رمضان «چراغانی» می‌شود

ویژه‌برنامه اعیاد شبکه 3 سیما، ولادت امام حسن (ع) و عید فطر روی آنتن می‌رود

رمضان «چراغانی» می‌شود

سه سالی هست شبکه سه به وقت مناسبت‌ها و اعیاد ملی و مذهبی «چراغانی» می‌شود و ویژه برنامه خود را با همین نام راهی آنتن می‌کند. خانه‌ای قدیمی (خانه موزه شهید مدرس) با حیاطی که به حوض،‌ فواره و گلدان مزین شده هر بار برای قدوم مهمانان، آب و جارو و برنامه با نوای شاد مجید اخشابی و چاق سلامتی مجری آغاز می‌شود.فضای برنامه و حضور مهمانان مردمی که در این حیاط گرد هم آمدند، مخاطب را یاد عروسی‌ها و مهمانی‌های قدیمی می‌اندازد.جنس گفت‎وگو بامهمانان ویژه هم کمی تفاوت دارد و تلاش بر این است که از جدی و خشک بودن فاصله بگیرند و میزان صمیمیت را بالا ببرند. این البته همه آن چیزی نیست که روی آنتن می‌‌رود، آواز، خواندن متون‌ ادبی و... هم از دیگر بخش‌های این برنامه است. در ادامه، چراغانی می‌خواهد رمضانی شود و به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) و عید فطر روی آنتن برود و به همین دلیل با مجید عباسی، تهیه‌کننده آن گپ زدیم و از جزئیات این دورهمی‌های عیدانه پرسیدیم.


مجید عباسی، تهیه‌کننده این برنامه درباره شکل‌گیری و روزهای آغاز «چراغانی» به جام‌جم می‌گوید: چند سال پیش گروه معارف شبکه سه، طرحی برای برنامه‌های مناسبتی سفارش دادند و من به خروج از کلیشه‌های برنامه‌های مصاحبه‌محور و گزارشی و بیرون رفتن از فضای استودیو فکر کردم. یاد جشن‌های زمان کودکی‌ام افتادم و به خاطرم آمد در آن محله‌ها و خانه‌های قدیمی چقدر جشن‌هایمان ساده‌تر، واقعی‌تر و شادتر برگزار می‌شد. بر این اساس، لوکیشنی را پایین میدان بهارستان پیدا و برایش یک صاحبخانه که اهالی محل را به این جشن با حضور چهره‌های ادبی و هنری دعوت می‌کند، تعریف کردم. طرح پذیرفته شد و بعد از روی آنتن رفتن 13قسمت مجموعه اول، بازخوردها نشان از برقراری ارتباط مخاطبان با برنامه داشت و به‌همین دلیل تا امروز ادامه دادیم.
میزبان خانه قدیمی
این برنامه در تیتراژ، فضای آشنای آماده‌سازی خانه برای ورود مهمان‌ را نشان می‌دهد. عباسی در‌این‌باره می‌گوید: میزبان ما آقای مسنی است که از مهمان‌ها پذیرایی می‌کند. ساختار رئال داریم و مانند برخی برنامه‌ها به‌صورت کلیشه‌ای وارد گفت‌وگو نمی‌شویم؛ یعنی مجری مثل همیشه سلام و خداحافظی نمی‌کند، بلکه مخاطب از ابتدا وارد جشن می‌شود، گفت‌وگوی مهمان‌ها را می‌شنود و بخش‌هایی را می‌بیند. در واقع ساختار سیال و رئالیستی است.
او ادامه می‌دهد: به‌گونه‌ای فرهنگ ارتباط با همسایه و شریک بودن در غم‌ها و شادی‌ها را بازسازی و در فضای برنامه جاری کردیم. همه ما از این حیاط‌‌ها، پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان خاطره داریم و تماشای آنها در قاب تصویر، حس نوستالژی به مخاطب می‌دهد.
مهمانان خانه قدیمی
مهمانان این خانه چراغانی‌شده چهره‌هایی از بازیگران، خوانندگان، مداحان،‌ ورزشکاران و... هستند و تا کنون محمدرضا طالقانی، سیروس همتی، امیررضا دلاوری، مهرداد ضیایی، محمد معتمدی، مانی رهنما، صابر خراسانی، سالار عقیلی، پویا بیاتی، مهران رجبی، حمید خندان، امید جهان، اصغر نقی‌زاده، غلامرضا صنعتگر و محمد اصفهانی از جمله مهمانان این برنامه بودند.   
جشنواره مجری‌ها
به گفته تهیه‌کننده چراغانی، این برنامه جشنواره مجری‌ها را دارد، اما مجری‌های ثابتی هم نظیر شهرام شکیبا، حسین رفیعی، نجم‌الدین شریعتی و رسالت بوذری هستند که به فراخور مهمانان برنامه با آنها گفت‌وگو می‌کنند. او اضافه می‌کند: علاوه‌بر اینها، مجری - مهمان‌های زیادی از شبکه‌های دیگر و... مثل آقای سلطانی، شهروز ابراهیمی و... داریم.
آواز، گفت‌وگو، ادبیات و چیزهای دیگر
در بخشی از برنامه خواننده‌هایی می‌آیند و برای جمع مهمانان نشسته در حیاط، قطعه‌هایی اجرا می‌کنند. بخش متون ادبی و حکایات هم هست که در فضای داخلی عمارت می‌گذرد و متناسب با عید نوروز، غدیر و... یکسری آثار با اجرای بهروز رضوی و افسانه ناصری خوانش و پخش می‌شود. بخش دیگر، ویژه بحث‌های کارشناسی به فراخور موضوع و مناسبت برنامه است که استادان دانشگاه و حوزه درباره‌اش صحبت می‌کنند و غالبا اجرای آن با رسالت بوذری است.

