؛ افرادی که برای برداشتن آب به کنار این مخازن آب طبیعی آمدند و جانشان را از دست دادند.