حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت شود

رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی به‌مناسبت هفته کارگر کارگران و کارفرمایان را دو رکن اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی کشورمعرفی کردند

حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت شود

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه به مناسبت هفته كار و كارگر، در ارتباط تصویری مستقیم و سه‌ساعته با هفت مجموعه تولیدی ضمن تأكید بر نقش و اهمیت جایگاه كارگر و وظایف متقابل كارگر و كارفرما در افزایش كمّی و كیفی تولید و ایجاد ثروت در یك اقتصاد سالم، به بیان نكاتی درخصوص علت نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و الزامات تحقق این شعار و بخش‌هایی كه باید بر آنها تمركز ویژه شود، پرداختند و وظایف مسؤولان در این عرصه را بیان كردند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تبریك هفته كارگر به همه كارگران و زحمتكشان، شنیدن گزارش‌های امیدبخش از تولید را شیرین و جذاب خواندند و با تأكید بر انتشار عمومی این گزارش‌ها گفتند: رفع مشكلات جامعه كارگری یكی از مسائل مهم است كه باید نسبت به آن اهتمام شود.
 هدف اقتصاد كشور تولید ثروت و تقسیم عادلانه است
رهبر انقلاب اسلامی بخش اول سخنانشان را به مسائل كارگری اختصاص دادند و با تقسیم‌بندی مفهوم كار در نگاه اسلامی به «كار عمومی» و «كار اقتصادی» افزودند: كار به معنای عمومی همه انواع كار را شامل می‌شود و در قرآن كریم و روایات نیز تأكید بر تلاش و انجام عمل صالح و به سرانجام رساندن كار است كه البته یكی از مشكلات ما در كشور نیمه‌تمام ماندن كارها است.
ایشان تشویق اسلام به كار عمومی را نقطه مقابل انتظار غلط و نابه‌جای «مفت‌خواری» و «مفت‌جویی» دانستند و گفتند: اسلام در معنای اقتصادی نیز بر كار تأكید دارد همچنان كه پیامبر اكرم(ص) دست كارگر را می‌بوسد و می‌فرماید خداوند كسی را كه كار را محكم و با احساس مسؤولیت انجام دهد، دوست می‌دارد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هدف اقتصاد كشور را تولید ثروت و تقسیم عادلانه آن بین آحاد مردم خواندند و افزودند: برای رسیدن به اقتصاد سالم، كارگر یكی از ستون‌های اصلی و از عوامل درجه یك تولید ثروت در كشور است.
رهبر انقلاب اسلامی، كارگر ماهر و نوآور را موجب افزایش كیفیت كار دانستند و گفتند: بنابراین بنگاه‌های اقتصادی و كارفرمایان باید دانش و مهارت نیروی كار و سهم آن را از عواید بنگاه‌های اقتصادی افزایش دهند و كارگر نیز با احساس مسؤولیت بیشتر و بدون سهل‌انگاری عمل كند.
 مقررات مربوط به دستمزد كارگران، عادلانه تنظیم شود
ایشان، كارگر و كارفرما را دو ستون اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی خواندند و با اشاره به شكایت برخی افراد از مصوباتی كه نظر كارگر در آنها ملاحظه نشده است، افزودند: این مقررات حتما باید با نگاه عادلانه تنظیم شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای اهتمام به حقوق نیروی كار از جمله «دستمزد عادلانه و پرداخت منظم و بدون تأخیر آن، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت و درمان» را مورد تأكید قرار دادند و گفتند: در دنیای كنونی و تحولات پر سرعت فناوری، یادگیری مداوم آموزشی و استفاده از تجربیات قبلی برای مجموعه‌های تولیدی و كارگران آنها یك ضرورت است تا با ارتقای بهره‌وری و كیفیت تولید، رونق اقتصادی افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیرگذاری كارگران در تحولات سیاسی دو قرن گذشته دنیا، نقش كارگران كشورمان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوادث گوناگون را بسیار برجسته دانستند و افزودند: كارگران از همراه‌ترین قشرها در تحقق اهداف انقلاب بوده‌اند و پیوند آنها با نظام جمهوری اسلامی یك پیوند دائمی است البته این پیوند عمیق، وظایف مسؤولان در هر سه قوه را برای حل مشكلات كارگران افزایش می‌دهد.
