اشتغال‌زا ترین صنعت ایران

اشتغال‌زا ترین صنعت ایران

محمد جواد صدق آمیز، کارشناس پوشاک
ایران جزو کشورهایی است که مزیت بالایی در زمینه تولید پوشاک دارد اما متاسفانه به دلیل وجود قاچاق و با کیفیت شمردن محصولات خارجی پوشاک ایران با تمام توان از ظرفیت خود استفاده نمی‌کند. مقام‌معظم رهبری روز گذشته در دیدار مجازی با فعالان اقتصادی فرمایشاتی در مورد صنعت پوشاک داشتند. بیانات مقام‌معظم رهبری در یک موضوع باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود. در دهه70 ایشان در مورد مد و در دهه 80 درباره سبک زندگی نظراتی داشتند، اکنون هم در مورد تقویت تولید داخل تاکید دارند که دستیابی به این هدف نیازمند زیرساخت‌هایی است که قبلا به آن اشاره کردند. به منظور تولید پوشاک در کشور نیازمند یک زنجیره از کشت پنبه تا طراحی پارچه هستیم. کشت پنبه، تولید پشم، تولید الیاف پتروشیمی، ریسندگی، بافندگی، تولید و طراحی پارچه مراحل تولید پوشاک را تشکیل می‌دهند. در مراحل قبلی تقریبا مشکلی وجود ندارد اما به مرحله طراحی که می‌رسیم با معضلاتی در این زمینه روبه‌رو می‌شویم. از مسائل سبک پوشش گرفته تا نظام استانداردسازی چه در بخش کیفی و چه در بخش محتوایی. انرژی و نیروی کار در ایران ارزان است و تقریبا مواد اولیه مورد نیاز را می توانیم از داخل تامین کنیم اما با این‌که مزیت نسبی در این زمینه وجود دارد موانعی این مزیت را از بین می برد. نبود یک برنامه جامع برای صنعت مد و نساجی بزرگ‌ترین معضل پوشاک ایران است که باید به این بخش توجه ویژه شود.
ایران اکنون در بحران اقتصادی قرار دارد و خروج ارز در هر حوزه غیر ضروری مشکلاتی را به کشور تحمیل می‌کند. صنعت پوشاک ایران تا سال96 که قیمت ارز تقریبا در پنج سال گذشته آن نرخ ثابت و کم نوسانی داشت 14 میلیارد دلار گردش مالی داشت که نیمی از این مبلغ صرف واردات پوشاک از خارج ایران می شد اما الان این رقم بسیار کمتر است. هم توانایی تولید پوشاک در ایران افزایش یافته و هم به دلیل افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی واردات این کالا کمتر شده که با یک برنامه ریزی حمایتی می توان نیاز داخل را از طریق بخش‌های تولید داخل تامین کرد.
البته حمایت از صنعت پوشاک به این معنا نیست که فقط توصیه شود از پوشاک داخلی استفاده کنید و تولیدکنندگان در زمینه کیفیت و تنوع مدل تلاش نکنند. برای این‌که بتوانیم نیاز داخل را از طریق تولیدکنندگان ایرانی پاسخ دهیم باید ذائقه، سبک و علایق مردم را بشناسیم و متناسب با آن تولیدات پوشاک را تغییر دهیم نه این‌که سراغ سلایق مسؤولان برویم، در این راستا باید سبک ایرانی-اسلامی باید ایجاد شود.