کرونا + عیدانه
در حیاط عمارتی که برنامه در آن می‌گذرد، پر‌است از صندلی‌هایی که مهمانان مردمی آن را پر کرده‌اند. با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی از عباسی درباره ادامه حضور این افراد می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: بعد از ادامه‌دار‌شدن کرونا، به مردم اعلام کردیم تقریبا مهمانان مردمی و حضور هنروران نداریم. در قسمت‌هایی که برای عید فطر ضبط کردیم هم بیان می‌کنیم این به‌خاطر شرایط پیش آمده است.
عباسی ادامه می‌دهد: مهمانان ویژه ما در قسمت‌های پیش‌رو کسانی هستند که در این فضا فعالیت داشتند. مثلا هنرمندانی چون نیما نکیسا، مجید اخشابی، حامی و... از خوانندگانی بودند که در این ایام کنسرت‌های آنلاین با هدف رساندن عوایدش به بیماران کم بضاعت، برگزار کردند. با توجه به ولادت امام حسن و بحث احسان و کرامت به سمت و سویی حرکت کردیم که به طور کلی به فضای حاضر جامعه ارتباط دارد. به این ترتیب سه برنامه برای ولادت امام‌حسن تهیه کردیم که یکی از آنها جمعه و دو تا شنبه پخش می‌شود. دو یا سه برنامه هم برای عید فطر داریم که با همین محورها روی آنتن می‌رود.  



گفت‌وگو با شهرام شکیبا، مجری ثابت این برنامه
چراغانی، اجرای صمیمانه می‌طلبد
شهرام شکیبا یکی از مجریان ثابت این برنامه است. او به جام‌جم می‌گوید: پلاتوهای برنامه‌های پیش رو یعنی بخش‌های ابتدایی، میانی و انتهایی به‌عهده من است. همکاران به‌شیوه‌ای اجرا را تنظیم کردند تا مجریان ثابت مثل آقای بوذری و... در هر قسمت در بخش‌هایی حضور داشته باشند تا تنوع حفظ شود. به این ترتیب این بخش‌ها به من واگذار شد و گفت‌وگوها را دوستان دیگر می‌گیرند.
شکیبا همچنین در گفت‌وگویش به سبک صمیمانه اجرای این برنامه، جذابیت چراغانی برای خودش و همچنین فرم تازه آن برای جشن‌های مذهبی اشاره و بیان می‌کند:  
    مجری مثل یک بازیگر است و بر اساس نقشی که به عهده می‌گیرد باید بتواند اجرای ویژه و لازم هر برنامه را داشته باشد. از ریتم گرفته تا نوع گفتار و حتی نوع پوشش و مفاهیمی که درباره آن صحبت می‌شود باید متناسب با فضای برنامه و نیاز آن باشد. برنامه چراغانی می‌طلبید صمیمانه و راحت اجرا شود؛ چون یک دورهمی با فضای عیدانه است که بن‌مایه مذهبی دارد. برای همین سعی کردم به‌نوعی اجرا کنم که به فرم برنامه نزدیک باشد.
    چند سالی است با این برنامه همراه هستم. مهم‌ترین جذابیتش برای من حضور برادران عباسی، مجید و سعید در این برنامه است که دوستانم هستند. در کنارش همکاری با گروه خوب مجریان تا عزیزان پشت صحنه برایم دوست‌داشتنی است.
    این برنامه از فرم مالوف جشن‌های مذهبی تلویزیون فاصله گرفته است. پیش از این می‌دیدیم جشن‌ها یک مدل هستند. چراغانی اما شکل و شمایل متفاوتی دارد. در واقع آنقدر فرم‌های تکراری دیدیم که به همین مقدار تفاوت هم راضی هستیم.
    در یکی از قسمت‌ها باران گرفت و ما با وجود این همچنان به اجرا ادامه دادیم و این جذاب است. در زندگی عادی باران می‌بارد، ممکن است از کوچه‌ای که ما در آن تصویربرداری می‌کنیم موتور رد شود و صدایش در خانه بپیچد و...  چرا باید جلوی این اتفاقات ساده که از جنس زندگی هستند را بگیریم؟ مگر در حالت عادی اینها را نمی‌بینم و نمی‌شنویم؟ چراغانی مثل یک جشن مذهبی است که در دل آن اتفاقات روزمره زندگی هم می‌افتد. هر چند دوستان با دقتی که دارند برخی موارد اضافی را حذف می‌کنند، ولی من معتقدم نباید این موارد حذف شود. ما در محله سنتی از شهر تهران در نزدیکی امام‌زاده یحیی هستیم و این برنامه هم جنس جشن‌‌هایی است که در کودکی و نوجوانی ما در این‌گونه محله‌ها برگزار می‌شد. 