 فرصت كافی برای جهش تولید تا پایان سال
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع «جهش تولید» به عنوان شعار سال اشاره كردند و با اشاره به فرصت كافی كه تا پایان سال برای تحقق این شعار وجود دارد، نكاتی را درخصوص آن بیان كردند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مقوله تولید در اقتصاد كشور را همچون سیستم ایمنی و دفاعی بدن انسان دانستند و گفتند: همان‌گونه كه نقش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس‌ها بسیار مهم است، اگر تولید مناسب و رو به رشد باشد، می‌تواند پیكره اقتصادی كشور را در مقابل ویروس‌های طبیعی و ویروس‌های دست‌ساز همچون تحریم یا نوسانات قیمت نفت و تكانه‌های مختلف محافظت كند.
ایشان با تأكید بر این‌که تولید، عامل اصلی شكل‌گیری یك اقتصاد ملی و قوی است، افزودند: تولید علاوه‌بر این‌که برای اقتصاد كشور حیاتی است، از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیرهای زیادی دارد به‌گونه‌ای كه توانایی یك ملت در تولید نیازهای اساسی خود، به آن ملت اعتماد به‌نفس و احساس عزت خواهد بخشید و زمینه‌ساز رفاه عمومی جامعه، افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات و تأثیرگذاری فرهنگی صادرات كالاهای داخلی در كشورهای دیگر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، روند فعلی تولید در كشور را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها ناكافی دانستند و با تأكید بر لزوم توسعه و تقویت بیشتر تولید، نكاتی را درخصوص جهش تولید و راه‌های تحقق آن در شرایط كنونی بیان كردند.
 مصادیق حمایت از تولید
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یكی از مسائل مهم برای تحقق جهش تولید را مشاركت دادن مردم در اقتصاد از طریق استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های گوناگون مردم برشمردند و افزودند: در این زمینه سه قوه وظایف مهمی دارند كه اگر به این وظایف عمل نشود، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد.
ایشان حمایت از تولید و تولیدكننده را اصلی‌ترین وظیفه مسؤولان دانستند و تأكید كردند: حمایت از تولید فقط به معنای تزریق نقدینگی نیست بلكه باید با برداشتن موانع، میدان را برای سرمایه‌گذار، صاحب فكر و تولیدكننده باز كرد.
رهبر انقلاب اسلامی به برخی از مصادیق برداشتن موانع اشاره كردند و گفتند: حذف مقررات دست و پاگیر، مبارزه جدی با قاچاق كالا، مقابله با واردات بی‌رویه، مبارزه با فساد مالی و فساد اداری، رعایت حقوق مالكیت معنوی، مقابله با سفته‌بازی‌ها و سوداگری‌های زیان‌بخش، و معافیت‌های مالیاتی در موارد ضروری و وضع مالیات در موارد لازم همچون ثروت‌های بادآورده از جمله كارهای ضروری است كه باید سه قوه نسبت به آن اهتمام بورزند.
 تولید ماسك، نمونه جهش موفق تولید بود
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای قضایای اخیر مربوط به ویروس كرونا و پای كارآمدن همه ظرفیت‌های كشور برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسك را نمونه بارز باز كردن میدان و حمایت از تولید خواندند و افزودند: علت این‌که در تولید ماسك توانستیم در مدت كوتاهی به ظرفیتی دست پیدا كنیم كه بیشتر از نیاز كشور است، برطرف شدن موانع از جانب دولت و باز شدن میدان برای حضور دستگاه‌های مختلف و حتی مردم در عرصه تولید ماسك بود.
