بیماران مبتلا به آسم در قرنطینه خانگی بمانند

بیماران مبتلا به آسم در قرنطینه خانگی بمانند

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی

 همان‌طور كه می‌دانید با توجه به افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به كووید 19 و شیوع جهانی این ویروس و با توجه به این كه هیچ واكسن مؤثر یا درمان خاصی فعلا وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی، وضع فوریت بهداشت عمومی اعلام كرد و بیشتر كشورها تمام مسافرت‌های بین‌المللی و داخلی را برای جلوگیری از همه گیر شدن كرونا ویروس ممنوع كرده‌اند.
آسم، یك بیماری پیچیده تنفسی است. در جهان حدود 300 میلیون بیمار مبتلا به آسم وجود دارد و در ایران نیز جمعیت درگیر با این بیماری قابل توجه است. سیستم تنفسی این بیماران نسبت به عفونت‌های ویروسی حساس بوده و چالش‌های اصلی آسم كنترل عوامل محیطی است. هنگامی كه این افراد در خانه‌ها قرنطینه می‌شوند، ممكن است شرایط نامناسب ساختمان این افراد، بیماری‌شان را تشدید كند كه به این حالت سندرم ساختمان بیمار اطلاق می‌شود. در شیوه زندگی مدرن و آپارتمانی، مشكلات فضای داخل منازل (انتشار عوامل محرك از آشپزخانه‌های اپن، تهویه نامناسب هوای داخل، ازدحام جمعیت زیاد در ساختمان‌ها، هوای گرم و مرطوب با حضور اسپورهای قارچی، عوامل آرایشی ـ بهداشتی شامل عطر و ادكلن و كرم و اسپری‌ها و...) خطر حمله آسم را افزایش می‌دهد كه ممكن است به حمله شدید آسمی افراد بیمار و شاید مرگ این افراد منجر شود. از طرفی اگر این افراد در معرض ویروس كرونا قرار بگیرند، درمان آنها بسیار دشوار خواهد بود و بیشترین میزان مرگ و میر را خواهد داشت.
بنابراین برای جلوگیری از بروز مشكلات اساسی، در زمان قرنطینه، حذف آلودگی‌های شیمیایی، پایش افراد مبتلا به آسم، استفاده از مواد غذایی سالم و غیرمحرك برای این بیماران، بررسی وضعیت ساختمان، تهویه هوا با كیفیت بالا و اكسیژن‌رسانی مناسب به افراد مبتلا به آسم ضروری است.