حسین رفیعی از چراغانی می‌گوید
به حریم خصوصی مهمان‌ها احترام می‌گذارم
حسین رفیعی یکی از مجریان این برنامه است که به گفته خودش گفت‌وگو با هنرمندان، ورزشکاران و... قسمت‌های پیش رو را به عهده دارد. این مجری به جام‌جم می‌گوید:
    مجید عباسی از دوستان قدیمی من است، حدود35 سال پیش با همدیگر در یک هنرستان درس خواندیم. گذشته از این آشنایی، در همه جای دنیا برنامه‌های گفت‌وگومحور و جنگ مانند، محبوب مردم است؛ به‌ویژه این روزها که در شبکه‌های مجازی برنامه‌های اینچنینی، اما با کیفیت کمتر تولید می‌شود. من سال‌ها سابقه اجرای این‌گونه برنامه‌ها مثل مهتاب، محله بنده‌واز و... را داشتم؛  برنامه‌های ترکیبی‌ای که اجرایش را کسی که مجری - کارشناس نیست، بر عهده دارد. او مجری - بازیگری است که شومنی هم می‌کند. هنرمندان هم رغبت بیشتری برای حضور در این دست برنامه‌ها دارند.
    متاسفانه چون کمتر به این‌گونه برنامه‌ها به‌صورت تخصصی پرداختیم، می‌بینیم در شبکه‌های مجازی تخریب می‌شوند. مثلا یک بخش از حرف‌هایی که مهمان در فضای یک گفت‌وگوی صمیمانه گفته، جدا و در این شبکه‌ها پخش می‌شود. برای همین گفت‌وگوکننده باید به حریم شخصی مهمانش احترام بگذارد. گاه پرسش‌هایی بیان می‌شود که شخص مجبور است پاسخ دهد ولی این جواب شاید بعدها برایش تبعات داشته باشد. به همین دلیل همواره تلاش کردم در گفت‌وگوها فضایی صمیمانه ایجاد کنم، ولی به حریم خصوصی مهمان احترام بگذارم و اگر می‌دانم یک مشکل خانوادگی دارد در آن‌باره از او نپرسم. همیشه خودم را جای مهمان برنامه گذاشتم. حدیث هست که عیب دیگران را به رخ‌شان نکشید و اگر منکری مدام بیان شود، زیاد می‌شود.
    هیچ برنامه‌ای قائم به فرد نیست و توفیقش به همه عوامل بستگی دارد. در اینجا هم گروه حرفه‌ای و تهیه‌کننده‌ای وجود دارد که به دنبال پر کردن جیبش نیست. اتمسفر محله و منزل آیت‌ا... مدرس که در آن تصویربرداری می‌کنیم، هم انرژی مثبتی دارد. مهمانان از کوچه‌های تنگ و زیرپوست شهری که می‌گذرند حال  متفاوتی می‌گیرند.  اگر دقت کنید برق نگاه مهمانان نشأت گرفته از همین فضای خوب است.