پرسپولیس در آستانه کسر 6 امتیاز و محرومیت از نقل‌و‌انتقالات

بحران بزرگ علیه قرمزها؛ پرونده برانکو، پانادیچ و... در کمیته انضباطی فیفا

پرسپولیس در آستانه کسر 6 امتیاز و محرومیت از نقل‌و‌انتقالات

روز گذشته زمانی که فیفا به پرسپولیس داده بود تا پول برانکو ایوانکوویچ را پرداخت کند، به پایان رسید. بعد از صدور حکم کمیته تعیین وضعیت ، فدراسیون جهانی فوتبال به این باشگاه تا روز چهارشنبه همین هفته فرصت داده بود تا یک میلیون و 150 هزار یورو به این مربی بپردازد. پرسپولیس اما درگیر مشکلات مالی شدید است، به همین دلیل موفق نشد حتی یک دلار به برانکو بدهد. مدیران جدید باشگاه هم با امید به این‌که پرونده را به دادگاه عالی ورزش می‌برند، امیدوار بودند زمان بخرند ولی حالا مشاوران آنها می‌گویند با توجه به این‌که پول برانکو طلب بوده، بردن پرونده به آن دادگاه تنها هزینه بیشتری دارد.
از روزی که کمیته تعیین وضعیت فیفا پرسپولیس را محکوم کرد پرسپولیسی‌ها حتی با برانکو یک تماس هم نگرفته‌اند، چه رسد به این‌که بخواهد به او پول بدهند. آنها که خود را تنها وارث این بحران می‌دانستند، حتما پیش خود فکر کرده بودند در صورت کسر امتیاز باشگاه، توپ به زمین مدیران قبلی خواهد افتاد، مثلا به زمین عرب و گرشاسبی که البته دومی قرارداد آخر برانکو را امضا کرد. یکی از نزدیکان باشگاه در این باره می‌گوید: «در قرارداد آخر هر چیزی برانکو خواست، با آن موافقت کردند. به همین دلیل چنین بلایی سر پرسپولیس آمده است.» مدیران پرسپولیس که فعلا درگیر دعواهای داخلی هستند، به طور کلی این پرونده را فراموش کرده‌اند. دیروز هیچ کدام از مسوولان این باشگاه اظهارنظری درباره پرونده برانکو نکردند تا مبادا در این دریای طوفانی خیس شوند و نگاه‌ها به سمت آنها برود.
با انتقال پرونده از کمیته تعیین وضعیت به کمیته انضباطی فیفا، به احتمال فراوان ظرف 10 روز آینده رای اولیه علیه پرسپولیس اعلام می‌شود. طبق قانون فیفا هم قرمزها با جریمه کسر امتیاز روبه‌رو می‌شوند. احتمالا در گام اول این باشگاه 6 امتیاز از دست خواهد داد و پس از آن اگر نتواند پول را بپردازد، احتمال سقوطش به دسته پائین‌تر وجود دارد. نکته اینجاست خطر محرومیت از نقل‌و‌انتقالات هم در کمین قرمزها هست؛ چراکه این باشگاه 550 هزار یوروی بودیمیر را هم پرداخت نکرده است. تازه به این دو پرونده باید پرونده زلاتکو ایوانکوویچ، مارکو و پانادیچ را هم اضافه کرد. آنها هم ارقام بالایی از باشگاه می‌خواهد و رقم روی هم رفته بالای 40 میلیارد تومان می‌رود. برانکو در آخرین مصاحبه خودش گفت از حالا به بعد پرونده از دست او خارج است، به این دلیل که آن را به وکیلش سپرده و حالا هم پرونده به کمیته انضباطی فیفا رفته است.
 اختلاف در هیات مدیره
در جلسه روز سه شنبه مدیران پرسپولیس و وزارت ورزش، هر چند توقع این بود راهکاری برای این بحران بسیار بزرگ اندیشده شود اما طرفین به جای تفکر، به جان هم افتادند که خبر آن هم منتشر شد. هاشمی عضو هیات‌مدیره پرسپولیس و رسول‌پناه سرپرست باشگاه مقابل سلطانی‌فر که البته هواداران او را عامل اصلی تمام این اتفاقات می‌دانند، به جان هم افتادند و نزدیک بود کارشان به کتک کاری بکشد. دیروز هم برانکو به نزدیکانش در تهران دوباره گفت: «تا زمانی که وقت داشتند، اقدامی صورت نگرفت. من دیگر نمی‌توانم هیچ کاری کنم.»
زنگ خطر در پرسپولیس به صدا درآمده است. تازه این باشگاه پرونده‌های دیگری هم دارد. در استقلال هم وضعیت بهتر از  پرسپولیس نیست. این باشگاه هم با بحران مالی بسیار بزرگی روبه‌روست و با شکایت خارجی‌ها در آستانه کسر امتیاز و محرومیت از نقل‌و‌انتقالات قرار دارد. بحران به قدری بزرگ است که وزارت ورزش نمی‌داند چه کند؟
واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال در این‌باره می‌گوید: «به نظر من عامل اصلی این اتفاقات شخص وزیر ورزش است. او با تصمیمات و انتخاب‌هایی که برای دو باشگاه داشت باعث شد چنین بحرانی درست شود.»