روحانی: تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهیم پذیرفت

روحانی: تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهیم پذیرفت


رئیس‌جمهور با تاكید بر این‌كه لغو تحریم تسلیحاتی جزء لاینفك برجام است، گفت: آمریكا و كشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.
حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت:
۱۸ اردیبهشت آغاز تحریم و فشار بی‌نظیر در تاریخ كشورها و تاریخ ایران از سوی یك رژیم مستبد علیه ملت ایران است دو سال پیش در این ایام بر خلاف همه قوانین و مقررات بین‌المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، رئیس‌جمهور آمریكا در نطقی صریحا از برجام خارج شد و آن را مكتوب كرد و آن را در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.
  روحانی گفت: آمریكا فكر می‌كند در ماه‌های آینده ما مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به یك پیروزی بسیار بزرگی می‌رسیم و كل تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. تحریم‌هایی كه سال‌ها بر ضد ما درست كرده بودند به طور كامل كنار می‌رود و ایران می‌تواند سلاح لازم را بخرد و صادر كند.  رئیس‌جمهور گفت: آمریكایی‌ها از یكی دو ماه پیش از خواب غفلت بیدار شده‌اند و فهمیده‌اند كه چه اشتباه بزرگی كرده‌اند كه از برجام خارج شده‌اند و چه خطای بزرگی كردند كه برجام را به هم زدند.
روحانی افزود: اكنون آنها نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ اگر همین گونه ادامه بدهند تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسرائیل و عربستان و تندروهای آمریكا كه ترامپ را وادار به خروج از برجام كرده بودند امروز به ترامپ خواهند گفت كه اشتباه بزرگی كرده‌ایم.
رئیس‌جمهور تصریح كرد: آمریكایی‌ها اگر هم بخواهند كار دیگری انجام دهند و مثلا تصمیم بگیرند كه به برجام برگردند و از اسنپ بك استفاده كنند كه دیگر برای آنها برجامی وجود ندارد و برای آنها تمام شده است؛ مگر این‌كه آنها دوباره بیایند درخواست بدهند و دوباره همه اعضا بپذیرند و تمام خطاها را جبران كنند و تمام تحریم‌ها را كنار بگذارد كه آن هم شرایط خاصی دارد.
روحانی گفت: آنچه امروز آمریكایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی بحث می‌كنند باید بدانند كه جزء لاینفك برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد تحت هرعنوان با هر بیان و مكانیزمی باز گردد، پاسخ ما همان است كه در نامه به سران در پارگراف آخر نوشته‌ام و آنها می‌دانند پاسخ ما چه خواهد بود. در نامه‌ای كه به 1+4 نوشتم در پاراگراف نهایی گفتم اگر چنین شود چنان می‌كنیم آنان می‌دانند اگر خطایی كنند چه شكست تاریخی برای آنان خواهد بود.
روحانی با تاكید بر این‌كه آمریكا و كشورهای دیگر بدانند ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را به هیچ وجه نمی‌پذیرد، اظهار كرد: ایران حق مسلمش است كه به زودی از تحریم‌های تسلیحاتی در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شود. ما اگر سلاحی بسازیم یا بخریم، این سلاح برای دفاع از ملت‌هاست. سلاح ما بنزین بر آتش نیست، بلكه آب بر آتش است و نمی‌گذاریم جنگی آغاز شود.
وی افزود: آمریكا و برخی از كشورهای دیگر باید بدانند این راه برای همیشه روی آنها بسته است. اگر آمریكا توبه كند، به برجام برگردد، از ملت ایران عذرخواهی كرده و جریمه بدهد، این بهترین راه است كه به نظرم با این دولت به چنین عقلی نمی‌رسد.
رئیس شورای عالی اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش با تشكر از مجلس به خاطر تصویب لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: من خودم كه اصرار داشتم این لایحه به مجلس داده شود به دلیل این بود كه می‌خواستم مردم در زندگی راحت شوند. نوشتن و گفتار یك طور باشد و در ذهن خود ۱۰ طور محاسبه نكنند، بنابراین آن چیزی را كه در عمل مردم قبول دارند تومان است. تمام معاملات مغازه‌ها هم از دست فروش گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ از تومان استفاده می‌كند.
وی تغییر واحد پول و حذف چهار صفر را اقدام مناسب و به نفع كشور ارزیابی كرد و افزود: كار مباركی انجام شده است و بعید می‌دانم این موضوع از نظر رشد اقتصادی و تورم خیلی تاثیر داشته باشد، بلكه بیشتر سهولت در حسابگری و زیباتر شدن پول ملی در برابر پول‌های خارجی ایجاد می‌كند و این‌كه دیگر لازم نیست مردم هر روز یك محاسبه ذهنی اضافی درباره واحد پول انجام دهند و گفتار و نوشتار آنها یكی می‌شود.