ایشان با تأكید بر این‌که بهبود محیط كسب‌وكار یكی از موارد ضروری برای تحقق جهش تولید است، گفتند: براساس بررسی‌های كارشناسی وزارت امور اقتصاد و دارایی، اگر دو اقدام «ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها» و «تشكیل دادگاه‌های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی» انجام شود، جایگاه كشور از لحاظ شاخص كسب و كار 40 تا 50 رتبه ارتقاء خواهد یافت.
 محصولی كه تولید می‌شود، وارد نشود
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «ممنوعیت واردات» به‌عنوان یكی از زمینه‌های جهش تولید اشاره و خاطرنشان كردند: ما با واردات مخالف نیستیم اما تأكید داریم محصولی كه در كشور تولید می‌شود یا امكان تولید دارد، وارد نشود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: در برخی مواقع، برخی دستگاه‌های اجرایی، به بهانه‌هایی به دنبال باز كردن راه واردات بی‌مورد هستند. به عنوان مثال می‌گویند برای این‌که كیفیت خودروی داخلی ارتقا یابد، باید خودروی خارجی وارد شود در حالی‌كه باید كیفیت خودروی داخلی از راه‌های دیگر افزایش یابد و نه از طریق واردات خودروهای خارجی و به خاك سیاه نشاندن تولید داخلی.
 صنعت فضایی الگوی صنعت خودرو
ایشان با تأكید بر اهمیت جهش كیفی در كنار جهش كمّی، موضوع افزایش امید به كار و تلاش را در كشور بسیار مهم خواندند و گفتند: متأسفانه عده‌ای در كشور به‌طور دائم می‌گویند «نمی‌شود و نمی‌توانیم» در حالی‌كه «می‌توانیم» و دلیل آن هم این است كه ما وقتی می‌توانیم یك ماهواره‌بر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب كنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، یا در صنایع دفاعی آن پیشرفت‌های بزرگ را داشته‌ایم، پس در تولید هم می‌توانیم به جهش دست پیدا كنیم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آن ذهن و فكری كه می‌تواند ماهواره را تولید كند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار كیلومتری هدفگذاری كند، قطعا چنین روحیه ابتكار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف پنج لیتر بنزین در یكصد كیلومتر و در دیگر بخش‌های تولید نیز وجود دارد.
 اولویت‌های جهش تولید
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سپس به برخی بخش‌ها كه باید در جهش تولید به آنها اهمیت و اولویت داده شود، اشاره كردند و گفتند: توسعه ظرفیت پالایشگاهی همچون ساخت پالایشگاه میعانات در بندرعباس و مجتمع پالایشگاهی سیراف، اجرای طرح‌های پتروشیمی كه منجر به افزایش چند برابری تولید محصول خواهد شد، طرح‌های كشاورزی به‌خصوص تمركز بر تولید محصولات اساسی، همچون گندم، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و آبزیان و خودكفایی در این عرصه‌ها با استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن، تمركز بر زیرساخت‌ها به‌خصوص حمل و نقل ریلی، توجه ویژه به قطعه‌سازی و تمركز به بخش معدن كه بسیار هم عقب‌ماندگی داریم، بخش‌هایی هستند كه باید در موضوع جهش تولید مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.
 تولید دارو
ایشان یكی دیگر از بخش‌هایی را كه باید در موضوع جهش تولید به آن نگاه ویژه‌ای شود، بخش دارو و واكسن دانستند و افزودند: اكنون در كشور درخصوص تولید دارو و واكسن برای مقابله با ویروس كرونا، كارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده است و چه بسا دانشمندان خوب و جوان و محققان كارآمد ما بتوانند زودتر از كشورهای دیگر موفق به تولید دارو و واكسن برای مقابله با كرونا شوند.
 جلوگیری از واردات پوشاك
رهبر انقلاب اسلامی، زنجیره پوشاك، كفش و لوازم خانگی را یكی از ظرفیت‌های مهم و ریشه‌دار كشور خواندند و گفتند: برای تحقق جهش تولید باید بر این زنجیره تمركز جدی شود و از واردات این محصولات جلوگیری شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به یك اقدام ناپسند در تولید پوشاك نیز اشاره كردند و افزودند: با این‌که كشور همواره در تولید پوشاك با كیفیت سرآمد و صاحب قدمت است اما برخی تولیدكنندگان بر روی تولیدات خود برچسب تولید خارج می‌زنند كه این كار غلط است.
 حركت تولید در كشور معمولی است
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأكید كردند: به لطف خداوند حركت تولید در كشور آغاز شده است اما ادامه این حركت معمولی، مشكلات كشور را حل نخواهد كرد و نیازمند یك حركت مضاعف و یك جهش هستیم كه در این عرصه نیز جوان‌های آماده به كار و عناصر مبتكر بسیارند و باید میدان برای ورود آنان مهیا شود.
ایشان در پایان اظهار امیدواری كردند شرایط جدید پیش آمده بعد از شیوع كرونا در كشور و گسترش روحیه همكاری میان مردم برای تأمین نیازها، زمینه‌ساز كارهای نو و تحولات در عرصه‌های اقتصادی كشور باشد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی در صفادشت (استان تهران)، ورزقان (استان آذربایجان‌شرقی)، زنجان، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، پاكدشت (استان تهران)، شهرك صنعتی پرندك (استان مركزی) و روستای به‌آباد مشهد برقرار شد.
در این برنامه كه وزیران نیرو، صمت و جهاد كشاورزی نیز حضور داشتند، آقای شریعتمداری وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارشی از اقدامات دولت در بخش تولید و همچنین برنامه‌های آن برای صیانت از اشتغال در شرایط كرونا بیان كرد و از یك كارگر نمونه تقدیر شد.
 پیشنهادات فعالان اقتصادی
در ادامه این برنامه آقایان: صمدی رئیس هیات‌مدیره شركت اورند پیشرو و مصطفی بازیار كارگر نمونه سال مستقر در این شركت، سعدمحمدی مدیرعامل شركت ملی مس ایران و فیروزكوهی كارگر معدن مس، ظهیری مدیرعامل شركت ایران ترانسفو، نجات‌بخش رئیس‌ هیأت‌مدیره شركت دانش‌بنیان بهیارصنعت سپاهان، فتاحی مدیرعامل شركت تولیدات لوازم خانگی امرسان، فیهمی‌پور مدیرعامل شركت تعاونی تولیدی نویدكاران، رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی و صبوری از مزرعه نمونه صبوری، گزارش‌هایی از وضعیت تولید، دستاوردها و مشكلات واحدهای تولیدی خود و پیشنهادهایی برای حل مشكلات و تحقق شعار سال بیان و بر این نكات تأكید كردند:
‌ لزوم سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولیدی پتروشیمی‌های داخلی برای تأمین مواد اولیه صنایع و كاهش واردات
‌ تسریع در ارائه تسهیلات بانكی، ارزی و امور گمركی برای واردات مواد‌اولیه مورد نیاز صنایع
 ممانعت از ورود هر گونه كالا و ترانسفورماتور دارای تولید داخل
 لزوم كاهش مجوزها و مقررات دست‌وپا گیر و ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران و كارآفرینان
 مزایا و امكانات بی‌نظیر اقتصاد دانش‌بنیان برای جهش تولید و نزدیك شدن به الگوی اقتصاد مردمی در بخش تولید
 ضرورت هدف‌گذاری دقیق تسهیلات دولتی برای اصابت به تولیدكنندگان واقعی با توجه به كمبود سرمایه در گردش واحدهای دولتی
 لزوم اتخاذ روش مناسب خرید تضمینی محصولات كشاورزی با نرخ مشخص برای جلوگیری از ریسك در انتخاب محصول برای كشت
 ضرورت بها دادن به جوانان تحصیلكرده روستایی و تشویق و حمایت از آنها برای ماندن در روستا و توسعه كشاورزی صنعتی
 لزوم به‌روزرسانی ماشین‌آلات كشاورزی برای افزایش تولید