اللهیــــار  سرمایه‌ای که  سوزاندیم

شایعه فسخ قرارداد صیادمنش با فنرباغچه چطور رسانه ای شد؟

اللهیــــار سرمایه‌ای که سوزاندیم

اصل خبر این بود که سایت ملیت ترکیه داد. اللهیار صیادمنش، مهاجم جوان فنرباغچه که در سال 2018 از استقلال به این تیم آمد، احتمالا قراردادش را با این تیم فسخ خواهد کرد. این، پایان کار پدیده بزرگ فوتبال ایران بود که همه از او به عنوان علی دایی دوم فوتبال ایران یاد می‌کردند. اما در کمتر از چند ساعت هم خود اللهیار و هم مدیربرنامه هایش همه چیز را تکذیب کردند.با این حال خیلی ها می گویند که با توجه به خبر سایت ترکیه ای اصلا بعید نیست که در روزها و هفته های آینده خبری که شایعه بود رنگ واقعیت به خودش بگیرد.

استعداد خالص
صیادمنش 19 سال قبل در آمل به دنیا آمد و خیلی زود استعداد خود را به تیم‌های بزرگ معرفی کرد. او در 9 سالگی به تیم پدیده ساری پیوست و 5 سال طول کشید تا سایپا توانایی‌های این نوجوان مستعد را ببیند.
انتقال به استقلال
دو فصل حضور نه‌چندان موفق در سایپا سپری شد تا استقلال روی این بازیکن دست بگذارد. اللهیار آن موقع 17 ساله بود. اگرچه مربیان سایپا اعتقاد چندانی به این بازیکن نداشتند؛ اما بازی‌های درخشان او در تیم ملی نوجوانان موجب شد مانند نگین تیم نوجوانان ایران به چشم بیاید. درخشش در جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال ۲۰۱۷ موجب شده بود همه نگاهها به سمت این بازیکن آینده‌دار باشد. سرانجام او پیراهن آبی را به تن کرد تا پرسش‌ها درباره آینده او آغاز شود.   
استعداد برتر
صیادمنش در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به انتخاب مجله گاردین یکی از ۶۰ استعداد برتر فوتبال دنیا لقب گرفت تا واسطه‌های انتقال  و مدیران برنامه برای او نقشه بکشند. در انتهای لیگ 18 (فصل قبل لیگ برتر) اللهیار صیادمنش عنوان پدیده لیگ را از آن خود کرد و این در حالی بود که او دیگر در ایران نبود.
مخالفت شفر
داستان انتقال صیادمنش به تیمی بزرگ در ترکیه حاشیه‌های فراوانی در فوتبال ما ایجاد کرد. تیم‌های باشاک شهیر و گالاتاسرای بازی او را پسندیده بودند و حتی توافق ابتدایی با گالا انجام شده بود؛ اما به این دلیل که او در آن زمان هنوز 18 سال را تمام نکرده بود، انتقال به بن‌بست خورد. سرانجام توافق نهایی با فنرباغچه صورت گرفت و مدیران استقلال و مدیران فنرباغچه زیر برگه‌های انتقال را امضا کردند.
در اوج کشمکش برای انتقال صیادمنش به ترکیه، وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد با انتقال او به ترکیه مخالف است. آن روزها گفته شد که شفر خودش می‌خواهد نقش دلال این بازیکن را ایفا کند و او را به تیمی آلمانی بفرستد؛ اما بعدها مشخص شد شفر تا چه اندازه درست می‌گفت که این بازیکن باید یک سال دیگر در فوتبال ایران بماند.
 انتقال پرسروصدا
اللهیار در زمان مدیریت امیرحسین فتحی و قائم‌مقامی علی خطیر به فنرباغچه در استانبول ترکیه پیوست. انتقال یک بازیکن ایرانی به یکی از پرافتخارترین و یکی از محبوب‌ترین تیم‌های ترکیه اتفاق خوبی بود. بخصوص آنکه یک میلیون دلار به حساب استقلال واریز کرد؛ اما در این میان، کسی به دنبال آن بود که نظر این بازیکن را هم بپرسد؟
 روزهای خاموش
اللهیار به فنرباغچه رفت و تمریناتش را آغاز کرد. همه منتظر بودند تا سرانجام اولین بازی او با پیراهن تیم جدید را ببینند؛ انتظاری که خیلی دیر و در یک بازی دوستانه مقابل هرتابرلین به سر آمد. اللهیار روزهای خاموش و تلخی را در استانبول سپری می‌کرد. افول آنقدر محسوس بود که فنرباغچه تصمیم گرفت او را به تیمی همشهری در لیگ یک منتقل کند. اللهیار حتی در «استانبول اسپور» هم جان دوباره نگرفت. فقط 7 بازی به میدان رفت و اصلا گلی نزد تا این انتقال قرضی هم کمکی به پدیده فوتبال ما نکند. او به فنرباغچه برگشت؛ سرخورده‌تر و مایوس‌تر. در این روزها کاملا تنها بود و خبری از آنها که منتقلش کردند، دیده نمی‌شد.
 سرنوشت نامعلوم
اللهیار حالا همه چیز را تکذیب کرده؛یعنی خبر جدایی اش از فنرباغچه را اما دیر یا زود او باید به تیمی برود که بتواند او را دوباره به بلندی پرتاب کند؛ اما چه تیمی می‌تواند پناهگاه بازیکن دلشکسته فوتبال ما باشد؟
 پدیده‌ای که سوخت
انتشار خبر سایت ترکیه ای باعث شد تا روز گذشته همه درباره بازگشت اللهیار به فوتبال ایران حرف بزنند. بازیکنی که خیلی زود به قله رسید و به تیمی رفت که هیچ بازیکن ایرانی دیگری جذب نکرده بود، به همان سرعت صعود، به پایین افتاد تا دل همه اهالی فوتبال در ایران را بلرزاند. حالا همه نگران آینده پدیده‌ا‌‌ی هستند که به راحتی او را با بنزین خودخواهی و سودجویی سوزاندند!
 اللهیار؛ ناراضی‌تر از همه
صیادمنش از اتفاقاتی که در یک سال اخیر برای او افتاد به شدت ناراحت است. وقتی بعد از حضور ناموفق در فنرباغچه به استانبول اسپور رفت، در اظهار نظری گفت: «هیچ کس نظر من را نمی‌پرسد. نه برای انتقال به فنرباغچه و نه حالا برای انتقال به این تیم لیگ یکی. در تمام این نقل و انتقالات همه به نان و نوایی رسیدند و پولی به دست آوردند جز خودم. این انتقال‌ها برایم ضرر خالص بود.» او بعد از حضور ناموفق در تیم لیگ یکی، به فنرباغچه برگشت و همچنان از وضعیتش ناراصی بود.
 مدیربرنامه خارجی اللهیار
چه می‌گوید؟
فالی رمضانی مدیربرنامه خارجی او که شعبه‌ای در ترکیه برای انتقال بازیکنان 19-18 ساله دارد، در نظر داشت از انتقال بعدی صیادمنش نیز درآمدزایی کند اما اوضاع بروفق مراد این سوپرایجنت پیش نرفت. احتمالا مهاجم با استعداد و 18 ساله باید به فکر تیمی جدید باشد. ملیت در خبری کوتاه نوشته که صیادمنش به دنبال تیمی جدید است و او تلاش می‌کند در فوتبال اروپا بماند. حالا باید دید در نهایت این بازیکن ایرانی که سابقه بازی و گلزنی در تیم بزرگسالان ایران را هم دارد، چه سرنوشتی خواهد داشت.