ویروسی که هنوز ناشناخته است

ویروسی که هنوز ناشناخته است

یادداشت: حدیث نظرمحمدی کارشناس بهداشت محیط


با وجود آن که حدود چهار ماه از شیوع ویروس کرونای جدید در سطح جهان می‌گذرد، اما این ویروس هنوز بسیار ناشناخته است و دانش بشری هر روز به اطلاعات تازه‌ای درباره آن دست می‌یابد.
اطلاعاتی که خیلی از آنها با حدس‌های اولیه درباره کرونا مطابقت ندارد که از جمله آن می‌توان به پیش‌بینی احتمال توقف شیوع این ویروس با تغییر فصل اشاره کرد. نظریه‌ای که نادرست بودن آن خیلی زود و با همه‌گیری کرونا در‌مناطق گرمسیری جهان ثابت شد و این مساله نشان داد شیوع این ویروس در یک منطقه عملا به آب‌وهوای گرم یا سرد آن ربط زیادی ندارد. از جمله دیگر پیش‌بینی‌های علمی که غیردقیق بودن آن در همان ماه‌های اولیه شیوع کرونا ثابت شد، تخمین عددی پایین‌تر از واقعیت برای نرخ واگیری این ویروس بود. به این صورت که اوایل پیش‌بینی می‌شد هرفرد مبتلا به کووید-19 می‌تواند بین یک تا دو نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند، اما نتایج پژوهش‌های بیشتر نشان داد سرعت انتقال کرونا بسیار بالاست و مبتلایان به آن حتی می‌توانند سه نفر یا بیشتر را نیز گرفتار این ویروس کنند.  مساله مصونیت یافتن بهبودیافتگان کووید-19 در برابر ابتلای مجدد به کرونا نیز جزو تئوری‌های ابتدایی دیگری درباره این بیماری بود که آن هم چند ماه بعد از طرح در مجامع علمی جهان باطل شد. در دومین ماه همه‌گیری کووید-19 تست‌های کرونای افراد زیادی در کشورهای مختلف چند هفته بعد از بهبود کامل، مثبت اعلام شد. در ایران هم ما شاهد این مساله بودیم که احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان به این بیماری وجود دارد.  علاوه بر این،برخی توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز در ماه‌های اخیر با تغییراتی مواجه شده است.
به عنوان مثال، این سازمان در ماه‌های اول همه‌گیری کووید-19 را بیشتر به افراد مبتلا به این بیماری، اطرافیان آنها و کادر درمان توصیه می‌کرد که از ماسک استفاده کنند. اما در هفته‌های اخیر، بهداشت جهانی به همه افراد توصیه می‌کند حتما در مکان‌های عمومی از ماسک استفاه کنند، زیرا براساس آخرین تحقیقات انجام‌شده، ویروس پس از خارج شدن از دهان یا بینی فرد مبتلا بر اثر عطسه، سرفه یا حتی صحبت معمولی تا مدتی در فضای آزاد می‌ماند، بنابراین همه مردم باید از ماسک استفاده کنند تا احتمال انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر به حداقل برسد.  این مسائل نشان می‌دهد بیشتر مطالبی که حتی مجامع علمی جهان تا امروز درباره کرونا منتشر کرده‌اند، هنوز نتواسته است ابعاد مختلف مربوط به کووید-19 و نحوه همه‌گیری آن را فاش کند. از این رو، شاید نتوان چندان به کشف داروی قطعی یا واکسن این بیماری در آینده نزدیک امیدوار بود و به همین دلیل، همه ما باید در ماه‌های آینده با جدیت تمام ضوابط بهداشتی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنیم.